Hej

Jag håller på att göra ett litet typ "risstaket" av lite sly. Och jag tänkte det skulle va snyggt med en klätterväxt som slingrar sig runt det (så slipper jag göra staketet så tätt också).

Men jag behöver tips på vad för växt jag ska ha? Vore trevligt med lite blommor, och gärna en växt som klarar vintern och som jag slipper klippa ner på hösten.

Skulle jag behöva klippa ner den på hösten så får jag väl ta det, men jag misstänker att växten kommer krångla in sig så förbannat i staketet så det blir svårt att reda ut.

Tack!
 
Klimatzon 🤔 ?
 
Just det, klinatzon 3 😊
 
Rosenvialer.
"Perenn luktärt" är den bästa beskrivningen. Blad och stjälkar dör på hösten och sen kommer det nya på våren.
 
  • Gilla
Vanheden123
  • Laddar…
BirgitS
Kaprifol, om det inte är ett litet staket.
 
  • Gilla
Vanheden123
  • Laddar…
Vill du att staketet skall synas? Jag gillar vildvin och humle
 
  • Gilla
Vanheden123
  • Laddar…
Nä staketet behöver inte synas egentligen. Den ska väl mest fungera som spalje
 
Klematis summer snow kan man beskära efter behov, men man kan låta den växa vilt också. Den är relativt snabbväxande och blommar på årsskotten, så man behöver inte vänta så länge.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag skär ner den som en igelkott i april (zon 0) varje år. Växer otroligt snabbt och ger hos mig fullt insynsskydd mot gatan redan i juni.
 
Jag har också en klematis summer snow. Den är lite lik klätterhortensia som också visst gå att ha som klätterväxt på staket. Passar i soliga lägen.

Blommande klätterhortensia längs ett staket i ett soligt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gillar jag pipranka (trivs i skugga).

Klätterväxt på staket vid ett fönster, lik klätterhortensia eller klematis, i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Ett staket av sly står inte så länge...det har antagligen ruttnat ner innan klätterhortensian fått fart. Jag skulle sats på klematis i den senblommande gruppen som ska klippas ner helt på våren. Då kan du passa på att "laga" staketet på våren. Det är inte mycket jobb att klippa dem på våren. Ett snitt med häcksaxen så drar du bort de torra resterna från förra året och lägger i komposten.

Finns säkert ett hundratal olika fina att välja på så kolla runt vilka du gillar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.