F
I höstas tömde jag poolen men har fyllts upp igen under vintern.

Bör man tömma den igen och fylla på med rent vatten eller kan man använda vattnet? Räcker med en stor omgång chockklor?

Är ca 30 kubik så blir liten kostnad att byta vattnet.
 
Vatten som vatten, kolla värdena och ta det därifrån sen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
vatten som vatten - regnvatten är mineralmässigt renare än det mesta i tappvattenväg, dock kan det följa med lite sot och damm och annat från luften...

pH-justerar du det först¹ och chockklorerar och det filteras på vanligt sätt så ser inte jag att det behöver bytas. - trots allt lever naturen på just regn...

¹ regnvatten kan vara ganska surt och därför bör man pH-justera det innan kloret tillsätts för att den skall verka på bästa sätt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Jag tänkte väl mest om det finns nåt ohälsosamt i regnvatten som man inte kan rena riktigt. Men då kör jag på. Få till rätt PH och sedan klor på det. 👌
 
Är det så ohälsosamt med regnvatten att det inte kan användas i pool - ja då har vi riktigt allvarliga bekymmer att se fram emot i framtiden...

Det som kan störa mest i uppsamlad regnvatten är nog snarare allt som börja växa i detta med alger, gärna påskyndad av halvmultnande löv och annat som ger mineraler, pollen som ger kväve, fosfor ytterligare mineraler och relativt lättillgängliga olika kolhydrater/polysackarider som blir mat för olika bakterier.

När pollen sprids av gräs och trän så är det i princip en allmän gödning av naturen...
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.