Hej alla! Håller på med källarrenovering och ska montera innerdörrar. Och nu har jag stött på patrull med hur jag ska smyga. Ska försöka vara så tydlig jag bara kan nedan, men inser att det är svårt. Finns några bilder nedanför att komplettera texten.

Av olika anledningar har jag reglat upp väggen (murad tegelväg) utanför blivande badrum med stålreglar. Bl a för att få plats med med lite rör för eldragning etc. Detta gör att jag monterar dörr/karm till badrum i regelväggen för att kunna öppna dörren så mycket det går.

Nu till problemet:

Pga låg takhöjd (ca 205 när taket är glesat och gipsat, samt karmens höjd för maxad frigång blir det väldigt fult med foder runt dörrkarmen. Det skulle gå hela vägen upp i taket. Därför har jag idén att köra foderlöst och istället gipsa smygarna. Tanken är att sätta plyfa eller OSB och en 12a gips och gipsa in smygen, men hur gör jag detta på bästa sätt? Det blir ju en väldigt liten smyg max 25 mm.

Monterat:
• Stålprofiler 45 X 45
• Remsor med 15 mm plyfa utanpå stålreglar
• Fällt in regel i stålprofilen för stabilitet
• Dörrkarm i liv med reglar
Alternativ 1:
Jag drar fram plyfa/osb över karmplyfan med gips ovanpå. Remsar sen upp gips till smyggen som jag limmar mot gips och osb. Håller det?
Alternativ 2:
Jag monterar nya remsor plyfa som bygger ut 13 mm från dörren i liv med osb och gipsar därefter för att få ett bättre underlag för smygremsan gips.

Båda alternativen kräver väl någon slags hörnförstärkning samt en rörelsefog mot dörrkarmen. Men kommer detta hålla eller är det dömt att spricka? Finns det något bättre sätt?

Vore väldigt tacksam för input på detta. Hoppas jag inte varit allt för otydlig.
Källarrenovering med installation av innerdörr, omringad av stålreglar och en laserljusnivå framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sektionsdiagram som visar två alternativ för att fässta smyg vid dörrkarm med plyfa och gips i en källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bumpar denna lite. Ingen som har någon idé hur man bygger detta?
 
Svarar mig själv här med ett tredje alternativ där jag lägger en vinkelprofil mot plyfans ytterhörn och gipsar utanpå detta. Sen en hörnförstärkning utanpå gips?

Diagram som visar byggdetaljer med plyfa, OSB, gips, vinkelprofil och hörnförstärkning vid en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte flytta ut dörren och använda en karm som är avsedd för det du vill göra?
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför inte flytta ut dörren och använda en karm som är avsedd för det du vill göra?
Jag får ändå inte plats med foder runt om på ett snyggt sätt pga låg takhöjd.
 
M
Verkar väldigt överarbetat för en källare :)

Enklaste är ju att sätta dörren så att den livar med ena sidan av väggen, då har man max en sida man får trixa med. Att göra ett gipshörn på 25mm låter jobbigt, hur skall du fästa gipsremsan?

Varför inte en hörnlist som du sågar till med rätt djup mot dörren så är hörnet skyddat mot slag och sedan någon smyglist mot taket?
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Haha, mm jag vet att det är omständigt för en källare men med tanke på hur mkt tid jag lagt på detta senaste åren vill jag också att det ska bli som jag vill. Hade planerat för att placera dörren i den massiva väggen och putsa in men det gick ej av olika anledningar. Nu vill jag efterlikna den massiva väggen så gott det går.
 
M mnils skrev:
Verkar väldigt överarbetat för en källare :)

Enklaste är ju att sätta dörren så att den livar med ena sidan av väggen, då har man max en sida man får trixa med. Att göra ett gipshörn på 25mm låter jobbigt, hur skall du fästa gipsremsan?

Varför inte en hörnlist som du sågar till med rätt djup mot dörren så är hörnet skyddat mot slag och sedan någon smyglist mot taket?
Gillar ideén med hörnlisten. Det skulle kunna gå att få till bra.
 
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Jag får ändå inte plats med foder runt om på ett snyggt sätt pga låg takhöjd.
Kolla här så förstår du vad jag menar.
Doldkarm
 
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kolla här så förstår du vad jag menar.
Doldkarm
Ah, fattar men det är inte modulmått på dörren tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.