Nån som vet varför vattentempen går ner och kompressorn startar var 20:e minut fast schunten är avstäng och inget varmvatten används?
 
  • Graf över dagligt effektuttag och energiförbrukning i en uppvärmningsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och VV-tempen åker jojo, från en temp till annan i ett mönster. kolla upp givaren i toppen på tanken, den känner av att nu behövs VV
 
J jonaserik skrev:
Och VV-tempen åker jojo, från en temp till annan i ett mönster. kolla upp givaren i toppen på tanken, den känner av att nu behövs VV
Tack för svar!!
Är det nån av dessa du menar?

86 Temperaturgivare, förångare87
Temperaturgivare, avluft (dold)88
Temperaturgivare, elpatrondrift89
Temperaturgivare, framledning90 ...
Temperaturgivare, kompressordrift

MVH
 
Hur vet du att shunten är avstängd på natten?? Står den automatikläge så går det säkert ut en del värme runt om i huset. Testa att stänga av cirkulationspumpen med driftlägesknappen (syns som driftläge 03 på kanal 14). Då ska ingen värme gå ut i huset.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur vet du att shunten är avstängd på natten?? Står den automatikläge så går det säkert ut en del värme runt om i huset. Testa att stänga av cirkulationspumpen med driftlägesknappen (syns som driftläge 03 på kanal 14). Då ska ingen värme gå ut i huset.
Hej!
Jag har stängt av shunten manuellt därav borde det väl inte gå ut nån värme eller har jag fel?
 
Beror också på vilken version av shuntmotor du har i din 310. Eftersom du bara skrivit 310 och inte 310P så måste du alltså ha den tidigaste versionen av shuntmotor. Trycker man då in ratten och vrider till stängt läge så fortsätter kanske shuntmotorn att arbeta och vrider också till stängt läge. Då kommer ratten automatiskt att poppa ut och shunten återgår till automatik utan man tänkt att de ska ske. Bättre att stänga av cirkulationspumpen om man vill stoppa att värme går ut i huset.
 
J Josth skrev:
Beror också på vilken version av shuntmotor du har i din 310. Eftersom du bara skrivit 310 och inte 310P så måste du alltså ha den tidigaste versionen av shuntmotor. Trycker man då in ratten och vrider till stängt läge så fortsätter kanske shuntmotorn att arbeta och vrider också till stängt läge. Då kommer ratten automatiskt att poppa ut och shunten återgår till automatik utan man tänkt att de ska ske. Bättre att stänga av cirkulationspumpen om man vill stoppa att värme går ut i huset.
Jag har 310P men ska testa att stänga av cirkulationspumpen som du säger men jag tror fasiken att jag testade det förra året med samma resultat.
 
Påfyllningsventilen läcker samtidigt som säkerhetsventilen och fyller pannan med kallvatten.
Vanligt fel, kolla om det rinner ut spillkoppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.