Ska sätta L stöd och undrar om förarbetet. Tänker gräva ut 40 cm. Lägga 3dm 0-32 sen stenmjöl för justering om så behövs.

Till detta tänker jag hyra en padda på 160kg (behövs tyngre?) och en rotationlaser.

Tänker jag helt fel?

Bifogar skiss + bild på befintlig mur som ska bytas.
 
  • Skiss över en mur med dimensioner och uppdelning för byggprojektet, titeln "Offert 716170".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Befintlig mur vid hus och gräsmatta som ska bytas ut, synligt grävd mark och barnets cykel vid carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag skulle lagt en dränering i botten på utsidan av L-stöden i makadam 16-32 och sedan avjämnat med flis istället för stenmjöl..
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle lagt en dränering i botten på utsidan av L-stöden i makadam 16-32 och sedan avjämnat med flis istället för stenmjöl..
Glömde nämna att jag ska lägga dränering lägst med muren. Ingen 0-32?
 
R
L Latva skrev:
Glömde nämna att jag ska lägga dränering lägst med muren. Ingen 0-32?
Jo det kan du ha men är det värt att hålla på med tre fraktioner istället för två? Hade det vart större ytor så hade det lönat sig att köpa 0-32 då den är billigare än 16-32..
 
  • Gilla
Latva
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jo det kan du ha men är det värt att hålla på med tre fraktioner istället för två? Hade det vart större ytor så hade det lönat sig att köpa 0-32 då den är billigare än 16-32..
Tack för tipset, trodde det behövdes 0-32.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
SvartMyror "älskar" stenmjöl i fraktionen 0-XX där dom kan bära bort korn för korn och efter 10 år ser stensättningen ut som "bäck i bölja"
Men dom hatar stenflis, jag använde 8-16 då den kan lätt hanteras för hand.
 
  • Gilla
Latva
  • Laddar…
Varför byta något som fungerar, den muren är inte hög och kommer nog att stå många år, det är inte gratis med L-stöd. Det går att putsa den och lägga sten på överkant som mössa.
 
J jonaserik skrev:
Varför byta något som fungerar, den muren är inte hög och kommer nog att stå många år, det är inte gratis med L-stöd. Det går att putsa den och lägga sten på överkant som mössa.
Muren har redan gett vika, ska använda stenblocken till annat i trädgården istället.
 
Vad har du för material i marken?
Är det dåligt dränerande material typ lera, kan man fundera över att gräva en bit till.

Vi tog iaf i med hängslen och livrem när vi grävde för grunden till stödmuren och grävde som djupast till 1,20 och byggde sen upp igen med dränerande material.
 
Jepp föstår, men du har en parkréingsplats för bil där och då trycks massorna utåt, muren är inte ankrad som den ska. Normalt så muras ett geonät mellan skiften där det passar och ut ca 1 till 1,5 meter och låser den. Då ger inte muren sig ut och framför allt ett dränerande lager på insidan som är ca 20 cm tjockt. Med ett L-stöd så finns risken att det trycks ut i alla fall om det inte förstärks på något sätt, så det är något som håller igen. Nu är den inte hög så det kan gå, annars är det en klassiker att L-stöd ger sig med tiden om det finns en påverkan för tryck intill den, eller om den är hög. Nu har du nog bestämt dig, så det blir att bottna med ett underliggande lager som inte sjunker. En matta mot lera i botten om det finns är nog inte fel. Sen dränering på insidan och kanske ett geonät som håller massorna på plats utan att flytta på sig. Men du får se hur du gär med att ankra massorna på insidan, det är där riskmomentet finns.
 
J jonaserik skrev:
Jepp föstår, men du har en parkréingsplats för bil där och då trycks massorna utåt, muren är inte ankrad som den ska. Normalt så muras ett geonät mellan skiften där det passar och ut ca 1 till 1,5 meter och låser den. Då ger inte muren sig ut och framför allt ett dränerande lager på insidan som är ca 20 cm tjockt. Med ett L-stöd så finns risken att det trycks ut i alla fall om det inte förstärks på något sätt, så det är något som håller igen. Nu är den inte hög så det kan gå, annars är det en klassiker att L-stöd ger sig med tiden om det finns en påverkan för tryck intill den, eller om den är hög. Nu har du nog bestämt dig, så det blir att bottna med ett underliggande lager som inte sjunker. En matta mot lera i botten om det finns är nog inte fel. Sen dränering på insidan och kanske ett geonät som håller massorna på plats utan att flytta på sig. Men du får se hur du gär med att ankra massorna på insidan, det är där riskmomentet finns.
Det är vid nuvarande högsta punkt som har gett med sig. Se bild.

Just nu är det fyllnadsmassor som uppfarten är fylld med.

Tänkte som sagt gräva ut 40cm men kan gräva ut mer om det behövs och fylla med 16/32. Kommer även använda 16/32 bakom som fyllnad.
 
  • Uppfart med gräsmark och grus intill husvägg, markerad med betongstenar som stödmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som du tänker räcker gott, har du lre under så dit med en duk. Sen det md massor mot stöden, set går inte att fästa ett nät i dom utan massa jobb. Fyll med kross 20 cm in mot vägen och om du kan. Lägg ett geonät ca 1,5 meter u i banan och fram till stöden så har du fått en stark hållning för massorna, dom rör sig inte och ska vibras en del helst. Lycka till med bygget.
 
  • Gilla
Latva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.