V
Det här är ju helt underbart! Fram med hammaren...
 
jaaa, då kanske man skulle smälla upp en friggebod till sommaren....:)
 
Men att dom aldrig ger sig. Den här såkallade allians-regeringen. Ännu ett dåligt förslag som bara gynnar de rika..





;)
 
Skall bli spännande att se hur tillverkarna av friggebodar hanterar denna nyhet. Är det någon som redan sett färdiga förslag på stugor med den nya storleken?
Hade tänkt bygga en gäststuga till våren (helst färdig byggsats). Skapar ju lite mer möjligheter till bekvämligheter.
 
Men det var, om jag fattat det rätt, så att höjden fortfarande är begränsad till 3m. Ännu flackare takvinkel, om man nu väljer att använda den extra ytan att öka bredden.
 
Jag funderar på att sätta en container brevid den befintliga friggeboden på kortsidan och bygga ut taket över den. En 8 fots i stället för att bygga ut befinliga friggan. Bräda in den så att den smälter in.

Det borde gå? Den är ca 2,2 x 2.4 m i yttermått.

Det är är p.g.a. inbrottsrisken, samlar på sig en hel del verktyg och det viktigast en totalrenoverad flak moped som man inte vill ska försvinna.

Kul, nu blev man också fullvärdig medlem.
 
Slog ihop trådarna
 
Komplementbyggnadernas sammanlagda yta får vara 15 kvm. Då måste du räkna in vedförrådet, växthuset mm. Alla små uthus mm får vara max 15kvm tillsammans (om du inte söker bygglov för dem).
Allt som har väggar och tak, t ex ett skärmtak med "glesvägg" är att räkna som byggnad. En container med tak är därför också en byggnad. En husvagn eller annan byggnad på hjul som är uppställd längre än en normal semester är även den bygglovspliktig. Nytt ska visst också vara att det numer är den SAMMANLAGDA ytan av skärmtaken som ska räknas (mer bygglovspliktigt än idag mao).
Större förändringar av marken är bygglovspliktiga och kräver marklov. Har hört en halvmeter som en riktlinje ...
hej hej
 
Hörde en kommentar på nyheterna som också är värd att tänka på: om man bygger ut gamla friggan och hamnar "för nära huset" (kan det vara tre meter? minns inte) så måste man även tänka på att bygga så att fullgott brandskydd finns.
 
skulle det inte bli tillåtet med större skärmtak mm. också!`? hörde något om det i samband med frigge bodarna!? någon som vet.. jag har en siffra på skärmtak utökat till 20m2 i bakhuvudet.. någon som vet!?
 
Gäller måtten från tomtgränsen även om det är emot öppna yter så att säga. Bor på en hörntomt med 5 - 10 meter från ena sidan ut till vägan, grön område där just nu och bakom min tomt är det skog.

Är det ändå 4,5 meter som gäller? Eller är det lugnt så länge ingen klagar. Vet att min fars granne smällde upp en liten gäststuge 2 meter ifrån tomtgränsen lite drygt och frågade min far om det var ok innan. Räcker det?
 
Om inte detaljplanen säger annorlunda gäller en meter från tomtgränsen om grannen ger godkänt, gärna skriftligen ...
Parkmark t ex ägs oftast av kommunen och då får man be kommunen om ett grannmedgivande
 
ingen som hört/vet något om skärmtaken!? sökt lite men inte hittat så mycket..
 
skärmtaksgränsen blev utökad från 12 till 15m2 :)
 
gött.. då kan man ha 15m2 friggebod med tillhörande 15m2 skärmtak att ställa bilen under! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.