Hej! Är ny i forumet så vet inte om jag lägger denna fråga rätt.

Håller på att titta på att köpa ett hus byggt på 90-talet och noterade att det finns små sprickor i innertaket i vardagsrummet. Det är som att färgen släppt något i skarvarna i ett avgränsat område. Försöker förstå vad det kan bero på. Står inget i besiktningsprotokollet om det hela. Huset är byggt med parallelltak.

Har inte kunnat hitta något när jag sökt på nätet så vänder mig hit för att få lite tips om vad det kan röra sig om.

Kan det röra sig om sättningar eller något fukt-relaterat?

Tacksam för svar.
 
  • Sprickor i ett innertak med synlig färgavflagning, eventuellt tecken på sättningar eller fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vitmålat innertak där färgen verkar ha släppt i skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små sprickor och avskalad färg längs skarvar i innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett innertak från 90-talet där färgen släpper i skarvarna på ett avgränsat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser nästan ut som en vattenskada, fukt/väta från ovan av något slag. Kondens på luftning avloppsrör, läcka på tak. Det blir att krypa upp på vinden med lampa och kolla hur det ser ut, på den platsen som skadan är.
 
  • Gilla
tellmike
  • Laddar…
Tack för insikten! Skulle säkert kunna vara något sådant. Har ingen erfarenhet av husägande så finns alltid tusen funderingar innan man ens går till budgivning.

Men givet att det målats över (ser det ut som) kan det vara något gammalt tänker jag. Kanske dyker upp i samband med ordentligt regnande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.