Hej!

Jag är sugen på att investera i en lägenhet i Österrikiska alperna. Någon som vet var man skall vända sig typ Hemnet för Österrike?
 
Många tack Immobil! Nu har man några timmars letande framför sig!

Har du fler förslag så tar jag tacksamt emot även dem!
 
Hej,
Jag går i samma tankar som ovan, Hur har det gått?
Har någon bra tips, saker att tänka på. övriga kostander vid köp. etc
Tackar:)
 
Köp av fastighet i utlandet innebär alltid en del extra saker att tänka på. Om vi antar att man måste låna pengar för köpet. Då gäller att svenska kreditinstitut inte lånar ut till objekt i utlandet (min information är inte helt färsk, kan ha ändrat sig).

Och oavsett hur man lånar pengarna så finns det alltid en valutarisk, om du betalar med svenska pengar (eller lånade i Sverige) så ändras ju värdet på din lägenhet i utlandet med valutaförändringar. Om du lånar i utlandet så kan dina betalningar på lånet bli väldigt tunga om kronan skulle falla i värde. Åtminstonde tidigare så fick man dessutom inte dra av räntekostnader som betalades i utlandet (tror att det är ändrat nu).

Och så gäller det att noga sätta sig in i hur formaliteterna fungerar i landet där man tänker köpa. Det är lätt att bli grundlurad.

Även lokala "sedvänjor" runt ägande bör man utröna. I semesterorienterade områden finns det ex. ofta lokala lagar om totalt byggförbud under säsongen, ingen skall störas. kan vara bra om man tänkt kombinera nytta med nöje och renovera under semestern. Där är det alltså inte bara att grannarna tittar snett på en om man väsnas, polisen kommer.
 
Snurre Snurre skrev:
Hej!

Jag är sugen på att investera i en lägenhet i Österrikiska alperna. Någon som vet var man skall vända sig typ Hemnet för Österrike?
Hej ! Det har gått lång tid.... har du funnit någon lgh i Alperna? Jag har en till salu i Bad Gastein om intresse finns kvar.
 
F fipe skrev:
Hej,
Jag går i samma tankar som ovan, Hur har det gått?
Har någon bra tips, saker att tänka på. övriga kostander vid köp. etc
Tackar:)
Hej ! Det har gått lång tid.... har du funnit någon lgh i Alperna? Jag har en till salu i Bad Gastein om intresse finns kvar.
 
B bubble606 skrev:
Hej ! Det har gått lång tid.... har du funnit någon lgh i Alperna? Jag har en till salu i Bad Gastein om intresse finns kvar.
Jag kan förklara hur köp processen fungerar och kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.