Går de att rädda?
Mycket jobb eller kan det räcka att köpa nya slitdelar?
Finns det någon funktion mer än estetiskt att ta bort rost och ytbehandla?
 
  • Gammal gjutjärnskamin med rost och ornament, placerad vid en tegelvägg, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla gjutjärnsspisplattor med rost och slitage, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Starkt rostangripet grillgaller med synliga skador och ansamling av aska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gjutjärnskamin med dekorativa mönster och synlig rost, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla gjutjärnsvärmarens galler med synlig rost och smuts på ytan, placerat på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet och rostigt gjutjärnselement med sprickor och skador, i behov av underhåll eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre verkar vad jag kan se på bilderna gå ganska lätt att göra iordning. Ny lera o nytt rostergaller. Saknas delarna som inte är med på bild?
Den nedre går nog också att rädda men den behöver antingen en ny plit eller svetsas av någon som har kunskapen att svetsa sådant.

Rosten påverkar inte funktionen men själv tycker jag inte rost är speciellt vackert.
 
galento
Går det verkligen att få tag i slitdelar till dessa ? Till våran Tirolia som är nyare är
det inte lätt för att inte säga omöjligt. Har fått svetsa på denna då "plåthällen" ?
spruckit och ger den eldfast lera när det behövs. Rastret blev också skrot och det
fanns inte att köpa men vi fick ett raster från en skrotad Tirolia som låg på en äng.
Var dock fel storlek så fick göra "klackar" i hörnen så det passade i spisen .

Det mesta går nog att fixa beroende på hur mycket jobb man vill lägga ner.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Niq skrev:
Den övre verkar vad jag kan se på bilderna gå ganska lätt att göra iordning. Ny lera o nytt rostergaller. Saknas delarna som inte är med på bild?
Den nedre går nog också att rädda men den behöver antingen en ny plit eller svetsas av någon som har kunskapen att svetsa sådant.

Rosten påverkar inte funktionen men själv tycker jag inte rost är speciellt vackert.
Det låter ju ganska hoppfullt ändå.
Jag har plattorna som ska sitta ovantill, bara plockat bort dom för att kunna se hur det ser ut inuti. Den lilla luckan framtill saknas.
Jag behöver egentligen bara en fungerande då det bara är en rökkanal som kommer att gå att få godkänd utan stora ingrepp på murstocken (trä som ligger dikt an mot ena sidan och troligtvis stöttar).
Man kan ju gissa att den med trasig skylt är en norahammar, men spelar det någon roll vilken modell det är för slitdelarna eller är de likadana?
Vilken modell kan det vara?
 
galento galento skrev:
Går det verkligen att få tag i slitdelar till dessa ? Till våran Tirolia som är nyare är
det inte lätt för att inte säga omöjligt. Har fått svetsa på denna då "plåthällen" ?
spruckit och ger den eldfast lera när det behövs. Rastret blev också skrot och det
fanns inte att köpa men vi fick ett raster från en skrotad Tirolia som låg på en äng.
Var dock fel storlek så fick göra "klackar" i hörnen så det passade i spisen .

Det mesta går nog att fixa beroende på hur mycket jobb man vill lägga ner.
Brukar gå att hitta slitdelar i diverse byggnadsvårdsbutiker. Rostergaller används ju i en del kaminer ännu har jag förstått så bara man hittar ett som är lite ditåt brukar det ju gå att anpassa så dom passar.
 
C chillax skrev:
Det låter ju ganska hoppfullt ändå.
Jag har plattorna som ska sitta ovantill, bara plockat bort dom för att kunna se hur det ser ut inuti. Den lilla luckan framtill saknas.
Jag behöver egentligen bara en fungerande då det bara är en rökkanal som kommer att gå att få godkänd utan stora ingrepp på murstocken (trä som ligger dikt an mot ena sidan och troligtvis stöttar).
Man kan ju gissa att den med trasig skylt är en norahammar, men spelar det någon roll vilken modell det är för slitdelarna eller är de likadana?
Vilken modell kan det vara?
Lättast att hitta slitdelar är nog att ta mått på dom och köpa det som är närmast och sedan modifiera tills det passar.
 
Byggnadsvårdsbutiker brukar kunna tipsa om vedspisrenoverare också. För de finns, det är bara att de inte brukar ha råd med stora reklamkampanjer så man vet sällan om att de finns. De brukar ha reservdelar till allt möjligt.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Den övre ser renoverbar ut. Hittar man inte en begagnad draglucka går den att tillverka av en bit 4 eller 5 mm plåt och litet smådelar.
Frågan är hur ugnslocket ser ut. Är sprickan bara i bruket?

Den nedre är på yttersta gränsen för vad som går att renovera. Att svetsa vedspislock brukar anses vara det allra svåraste en svetsare kan ge sig på. Urkolat gjutjärn med stora temperaturvariationer och värmespänningar. Inte ens de skickligaste lyckas med det varje gång. Har man tur kan det kanske gå att hitta en annan likadan vedspis med helt lock och något annat fel och så kombinerar man de två till en.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den övre ser renoverbar ut. Hittar man inte en begagnad draglucka går den att tillverka av en bit 4 eller 5 mm plåt och litet smådelar.
Frågan är hur ugnslocket ser ut. Är sprickan bara i bruket?

Den nedre är på yttersta gränsen för vad som går att renovera. Att svetsa vedspislock brukar anses vara det allra svåraste en svetsare kan ge sig på. Urkolat gjutjärn med stora temperaturvariationer och värmespänningar. Inte ens de skickligaste lyckas med det varje gång. Har man tur kan det kanske gå att hitta en annan likadan vedspis med helt lock och något annat fel och så kombinerar man de två till en.
Bra att du frågade detta, hade kanske missat det annars. Verkar ju som att det lossnat en stor vikt som bruket fått täta. Det kanske går att göra likadant igen?
Annars kanske får helt enkelt köpa en som redan är renoverad.
 
  • Bild på ett gamla, skadat murverk med lossnat bruk som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ugnslocket är en del som sällan går sönder så ett sådant bör gå att hitta som begagnad reservdel. Tyvärr har jag inga delar i lager till det där fabrikatet på vedspisar men det finns säkert någon som har.
 
Hör efter hos Silfverhjelms Spis & Kamin Eftr. i Skottorp, bredvid E6 vid Hallandsås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.