Hej,

Vi bygger nytt och i oktober 2023 kom papptaket på. Jag vet att det var relativt kallt för oktober, men vi bor i Skåne. Nu har vi börjat märka fler och fler bubblor i taket. Huset mittemot har även de nytt papptak, men inga bubblor. Jag tycker inte det ser fint ut längre. Jag vet andra som haft samma problem och de fick lägga ett nytt lager papp utanpå.

Är det någon som är kunnig i detta och har några tankar? Är detta normalt? Om inte, vad känns rimligt att kräva? Känns inte så kul på ett helt nytt hus. Bifogar några video och om några bilder.

Tack på förhand!
 
  • Svart papptak med synliga bubblor och rynkor på en nybyggd fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya svarta papptaket med synliga bubblor på ytan av ett hus, sett utifrån med en del av husfasaden under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att du är missnöjd, det ser inte klokt ut. Förra gången en sån här tråd kom upp var det flera som sa att lite bubblor får man räkna med om jag minns rätt.

Så jag vet inte om detta är inom vad man får tåla men jag hade helt klart klagat!
 
Listtäckt papptak är betydligt mer arbetskrävande att lägga än ett slätt papptak. Bland mina bilder kan du se mitt 18 år gamla tak. Jag kommer ihåg att viss del på norrsidan las om pga bubblor när huset byggdes. Ta upp problemet med takläggaren. Det ser inte bra ut.

En bild visar reparation på södersidan avs tätning mot takfönster - ett acceptabelt underhåll man får räkna med. Det blev fint.
 
Rickard.
Ja vad ska man säga om det här då.... Först och främst så ser det ut att vara släpljus på taket vilket såklart kommer visa minsta lilla veck och bubbla men även en helt vanlig skarv blir väldigt tydlig och det är inte rimligt att taket ska se perfekt ut då, det går bara inte.

Med det ur världen så ser en del av bubblorna helt klart tråkiga tråkiga ut, lättaste gissningen är att pappen var kall vid montaget men det är säkert en kombination av olika fel. Jag kan inte heller utesluta att det i alla delvis är underlagets fel vilket du kan läsa lite om i länken (har bara skumläst några rader men det finns mycket på ämnet för den nyfikna)
https://byggteknikforlaget.se/fuktbetingade-rorelser/

JAG tycker du kan börja med att prata med takläggaren eller byggaren berodde på vem du köpt taket av och säger hur du känner om det, som åtgärd skulle jag föreslå att du väntar några månader till efter sommaren och tar en ny titt och då försöker avgöra vad som behöver göras, nya papp krymper en del så med lite tur så försvinner majoriteten av sig självt men dom kan gott och väl tycka något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.