K
Hej på er!

Har i fler år haft problem med extremt mycket myror vid sommarstugan (skogstomt). Har provat olika pulver och strött ut lite här och var där jag ser att myrorna arbetar fram och tillbaka. Detta har inte fungerat.

Har ej hittat någon stack som är byggd ovanför mark, utan jag tror mer på att boet/boen är under marken. Har ni några tips? det bör ju vara rödmyror som jag har problem med.

Funderat på på att köpa denna och vattna lite här och var.

https://skadedjursbutiken.se/p/myrr...yKbnOZRk-xTXWZrsSCc1rvb4EXUJ1v2AaAraDEALw_wcB

Alla tips uppskattas!

Tack på förhand!

Skogsmyran!
 
Rödmyror i skogen, dom är små, knappt 3 - 4 mm långa, skogsmyror är ävan röda och troligtvis är det sådana du har där. Du måste föja myrstigen och hitta stacken. Den behöver inte vara av barr, kan lika gärna vara i något upplag av gammalt fallvirke som murknat eller som har samlats på hög. Dom kan gå långt för att hitta den föda som dom vill ha.
 
Låt dom vara, skogen är deras hem och så länge de inte inkräktar på ditt hem så kan du uppföra dig på samma sätt. Du kan aldrig döda alla myror som lever på din tomt, lär dig leva med dem.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Låt dom vara, skogen är deras hem och så länge de inte inkräktar på ditt hem så kan du uppföra dig på samma sätt. Du kan aldrig döda alla myror som lever på din tomt, lär dig leva med dem.
Jepp det är rätt, naturen har ett antal städare och myror en av dom. Sen finns det hästmyror som går in i hus och äter sönder det totalt, men då ska vara en fuktskada för att dom ska gnaga. Dom har då en huvustack och ettablerar en satilitbostad i kanske ett hus. Do ska man akta sig för. Men kan sägas att dom är riktigt stora, närmare 1 centimeter minst och kan inte förväxlas med vanliga skogsmyror
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Har du myror i stugan har du problem. Myror äter, som redan påpekats, på trä som är skadat av exempelvis fukt. De ger sig inte på friskt trä.
Myror på tomten är jobbigt om du ska lägga dig ute på en filt och läsa en bra bok eller så, då kan det vara störande att ha dem krypandes på dig. Det är dock inte skadligt för huset.
 
  • Gilla
Mrs November
  • Laddar…
S
använd vattenspridaren , funkar utmärkt vattna bort myror från tex. gräsmattan
 
Jag hade rejält med problem med en enorm myrstack pissmyror, kunde inte vistas i trädgården då de var överallt. Började testa olika medel för att hålla dem borta från tomten, men inget funkade vidare bra, tills dess att jag köpte myrr för utvattning (den produkt du länkade till). Den var maken till effektiv.

Blandade och sprutade ut, och dagen efter var det inga myror i närheten. Till en början sprutade jag ett streck längs tomtgränsen, så höll dom sig utanför, men de hittade efter ett tag en alternativ väg in. Så då tröttnade jag.
Jag blandade och hällde i stacken.. och den var stor, ca 1,5 meter hög och 3m i diameter (ovan mark, minst lika stor under mark (ja jag grävde i den..)).

Dagen efter jag hällde i stacken, så var det bara en handfull myror kvar, någon dag senare så var det ingen aktivitet alls. Dom hade antingen dött, eller flyttat.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du myror i stugan har du problem. Myror äter, som redan påpekats, på trä som är skadat av exempelvis fukt. De ger sig inte på friskt trä.
Myror på tomten är jobbigt om du ska lägga dig ute på en filt och läsa en bra bok eller så, då kan det vara störande att ha dem krypandes på dig. Det är dock inte skadligt för huset.
Men gör alla myror detta? Har också skogstomt och varje år får vi in svartmyror på våren. De skapar ganska snabbt doftstigar som de följer till någon tallrik man glömt skölja av med något sött på eller liknande. Man får då torka bort lukterna, och då slutar de vandra där. Brukar även hälla kiselgur där de kommer in. De hittar nya vägar tills sommaren kommer, då slutar de och kommer inte igen förrän nästa vår. Har aldrig sett dem som någon fara för huset. Rätt eller fel?
 
L Lilllen skrev:
Men gör alla myror detta? Har också skogstomt och varje år får vi in svartmyror på våren. De skapar ganska snabbt doftstigar som de följer till någon tallrik man glömt skölja av med något sött på eller liknande. Man får då torka bort lukterna, och då slutar de vandra där. Brukar även hälla kiselgur där de kommer in. De hittar nya vägar tills sommaren kommer, då slutar de och kommer inte igen förrän nästa vår. Har aldrig sett dem som någon fara för huset. Rätt eller fel?
Helt ofarligt förstås.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Men gör alla myror detta? Har också skogstomt och varje år får vi in svartmyror på våren. De skapar ganska snabbt doftstigar som de följer till någon tallrik man glömt skölja av med något sött på eller liknande. Man får då torka bort lukterna, och då slutar de vandra där. Brukar även hälla kiselgur där de kommer in. De hittar nya vägar tills sommaren kommer, då slutar de och kommer inte igen förrän nästa vår. Har aldrig sett dem som någon fara för huset. Rätt eller fel?
Jag ska inte svära på att alla myrarter äter skadat trä i hus, men myrbesök i huset bör inte avfärdas rakt av som att de bara är ute efter att snylta på människomat - även om det också förekommer. Myrorna bör övervakas, för att försöka räkna ut vad de är ute efter.
Den riktiga varningssignalen är om myrorna rör sig i konstruktionen, inne i väggar, tak och golv, och kryper ut under golvlisten eller in bakom ytterpanelen. Om de bara går från ytterdörren, över köksgolvet och upp på diskbänken, är det inte riktigt samma anledning till oro.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T
Har läst någonstans att dom även äter upp isoleringen under gjutna sulor så det blir hålrum under.
Vet inte om detta stämmer men dom älskar säkert frigolit dom jäklarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.