Jag har en fråga som jag undrar om ni kan svara på härinne 😊. Jag ska installera laddstolpe i garaget o har 16A 3-fas indraget via elskåp till elcentral o vidare. Dragning från elcentral till garaget är ca 25-30 m. När jag beställde laddstolpe ingick installation. Då jag fyller i formuläret står det att de vill dra direkt från elskåpet o undrar hur lång kabeln behöver vara… jag tänkte använda befintlig 3-fas men nätleverantören kunde inte ge något besked. Vad säger panelen? Här är några bilder på elcentral, elskåp samt 3-fas i garaget…
 
  • En öppen elcentral med elmätare, säkringar och 16A 3-fas uttag i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral med flera kretsar och säkringar för anslutning av laddstolpe i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med tre brytare märkta Malmbergs och rörledningar i en väggmonterad kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppet lock och säkringar synliga, omgiven av elkablar och rör, med en persons arm till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en elcentral med 16A B16-säkringar och kabelmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som du har en mycket stor och periodvis kanske hårt belastad el-anläggning(?) Dessutom väldigt många B-säkringar. Det tyder på långt avstånd till transformatorstationen och långa ledningar på fastigheten. Du behöver anlita en el-installatör som kan räkna på det hela och vilka kabeldimensioner som krävs. Ta gärna reda på vilken dimension det är till garaget just. Kanske behövs också uppsäkring till t.ex. 50 A mätarsäkringar.
 
Stort tack för svar! Imponerande kunskap man har tillgång till här inne! Ska kika över det givetvis men gjorde en snabb översyn med ChatGPT i räknade på 25m, den kom fram till 2,5mm2, om jag ska undersöka installationen, kan jag se dimensionen på något sätt på befintliga kabeln?
 
2,5 mm2 är tumregel för 16 A säkringar, men hos dig kanske inte tumreglerna håller. Om jag förstår det rätt är kabeln till garaget avsäkrad med 3 st snabba B16 automatsäkringar och CEE-uttaget i garaget är bara avsäkrat med 3 st C10 automatsäkringar(?) Om man inte har ett tränat öga på att se ledningsarea så är det bästa att skaffa en kort bit av varje på något byggvaruhus och sedan kan man stänga av strömmen och ta bort höljet på säkringscentralerna och jämföra de olika ledningarna. När man håller de bredvid varandra och dessutom känner på dem är det enkelt att se skillnad på 1,5, 2,5, 4, 6, 10 osv. Det är också viktigt att räkna antalet ledare. Hoppas du har en femledare till garaget. Men som sagt någon bör också räkna på det och kolla upp vilka krav laddboxen ställer på matningen.

Tänk också på att garaget förmodligen behöver värmas på vintern och det kan dra 2-3 kW beroende på var värmen kommer ifrån. Har man bara en 16 A kabel till garaget ger det max 8-9 kW att ladda bilen med även om man inte gör något annat i garaget. Man behöver läsa på om laddboxens övervaknings- och styrfunktioner.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.