Hej!
Har en elektriker som har renoverat vårt badrum. Han har nu satt upp ett helt annat märke och modell av uttag/brytare mot vad vi har i resten av huset och anser sig inte behöva byta
Jag sa aldrig explicit till honom exakt vilket märke av brytare vi vill ha, men antog att det var praxis i branchen att man ska använda samma som i resten av huset?
Vad är branchpraxis?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Finns det någon branchpraxis? modeller och fabrikat kommer och försvinner och det är omöjligt att garantera att det blir samma "typ" av apparater.
 
Branschpraxis är nog att om kunden inte beställt något speciellt blir det typ och fabrikat som är praxis på firman.
 
Är det Trend i resten av huset och han har satt Exxact så skulle jag säga att det är ”samma” dvs ”aktuell branschstandard”.

Är det däremot Jussi/Renova/RS och han satt Exxact i badrummet hade jag blivit lite irriterad
 
Vi har Exxact i resten av huset och han har satt upp Elko RS i badrummet.
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle själv inte tycka att elektrikern gjort något fel om jag inte varit tydlig i beställningen. Jag hade helt enkelt köpt de uttag och brytare jag ville ha om det störde mig mycket och bytt själv.
 
M Marcus Markstad skrev:
Vi har Exxact i resten av huset och han har satt upp Elko RS i badrummet.
Då har du i alla fall inte fått en standardsänkning 😉
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att en med yrkesstolthet skulle matcha med resten av huset, eller åtminstone frågat...
"Vill du ha samma brytare som i resten av huset eller ska jag ta vad jag brukar köra?"

Men det är säkert inget formellt fel.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Jag kontrollerar alltid vad som sitter monterat och köper samma fabrikat och typ om vi inte kommit överens om annat. Så ja det är praxis att göra så.

Att sätta något helt annat är inte något man ska göra utom i nödfall. Men det kan ju vara så att elektrikern faktiskt tänkt på kunden och monterat det hen hade i bilen för att spara kundens pengar.

Det bästa är ju att låta kund bestämma.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.