Vi har köpt ett hus (07) med oinredd ovanvåning, så långt att alla innerväggar är klara, vatten och värme är draget. Nu har jag satt igång att färdigställa badrummet på ovanvåningen. Det första jag stötte på var då att det som är förberett ju naturligtvis inte uppfyller de nya kraven på fuktsäkra väggskivor etc, och då speciellt i ytterväggen. Ganska sur eftersom jag tycker M kunde ha upplyst om att denna ändring skulle komma, speciellt eftersom jag har betalat för det arbete som trots allt är gjort, något som jag nu får göra om. Nå väl, Jag startade således med att försiktigt montera ner "pappers"-gipsen på ytterväggarna för att inte skada plastfilmen och för att istället montera fuktsäkra skivor. Då stötte jag på följande: Innerväggen är inte ordentligt förankrad i ytterväggen vid dusch-hörnan (där det ju kommer mest vatten) eftersom det saknas en regel (eller placeringen tveksam) att få den fäst i, se figuren (var bara spikad fast i gipsen). Nu skulle jag ju kunna förankra regeln i innerväggen genom att dra långa skruvar på snedden till den övre regeln i ytterväggen, men då rikerar jag väl att skapa en vridning i regeln, så det gillar jag inte riktig... Förövrigt finns det väl en teoretisk möjighet att gipsen sviktar i hörnet eftersom det saknas en regel bakom precis i hörnet (ytterväggen), avståndet från innervägg till första regeln (nederst på figuren) är uppskattningsvis ca 5cm. Min fråga till Myresjöhus är nu om denna konstruktion uppfyller alla gällande krav på hur innerväggar skall vara konstruerade i ett badrum, borde det inte ha suttit reglar precis inne i alla hörn?

...i bilden är ovanifrån, och (1) skall naturligtvis vara regel och (2) gips.
 
  • figur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt för mig att i detalj förstå ditt problem så jag tycker att du ska försöka få tag din byggledare och rådfråga honom.


Magnus Brusefält
Myresjöhus, Marknadsstöd
 
Har nu fortsatt med att byta ut gipsen till godkännd typ i badrummet och har kommit till nästa hörn (se bilden).
I detta hörn finns det inte ens någon regel i ytterväggen intill hörnet. Regeln i innerväggen (höger på bilden) var bara fäst med spik i gipsen mot ytterväggen, ...och hörnet (innerväggen) rör sig därmed. om man trycker på den. Har lagt märke till att det på byggplasten i ytterväggen finns blåa markeringar. Finns dessa för att visa vart innerväggarna skall stå? I såfall står väggarna på fel plats, men hade de stått vid dessa markeringar så hade varje hörn kunnat vara förankrat i en regel som suttit exakt 30cc i förhållande till nästa regel (vänster). Vad skall jag nu göra? Skära upp plasten och montera en ny regel i ytterväggen?...
(hoppas bilden gör det tydligare vad jag menar)
 
  • P2100020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt; det är svårt för mig att råda dig i detta ämne. Om du känner dig osäker bör du kontakta en lokal hantverkare.

Magnus Brusefält
Myresjöhus, marknadsstöd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.