Hej

Jag har tre frågor, grunden är avstånd till granne och slippa stolpar.

Om jag som bilden visar har en frontespis alternativt attefallskupa och sedan har en svävande altan/balkong på säg 5x2,5 meter som alltså sticker rakt ut (ovanför) entren men där jag alltså inte har några pelare som stöttar upp underifrån, kommer då kravet på 4,5 meter att spela in om det är högre än 3 meter?

Samma fråga fast där jag i den del som är högre än 3 meter ovan mark endast bygger till behöver jag även då följa kravet?

Så sammanfattningsvis i nivå med entredörren på bilden och 1 meter upp kommer alltså inga partier/väggar/pelare att sättas närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

Höjder för takkupa/våning etc är inga som helst problem enligt detaljplanen eftersom jag har byggnadshöjd 7,5 meter och dagens höjd är ca 6 meter till nock. Jag får även ha 2 våningar.
 
  • Tvåvåningshus med frontespis och tegeltak utan synlig altan eller balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vilket krav om 4,5 meter är det som du syftar på och på vilket sätt har det samband med att något (vad) är högre än 3 m?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket krav om 4,5 meter är det som du syftar på och på vilket sätt har det samband med att något (vad) är högre än 3 m?
4,5 meter till tomtgräns.

Tänker att eftersom det ej klassificeras som BYA kanske regelverket (i bästa) fall är annorlunda?
 
BirgitS
En upphöjd terrass/balkong brukar behöva bygglov och kommunen kan välja att göra avsteg från kravet på 4,5 m om de tycker det är lämpligt. Men det finns nog ingen regel om just det specialfallet från Boverket.

Sen kräver det väldigt starka infästningar i huset för en 2,5 utskjutande balkong. Hur har du tänkt att lösa det?
 
Precis, den måste inte vara 2,5 meter utan kan vara mindre också. Men det är väl mest om det är en planavvikelse som det går att slå ner på.
För jag kan indirekt med alternativ två få mer yta invändigt samtidigt som BYA på marken fortsatt är oförändrad.

Jag har kontakt med en mycket skicklig konstruktör så det oroar jag mig inte för, utan snarare bygglovsbiten som jag vill kunna motivera inför att det skickas in.
 
Menar du alltså en svävande tillbyggnad/inbyggd balkong på andra våning?

Det ser ut som ett vackert hus. Jag har mycket svårt att föreställa något sätt ett sånt bygge kan bli snyggt… och jag tror också att konstruktionen blir en utmaning, oavsett hur duktig konstruktören är.
 
Ja alltså mitt hus ser inte ut så, det är för att ge en hint om hur jag tänker :)

Stålbalkskonstruktioner klarar det mesta!
 
BirgitS
Jag tror så här: Både en balkong (inga pelare) och en upphöjd altan (stödpelare) som är stor som ett normalt föräldrasovrum kommer att upplevas som en volymskapande byggnad. Alltså spelar det ingen roll om det är en balkong eller en altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.