Hej! Ny på sidan :)

Vi har nyligen köpt vårat första hus och är "nybörjare". Jag satt nere i v-rum och hörde hur det rasslade till på vinden. Gick upp och kolla, putsen runt skorstenen har börjat lossna.

Vi har eldat fyra gånger på ca en månad. Sen har vi haft pelletspanna på från och till när det varit lite kyligare dagar.

Frågorna är då. Måste man ha puts runt? Vad kan hända ifall man inte har puts?
Vad kan det kosta på ett ungefär? Är det svårt att göra själv eller bör man kontakta någon för det?

Tack för svar! :)
 
Just nu ser det ut så.

Knackade runt skorstenen och hörde "ihåliga ljud" vilket jag antar är lösa bitar eller att vatten har kommit mellan?
 
  • Delvis avtäckt skorsten med lösa murbruk och tegelstenar under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Tror rent spontant att det inte är någon fara. Pusten är nog mest estetiskt. Inget kan hända så som jag ser det. Murstocken kommer stå kvar.
Du kan ju köpa något putsbruk och primer (eller vattenspruta lätt) och sen putsa upp muren själv om du tycker det är nödvändigt,
Inget att oroa sig över.
 
  • Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rookiien skrev:
Frågorna är då. Måste man ha puts runt? Vad kan hända ifall man inte har puts?
Vad kan det kosta på ett ungefär? Är det svårt att göra själv eller bör man kontakta någon för det?
Putsen är en del av gasttätningen av skorstenen så det ska förr eller senare lagas. Alla tegelskorstenar rör på sig när de värms och kyl av och får sprickor i fogarna. Då fungerar putsen som ännu ett skydd mot att rökgaser tar sig ut fel väg. Det hela är inte akut men planera för att putsa om så småningom. Det är lätt att göra själv när kravet på hur det ser ut inte så så stort. Att få det estetiskt snyggt är mer ett hantverk.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Fast putsen är ju inte avsedd för att göra skorstenen tät......finns många skorstenar som är oputsade också.
 
  • Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Min första tanke är väl att den ska vara som ett extra skydd för teglet så det inte blir sprickor i det om det kommer in fukt.
Fast jag kanske har väldigt fel!
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Fast putsen är ju inte avsedd för att göra skorstenen tät......finns många skorstenar som är oputsade också.
Traditionellt är putsen en del av gastätningen av murstocken så det är ovanligt att hitta oputsade murstockar i äldre hus. Skorstenen (den ovan nock) behöver inte vara putsad.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
På vinden hade vår skorsten förlorat putsen på ett ställe och sotaren påpekade att den skulle vara puts.
 
  • Gilla
Rookiien
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här ett exempel på gamla regler. Byggnadsstadgan från 1947.

7 kap, 66 §:

Utsnitt av Byggnadsstadgan från 1947 med text om regler för skorstenskonstruktion.
 
Tack för alla svar!! :) Det är inne på vinden!

Glömde skriva att huset är byggt 73!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Traditionellt är putsen en del av gastätningen av murstocken så det är ovanligt att hitta oputsade murstockar i äldre hus. Skorstenen (den ovan nock) behöver inte vara putsad.
Så om det lossnar lite puts på skorstenen utomhus är det ingen fara?
 
Claes Sörmland
B Bellaisa skrev:
Så om det lossnar lite puts på skorstenen utomhus är det ingen fara?
Det tyder på att det kommer in vatten mellan tegel och puts och frostspränger. Så troligen är plåtarbetet på krönet dåligt gjort och behöver göras om. Om det ens finns, det kan ju också vara nån mindre bra lösning från 60-70-talet med betongkrona. När väl putsen har sprängts så ligger den öppet för mer vatten att komma in och mer och mer ramlar av.

Så dags att fixa de närmsta åren. Tråkigt om teglet helt sprängs sönder under de kommande vintrarna.
 
Tack för info.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
mindre bra lösning från 60-70-talet med betongkrona. När väl putsen har sprängts så ligger den öppet för mer vatten att komma in och mer och mer ramlar av.

Så dags att fixa de närmsta åren. Tråkigt om teglet helt sprängs sönder under de kommande vintrarna.
Hmm, håller på att renovera skorstenen och har lyft av den gamla betongkronan med tanke att mura dit den igen när jag murat klart. Är det en dålig idé? Ursäkta inhopp med ett lite annat ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.