Hej,

Jag skulle vilja veta om resultatet blir olika beroende på vilken färgtillverkare det är som tillverkat färgen man målar med? Vad jag har hört så får man ofta göra flera strykningar med en billigare färg eftersom den täcker sämre, men så länge man målar väggen jämt och tillräckligt många gånger blir resultatet detsamma då?

Eller kan den målade ytan upplevas olika beroende på vilken färgtillverkares färg man använt (tex Nordsjö Bindoplast 7 jämfört med Flügger Flutex 7S)? Kan en viss färg tex reflektera ljuset mer/mindre eller upplevas som mer/mindre matt (trots att den angivna mattheten är densamma)?

Notera att frågeställningen ovan gäller under förutsättningen att kulören antas vara exakt densamma oavsett färgtillverkare.

Tack på förhand!
 
Även om färgen spektralt är identisk, kan en skillnad i t.ex. viskositet göra att färgen blir bearbetad olika på väggen. Den ena färgen kanske rinner lättare och därför kan du hålla mindre mängd i rullen. Samma färg blir slätare på väggen vid identiskt arbetssätt som en färg med högre viskositet. Temperatur i rummet spelar också stor roll.
 
"Eller kan den målade ytan upplevas olika beroende på vilken färgtillverkares färg man använt (tex Nordsjö Bindoplast 7 jämfört med Flügger Flutex 7S)? Kan en viss färg tex reflektera ljuset mer/mindre eller upplevas som mer/mindre matt (trots att den angivna mattheten är densamma)?"

Utan att krångla till det.

JA!
 
Tack för era svar!

Om det nu är så att det skiljer sig åt mellan olika färgtillverkares färger, skulle ni kunna karakterisera väggfärgerna från de stora tillverkarna som Nordsjö, Beckers och Flügger? Vilken färg ger bäst resultat och varför?
 
NyfikenVit skrev:
...Vilken färg ger bäst resultat och varför?
Ställde den frågan mest på skoj till en gammal målare och fick ett hånleende svar:

- Den bästa färgen är den jag har i burken när kunden frågar. Varför skulle jag ge medvetet honom en produkt som jag inte har rekommenderat? :D

Mycket "visdom". Jag tolkar det som att kvaliteten på kända märken är likvärdig och att det är målarens hantverk som gör skillnaden.
 
Nja, gamla målare hänger inte alltid med.
Och varför prova något annat om det man använder uppenbarligen fungerar?

Visst rekommende han säkerligen produkten...
Men det kanske han gjort i 15 år...?


Gunverth, du som verkar bekant med Flüggers produkter, har du testat och jämfört Väggfärg 07 med t ex Flutex 10?
Hmm.. som du säkert förstår så är produktnamnen även glansangivelser, precis som att Volvo V70 2,5 T bla. har 2,5 liters cylindervolym och överladdning med en avgasdriven turbin, som i sin tur komprimerar luften som är på väg in i förbränningskammaren.

Nåja, tillbaka till färgerna.. Flutex 10 borde alltså upplevas som blankare....? Jo. Men gör den det?
Nej, och upplevs en V70 2,5 T som kvickare än en V70 D5? Nja, det beror lite på hur man kör och vem som kör.

Blev kanske tokigt att blanda in bilar i det hela.
Men, det finns ingen som väljer bil efter siffror, utan att köra, uppleva och 'sparka däck'.
Det finns mycket annat som ligger till grund för det slutgiltiga intrycket.
Och detta gäller även för färg....

....Det känns som att hela inlägget är som för att promota Flutex nya 7S då den är riktigt fylligare, mattare och 'finare' jämfört med t ex Väggfärg 07 som enl. spec. borde vara helt likvärdig.

Hmm..
 
Jo, jag är bekant med Flüggers produkter och ångrar det inte. Det mest för att farsgubben har haft Flügger som sin största och mest långvariga kund. Lätt att få prova produkter om man säger så.
Att Väggfärg 07 och Flutex 10 (dessa målades i min BR innan jag flyttade ut) skulle ha samma upplevda glans kan jag hålla med om. Glansen kan säkert diffa 20% upp och ner beroende på hur man rollar.
Jämför man tex. Takfärg 03 och Flutex 5 ser man dock en klar skillnad i fylligheten. Flutex 5 är fet och mullig medan Takfärg 03 ser som...takfärg. Glansen känns likadan.

...och nej; här promotas inget! Det har jag inget för. :)
 
Vilken väggfärg anser ni ger mest matt yta: Nordsjö Bindoplast 7, Flügger Flutex 7S eller Beckers Beckerplast 7?
 
Angående avvikelser i glansen på Väggfärg 07 och Flutex 10 så vet jag eg. inte vad det beror på.
Rollningsförfarande och teknik i övrigt avfärdar jag dock som rimlig orsak till dom upplevda skillnaderna.

Skillnaden är stor oavsett om man penslar, sprutar el. rullar.


Skillanderna kring takfärger och väggfärger har jag däremot direkt ingen större erfarenhet av.
Men jag vet att Flutex 2S är fylligare (och lite gulare) än Takfärg 03. Inte mycket men alltid något... ;-)

Skrivet av NyfikenVit

"Vilken väggfärg anser ni ger mest matt yta: Nordsjö Bindoplast 7, Flügger Flutex 7S eller Beckers Beckerplast 7?"

Jag vet faktiskt inte. Men, jag tror att Flutex 7S står sig riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.