Hej. Helt plötsligt från ingenstans har det börjat droppa ngn slags gul vätska från fjärrvärmecentralen. Antar att det är fjärrvämevatten? Kan jag fixa detta själv bara genom att dra åt muttern på röret? Varför läcker det helt plötsligt? Röd ring på bilden indikerar vart det läcker.
 
  • Läckage vid mutter på fjärrvärmecentral indikerat med röd ring, gul vätska synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul vätska på fingertopp framför suddig bakgrund med fjärrvärmecentral, indikerar läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fjärrvärmecentral med droppande gul vätska markerad med röd ring vid en mässingsmutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgat vatten, då är det nog FJV-vatten, det är då på FJV som det läcker och där kan det vara riktigt varmt, så pass med fingrar och händer. Du får försöka att dra den lite till, annars någon röris som ordnar det, kanske du har med serviceavtal med fjärrvärmeleverantören som ordnar det.
 
Ring fjärrvärmeleverantören med en gång och fråga om dom fixar sådant i avtalet.
Med lite tur får du ut en gubbe som fixar och trixar och kan ordna lite annat när han ändå är igång.
 
Pratade med fjärrvärmeleverantören. De ville ha 1800 för att fixa det. Det är väl bara att dra åt muttern med en skiftnyckel? Ngt att tänka på om jag gör det själv?
 
H Hacke B skrev:
Pratade med fjärrvärmeleverantören. De ville ha 1800 för att fixa det. Det är väl bara att dra åt muttern med en skiftnyckel? Ngt att tänka på om jag gör det själv?
Du får prova om det blir tätt. Ser ut som att det är mot själva anslutningen till växlaren och då kan vara svårt att få till. Kan t.o.m. bli att i värsta fall byta växlaren och då kostar det mer. Eller sa dom något om byte av att dito ingick, så är det billigt. Inget kan hända i princip, då det bara dras mot gängor. Men inte dra med allt vad man orkar. Det ser även ut som att kopplingen är av plantyp och det sitter då en fiberpackning mellan, ska den bytas så måste FJV stängas av pch kallna, plus att lite fler rör måste lossas, det är svetsade rör där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.