Jag har erfarenhet av villa och en hemma-klippare då min pappa köpte en för ett antal år sedan.
Jag är bekant med gränskabeln och att laga.
Vi har en gigantisk stor parkliknande gräsmatta i vår bostadsrättsförening och jag kan tänka mig gränskabel, men vill ändå höra med er som har GPS!

Hur går det!?
Vilken modell...?
Vad borde du / ni ha tänkt på innan?
 
Hur många kvm är det? Jag har bara erfarenhet av Luba och det är lite pill men jag ångrar inte att jag skaffade en med GPS istället för kabel. Men det är inte "plug and play" som det heter och som det var med min dammsugare (Roborock). Den bara satte man ner sen var det klart. Luba är mer meckande innan det fungerar som det ska. Den är känslig för placering. Om ni har väldigt mycket träd/växtlighet skulle jag välja med begränsningskabel. De med GPS är ganska känsliga för att inte se himlen.
 
Tomture61
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många kvm är det? Jag har bara erfarenhet av Luba och det är lite pill men jag ångrar inte att jag skaffade en med GPS istället för kabel. Men det är inte "plug and play" som det heter och som det var med min dammsugare (Roborock). Den bara satte man ner sen var det klart. Luba är mer meckande innan det fungerar som det ska. Den är känslig för placering. Om ni har väldigt mycket träd/växtlighet skulle jag välja med begränsningskabel. De med GPS är ganska känsliga för att inte se himlen.
För att förtydliga , själva klipparen har delvis kontakt med satelliter .
Det är antennen (RTK) som måste ha fritt till himlavalvet (90 gr åt alla håll)

I mitt fall tex så har jag gräsmatta runt hela huset så 50% av tiden ser inte klipparen antennen (RTK) funkar hur bra som helst .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att förtydliga , själva klipparen har delvis kontakt med satelliter .
Det är antennen (RTK) som måste ha fritt till himlavalvet (90 gr åt alla håll)

I mitt fall tex så har jag gräsmatta runt hela huset så 50% av tiden ser inte klipparen antennen (RTK) funkar hur bra som helst .
Det är båda. Ställer du klipparen under ett tak kommer den sluta klippa även om antennen har fri sikt.
 
Tomture61
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är båda. Ställer du klipparen under ett tak kommer den sluta klippa även om antennen har fri sikt.
Har du testat , man kan tex beställa tak till laddstationen .
 
De slinglösa får sin noggranhet genom att jämföra mottagen GPS-signal i basstation och klippare och på så rätt räkna ut felet och kunna bestämma klipparens position.
Därmed behöver även klipparen GPS-täckning för att fungera.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
Kan man inte ladda hem nån app och gå runt med för att få en uppfattning kring GPS täckning?
 
Tomture61
13th Marine 13th Marine skrev:
De slinglösa får sin noggranhet genom att jämföra mottagen GPS-signal i basstation och klippare och på så rätt räkna ut felet och kunna bestämma klipparens position.
Därmed behöver även klipparen GPS-täckning för att fungera.
Efter en scanning på nätet verkar Luba 2 vara bättre på att hålla kursen om det finns täta träd i dess arbetsområde .
Kan tyvärr ej testa min Luba 1 på just den punkten , har inga träd på tomten som ev skulle påverka klipparen .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du testat , man kan tex beställa tak till laddstationen .
Ja, jag har testat. Jag kan få den att tappa kontakten och stanna även om antennen är oförändrad. Du kan se hur många satelliter både klipparen och antennen har kontakt med i appen.
 
Tomture61
Luba 2 i arbete på tomt med ett ekträd . Enligt ägaren inga problem med funktionen .
Robotgräsklippare Luba 2 i arbete under ett stort ekträd på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
F Fideliox skrev:
Kan man inte ladda hem nån app och gå runt med för att få en uppfattning kring GPS täckning?
Om RTK antennen där den är monterad har fri sikt åt alla håll så kommer det att vara fullt tillräckligt .
Du behöver ej ngn mätning för att fastställa om du har satellitmottagning , lovar att du har .
Finns nog specialfall om gräsmattan befinner sig inomhus 😄

Hitta en App

Look4Sat: Satellite tracker​

Sen är frågan vilka som är intressanta för Luba 🤔
 
Redigerat:
Så trevligt att ni har "tagit över" tråden! Det låter ironiskt, men jag menar det! Vi har träd på tomten, men absolut inga heltäckande ekar som på bilden ovan! För övrigt är vår gräsmatta helt öppen.
Jag ska stega de mått jag tror man kan förlita sig på och jag ska skicka upp bilder. Jag "bor mitt i huset" och från min balkong ser man nästan hela gräsmattan!

Kalas! Kommer! Lovar! :)

Jag har i dagarna fotat mina föräldrars Husqvarna som deras Brf köpt ... och använder... Så... det finns hopp! Där är en rätt osymmetrisk trädgård. Våran är skapligt fyrkantig! (Nåja! Allt är relativt!)
 
Tomture61
C Civilpolisen skrev:
Så trevligt att ni har "tagit över" tråden! Det låter ironiskt, men jag menar det! Vi har träd på tomten, men absolut inga heltäckande ekar som på bilden ovan! För övrigt är vår gräsmatta helt öppen.
Jag ska stega de mått jag tror man kan förlita sig på och jag ska skicka upp bilder. Jag "bor mitt i huset" och från min balkong ser man nästan hela gräsmattan!

Kalas! Kommer! Lovar! :)

Jag har i dagarna fotat mina föräldrars Husqvarna som deras Brf köpt ... och använder... Så... det finns hopp! Där är en rätt osymmetrisk trädgård. Våran är skapligt fyrkantig! (Nåja! Allt är relativt!)
Tja , är man inte hemma i sin tråd på 10 - 11 dagar så blir det så här .
Man får försöka fylla i luckorna 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.