Hej! Eftersom huset blir så otroligt varmt på sommaren när FTX-systemet suger in den varma uteluften så har jag bestämt mig för att installera en luft/luft-värmepump som kan kyla huset på sommaren.

Jag undrar då, eftersom ventilationen är anpassad efter FTX-systemets volym, blir det då under eller övertryck när man lägger till en luft/luft-värmepump som blåser in ytterligare luft? Nåt annat man ska tänka på innan? Tack!
 
FTX är ett ventilationssystem. En luftluftvärmepump värmer eller kyler ett hus, eller en del av det, men har inget med ventilationen att göra.

Om luftluftvärmepumpen ska användas för att kyla behöver det sitta högt uppe i huset eftersom kylan sjunker neråt och värme stiger uppåt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
FTX är ett ventilationssystem. En luftluftvärmepump värmer eller kyler ett hus, eller en del av det, men har inget med ventilationen att göra.

Om luftluftvärmepumpen ska användas för att kyla behöver det sitta högt uppe i huset eftersom kylan sjunker neråt och värme stiger uppåt.
Hej! Tänkte bara eftersom jag hört att för att ett FTX-system ska fungera så bra som möjligt så ska man ha alla fönster stängda. Jag antog att det var för att inte ta in mer luft till ventilationssystemet. Men då är det inga problem att installera en luft/luft ovanpå det då!
 
En LLVP tar inte in luft utifrån utan fläktar bara runt den luft som redan finns inne i huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En LLVP tar inte in luft utifrån utan fläktar bara runt den luft som redan finns inne i huset.
Okej så den suger in den varma luften inifrån och omvandlar den till kall, så det påverkar inte mängden luft i huset. Tack!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
S Smulbert skrev:
...blir det då under eller övertryck när man lägger till en luft/luft-värmepump som blåser in ytterligare luft?
Innedelen som blåser uppvärmd eller kyld luft tar inte luft utifrån. Den cirkulerar bara befintlig inneluft.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Smulbert skrev:
Okej så den suger in den varma luften inifrån och omvandlar den till kall, så det påverkar inte mängden luft i huset. Tack!
Den transporterar bort värmen inifrån huset (innedelen) till utsidan av huset (utedelen) där den blåses bort.
 
D Dilato skrev:
Den transporterar bort värmen inifrån huset (innedelen) till utsidan av huset (utedelen) där den blåses bort.
Okej, det blir inte ett nollsummespel då eftersom FTX-systemet suger in varmluft och luft-luft-pumpen blåser ut den?
 
En LLVP blåser inte alls ut varm luft utan transporterar bara bort värmen i huset via den kylmedia som cirkulerar i de smala gas/vätska rören som går mellan LLVP innerdel och utedel. Ingen luft.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Smulbert skrev:
Okej, det blir inte ett nollsummespel då eftersom FTX-systemet suger in varmluft och luft-luft-pumpen blåser ut den?
Alltså, om man suger in varmluft via ventilationen (för att kunna andas) som man sen måste kyla (för att inte få värmeslag) så blir ju dyrare än om man stänger av ventilationen och bara kyler befintlig luft.

Tänk dig en bil med AC, där finns möjligheten att sätta ventilationen på "återcirkulera" där ingen uteluft tas in för att snabba på nerkylning eller uppvärmning av kupeutrymmet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Och även om Ftx till viss del ventilerar ut den kylda inneluften så har du ju en (värme)växlare som borde kyla ner inkommande varm luft…?

Och kolla så att värmetillsatsen i Ftx är spärrad/avstängd.
 
I FTX ska finnas en funktion för nattkyla, dvs att återvinningsfunktionen i värmeväxlaren bypassas så att ny luft med samma temperatur som utomhustemperaturen tas in direkt utan förvärmning i värmeväxlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.