S
Hej!

Jag har en annorlunda fråga. Låt oss kalla det ett tankeexperiment.

Hur skulle man värdera en tomt som inte går att exploatera på rimliga eller moderna sätt? Alltså en tomt utan anslutande väg. El går ju alltid att dra in om man är intresserad att lägga en halv miljon på det. Vatten och avlopp går ju i princip alltid att lösa. Men just väg går inte att lösa just för att platsen är så pass otillgänglig.

Att försöka ge sig på att bygga ett hus här kräver mod, dumhet eller oändligt med pengar.

Men i det fall en person ändå ser en fantastisk potential i tomten av JUST den anledning (tex att få bo helt ostört och utan risk att området runtomkring exploateras eller avverkas). Då finns det ju ändå ett slags värde för den personen.

Men hur skulle en mäklare värdera tomten?
Skulle en bank kunna ge ett tomtlån/ byggnadskreditiv?
Och fastighetsägaren, som ser marken som i princip värdelös, hur skulle de kunna resonera kring värderingen?

Vad jag är ute efter är helt enkelt en väg runt tomtpriserna i en del av Sverige där jag skulle vilja bosätta mig. Men priserna på tomter här är mer än vad min ekonomi mäktar med.

Så, kan man hitta en tomt som ingen normal människa skulle få för sig att bebygga och därför kunna köpa den billigare - men ändå lyckas få ett lån av banken?

Vad tror ni, finns det någon möjlighet att ekvationen skulle kunna gå ihop på något sätt om man verkligen vill?
 
Tveksamt om det finns någon sådan fastighet. Och lantmäteriet skulle nog inte gå med på att stycka av heller och skulle dom mot förmodan gå med på att stycka av så blir det också en saftig kostnad.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
Får man ens stycka av en tomt så otillgängligt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag läste tråden för jag ville höra mer om denna spännande tomt, besvikelsen blev stor när det var en synnerligen teoretisk fråga
 
S sinuslinus skrev:
Får man ens stycka av en tomt så otillgängligt?
Det är ytterst tveksamt. Rätten till väg är i princip helig vid fastighetsbildning (avstyckning).
 
Kommunerna brukar ha en del krav om tillgänglighet. Inte att det ska vara handikappanpassat direkt, men att det ska gå att fixa till rimliga pengar den dagen någon som är skriven på fastigheten behöver det. Om det första kommunen behöver hosta upp med är pengar för en väg som inte går att bygga blir det nog en uppförsbacke med byggnadsnämnden.
 
Lite svårt att teoretisera om. Om tomten finns, har den trots allt ett värde. Att sticka av en ny tomt kräver att man kan få bygglov för den. Kommunen kommer då ha synpunkter på var och hur man får bygga, som sagts ovan.

Glesbygdskommun tillåter nog ett fritidshus var som helst (utom när vatten ) medan mer uppbyggda kommuner kan vara väldigt petiga.

Men jag har sett byggnader längs Säröbanan där tomyen har legat på sluttningen av granitklipporr, och de har sprängt hela tomtens yta för att bygga ett hus. Jag tror de tomterna var dyra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.