Planerar sommarens altanbygge och funderar på i vilken ordning jag ska lägga trallen.

Skissen längst ned visar hur stommen kommer utformas. Det är tre sektioner som är indelade med två friser.

Jag har en cirkelsåg och har tänkt lägga de yttre sektionerna först och därefter mittsektionen.
Anledningen är att jag vill kunna kapa alla brädor i de yttre sektionerna i ett svep för att få en rak och skarp vinkel mot mittsektionen. Jag vill också ha utrymme för att planera skarvarna bra.
I mittsektionen tänkte jag kapa till alla brädor innan jag lägger dem på plats då de (förhoppningsvis) ska vara exakt lika långa.

Hur hade ni gjort i mitt fall?




Teknisk ritning av en planerad altan med måttangivelser för tre sektioner med två friser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade lagt mittsektionen först. Bara skruva dit utan skarvar, och kapa på varje sida. Därefter är det bara att kapa rätt vinkel på varje trallbräda som du lägger på sidosektionerna.
Gör du som du tänkt, kan det bli svårt att få till exakt rätt längd på brädorna i mitsektionen. Särskilt om du ska lägga utan skarv där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.