Ja de är sant men bor man ute på landet så brukar de vara lungt....och var ju altan med tak där innan som fick rivas var som en hoppborg....underdimensionerat rejält..
 
Skulle det funka att ställa stolparna ovanpå trallen och fästa dom? Alltså där golvbjälkarna ligger under.... eller är det bäst att gå ner med stolparna under trallen? Så de finns ju såna här åxå
Metallstolpsko med fyrkantig hylsa och fästplatta för montering av stolpar ovanpå trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är svårt att justera stolparna så de blir raka i dem där skorna.

Tycker det är enklare, billigare och snyggare att ställa en regel på bärlinan och gå ner med en/två reglar brevid.
 
Ja kanske ska göra det istället fast gå ner på golv balken o fästa i där. 3st 45x145 tror jag ska köra på och såga ur i botten som ett u och träöver golvbalken.
 
Jag skulle ha gjort som JKrister föreslår. Håller med om att det blir bäst på alla punkter.
 
Kan inte fästa i bärlinan då den inte är helt rak emot huset. Så jag måste fästa i golvbjälkarna...och dom vilar ju på bärlinan ändå. Eller ställa stolparna uppe på trall och allt men verkar inte vara så bram
 
Sätt i golvbjälkarna! Det blir fint!
 
A abel48 skrev:
Skulle det funka att ställa stolparna ovanpå trallen och fästa dom? Alltså där golvbjälkarna ligger under.... eller är det bäst att gå ner med stolparna under trallen? Så de finns ju såna här åxå
[bild]
Bumpar denna fråga då jag hade velat undersöka möjligheterna att sätta stolpar för ett öppet ribbtak på/ovanför trädäcket.

Skulle det vara en möjlig lösning att fästa stolpar med sådana här stolpskor i trallens reglar/bjälklag?

Det finns ju även en variant som benämns Stolpsko TT. Är den bättre eller sämre?

Eller är båda varianterna för att fästa ovanpå trallen dåliga?

Skulle förhoppningsvis kunna skruva upp ett par trallbrädor, kanske bättre att fästa stolpar i reglarna/bjälklaget från sidan?

Marken under trädäcket är hårdgjord så det kanske är svårt att få ner jordankare där?

Borde vara möjligt men krångligt annars också att gräva ut för att gjuta ner plintar.

Hade gärna fått tips om vilken lösning som är tillräckligt stabil och så smidig som möjlig!
 
Tar upp en gammal tråd. Behöver bygga ett tak till befintlig altan som har golvreglar som sticker ut ca 25 cm utanför bärlinan. Funderar på att fästa stolparna i den yttre regeln (sargen). Tänkte skruva ihop golvreglarna och sargen med balkskor. Stolparna tänkte jag skruva med 2x 45/95 och vill gärna ha dom vända åt rätt håll så jag slipper jacka ur dom vilket jag måste göra om stolpen fästs vid golvregeln. Blir det tillräckligt hållfast?
 
K
cubix cubix skrev:
Tar upp en gammal tråd. Behöver bygga ett tak till befintlig altan som har golvreglar som sticker ut ca 25 cm utanför bärlinan. Funderar på att fästa stolparna i den yttre regeln (sargen). Tänkte skruva ihop golvreglarna och sargen med balkskor. Stolparna tänkte jag skruva med 2x 45/95 och vill gärna ha dom vända åt rätt håll så jag slipper jacka ur dom vilket jag måste göra om stolpen fästs vid golvregeln. Blir det tillräckligt hållfast?
Vad är det för dimensioner på altanen och bjälklaget? Bästa vore att använda genomgående bult och mutter, men det låter som lite gränsfall på stabiliteten. Det kommer hålla men kanske kan bli lite svajigt när man fäster i ramen sådär då det bara blir en infästningspunkt
 
K kniv skrev:
Vad är det för dimensioner på altanen och bjälklaget? Bästa vore att använda genomgående bult och mutter, men det låter som lite gränsfall på stabiliteten. Det kommer hålla men kanske kan bli lite svajigt när man fäster i ramen sådär då det bara blir en infästningspunkt
Bärlinan är 45x170 och golvreglarna och sargen är 45x195.
 
K
cubix cubix skrev:
Bärlinan är 45x170 och golvreglarna och sargen är 45x195.
Säkert att det inte är tvärtom? Väldigt konstigt att ha klenare bärlina än skruvreglar.

Som sagt, kommer nog funka men kan bli lite svajigt. Eftersträva att fästa med genomgående bult och ha två fästpunkter med ett bra avstånd emellan
 
K kniv skrev:
Säkert att det inte är tvärtom? Väldigt konstigt att ha klenare bärlina än skruvreglar.

Som sagt, kommer nog funka men kan bli lite svajigt. Eftersträva att fästa med genomgående bult och ha två fästpunkter med ett bra avstånd emellan
Jo, dimensionerna stämmer tyvärr. Det är inte jag som byggt altanen och egentligen skulle jag riva den och börja om från början, men det blir för dyrt.
 
cubix cubix skrev:
Jo, dimensionerna stämmer tyvärr. Det är inte jag som byggt altanen och egentligen skulle jag riva den och börja om från början, men det blir för dyrt.
Tror du att infästningen med balkskor räcker för att kunna ställa stolparna på sargen som är 45x195?
 
K
cubix cubix skrev:
Tror du att infästningen med balkskor räcker för att kunna ställa stolparna på sargen som är 45x195?
Ja, det borde kunna hålla. Last uppifrån känns ok, mer skjuv och vindkrafter som man kan fundera lite kring. Hur stort är taket, och är det några väger eller liknande som kan fånga vind?

En trevligare lösning är nog som sagt att skippa dom där ”balkskorna” och fästa i ramen direkt om möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.