Känner "nån" lukt ytterst svagt i ett av våra sovrum på övre plan, kopplar ihop den med trä och "huslukt". Idag kände jag samm fast nästan mer i köket som ligger precis under. Det luktar gammalt hus. En sån lukt som sätter sig i kläderna om den blir starkare. Var börjar jag? Ringa hantverkare? Vem? Snickare? Anticimex?
 
BirgitS
Till att börja med så lukta runt överallt längs väggar, tak och golv för att avgöra om den är starkare någonstans.
 
Vädra ur ordentligt först och lukta som sägs, lukten kaan stanna kvar och inye lokaliseras, i varje rum och utrymme för sig
 
F Finalisa skrev:
Känner "nån" lukt ytterst svagt i ett av våra sovrum på övre plan, kopplar ihop den med trä och "huslukt". Idag kände jag samm fast nästan mer i köket som ligger precis under. Det luktar gammalt hus. En sån lukt som sätter sig i kläderna om den blir starkare. Var börjar jag? Ringa hantverkare? Vem? Snickare? Anticimex?
Lukta i spånskivemöbler, de är duktiga på att dra åt sig fukt och börja lukta.

Gammalt linoleumgolv luktar också.Bort med sånt.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Lukta i spånskivemöbler, de är duktiga på att dra åt sig fukt och börja lukta.

Gammalt linoleumgolv luktar också.Bort med sånt.
Har du ingen läcka så Installera en luftavfuktare med aktivt kolfilter. Då försvinner nog doften.
 
Du behöver lokalisera var lukten kommer ifrån. Jag skulle börja med att kolla efter läckage/fukt under och bakom diskho, diskmaskin, kyl och frys. Om du tar loss sockeln under köksbänkarna kan du sniffa och se om det luktar mer där. Kolla även efter fuktfläckar i innertaken.

Hur gammalt är huset? Är det källare, krypgrund eller platta på mark?
 
Att ta dit en mögelhund kan ju också vara en ide för att se var man ska börja letandet/undersökningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.