Har så i garaget, men så fort det är snö på taket så är det ”ingen” temperaturskillnad mot utomhus.
Vår och höst får jag gratis värme (med lite större temperaturvariationer) och på sommaren blir det bastu även med kylåtervinning. Bättre att bygga en annan solvärmelösning som går att styra lättare.

Har inte sett någon isolering (cellulosa) i tilluftsfiltret, förutsätter att den ligger kvar där den ska vara istället för att åka runt som en orkan.
Ps: kör minflöde på det för de mesta, vilket är lägre än rek för ett hus/ytan men mer än 1 person behöver :)
 
Vi har någon snarlik variant. Huset har en FLVP och ett stort Alig fläktaggregat. Fläktaggregatet drar luft från KALLvinden och via ett don i hallen. Röret på kallvinden är någon isolerad historia. Alig agget är kopplat mot radiatorkretsen i FLVP och blåser sedan varmluft via kanaler ut till alla rum. I övrigt är FLVP kopplat "normalt".

Vi har ingen påväxt på vinden som jag känner till, luktar inget konstigt heller. Upplever inte att det är "varmt" på vinden vintertid. Så troligtvis så läcker det för lite värme för att det skall göra någon skillnad. Om man ska försöka se någon fördel är det väl i så fall en solig vinterdag om solen värmer taket så mycket att luften på vinden blir lite varmare. Men om det ger en faktiskt mätbar vinst vet jag inte, men jag är skeptisk.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad säger ni om idén att ta uteluft till FTX från kallvinden vintertid? Hur skulle vinden påverkas? Risker? Tänker att den luften redan är lite varmare än utanför vinden pga läckage från bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Har du inget växthus att ta luft ifrån, kanske lite mer rördragning men kan bli ganska varmt även vintertid.
 
J Josth skrev:
Vintern är den tid på året när kallvinden är som känsligast för fukt med åtföljande mikrobiell tillväxt. Då vill man inte suga in mer fuktig uteluft än absolut nödvändigt på vinden. Den lilla extra värme som kommer från bostaden under gör ändå nytta bara det inte läcker upp fuktig inomhusluft från t.ex. badrum, kök och tvättstuga.
På vintern när det är kallt är luften torrare. Inte fuktigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Har så i garaget, men så fort det är snö på taket så är det ”ingen” temperaturskillnad mot utomhus.
Vår och höst får jag gratis värme (med lite större temperaturvariationer) och på sommaren blir det bastu även med kylåtervinning. Bättre att bygga en annan solvärmelösning som går att styra lättare.

Har inte sett någon isolering (cellulosa) i tilluftsfiltret, förutsätter att den ligger kvar där den ska vara istället för att åka runt som en orkan.
Ps: kör minflöde på det för de mesta, vilket är lägre än rek för ett hus/ytan men mer än 1 person behöver :)
Jag tror inte du kommer kunna spara/få extra varm tilluft på detta sätt eftersom vinden aldrig hinner värma upp luften och rören. Risk finns istället att vinden kyls ner som många redan skrivit, och på sommaren blir det för varmt och skapar en negativ effekt.

Det finns säkert forskning på detta och fler anledningar till att detta inte är (aldrig varit) ett standardutförande. Tekniken i sig är inte komplicerad och har funnit i minst 50 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
På vintern när det är kallt är luften torrare. Inte fuktigare.
Om det är enstaka plusgrader eller nollgradigt kan uteluften fortfarande innehålla enormt mycket vattenånga med ett RF på nästan 100%. Om temperaturen sedan sjunker en grad eller två kan fukten börja kondenseras till vatten på råspontens undersida. Bor man dock där det är -25 grader på vintern så kan uteluften knappt innehålla någon fukt alls. Men det är fortfarande viktigt att vindsbjälklaget är tätt så att fuktig inomhusluft från bad/dusch/tvätt/matlagning inte smiter upp på vinden och kondenseras till fukt/vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror inte du kommer kunna spara/få extra varm tilluft...
Fast, nu vet jag ju att jag får det. Sen försökte jag även vara tydlig i att jag rekommenderar andra lösningar så i det stora är vi överens :)
Solvärme fungerar som bäst när den behövs som minst...
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Fast, nu vet jag ju att jag får det. Sen försökte jag även vara tydlig i att jag rekommenderar andra lösningar så i det stora är vi överens :)
Solvärme fungerar som bäst när den behövs som minst...
Hur kommer du fram till det ? Hur har du mätt?
 
F forcelite skrev:
Det går inte under sommaren. Suga in varm sommarluft in i ett svalt avloppsrör i marken kommer ge kondens och mögel i ventilationskanalen.

Möjligen om det enbart används vintertid och rengörs årligen.
Stämmer inte riktigt. Du måste dels dimensionera rätt med storlek på rören, djupet och längden. Sedan kan du också se till att vinkla röret nedåt och bortåt. På så vis rinner all kondens ned till en dränerande punkt. Du behöver givetvis möjlighet att stiga ned vid någon punkt och möjlighet att spola rent.

Med raka långa kanaler som lutar från huset kan du med en spolbrunn enkelt spola rent kanalerna med vatten och såpa. Du kan tom borsta rent dem.

Det byggs hus på detta vis idag. Det var med i ett nyligt avsnitt av husdrömmar också har jag för mig. De som byggde ett runt hus med lera och halm.

När vi planerade nytt hus och bygga på detta vis sa väldigt många tyckare att det blir mögel osv. Men det fanns ingen som gjort/installerat eller ens sett det. Vissa som var emot det utgick ifrån stillastående fuktig luft som kondenserar. Men så är det inte i en lufttrumma.

Vid problematiska lägen går det också att sätta enklare filter på insuget ovan mark.

Om jag byggde nytt skulle ftx med jordrör (ca 2-3m djup beroende på vattennivåerna) absolut vara en del av energi och klimatlösningen. Helt galet att inte använda värmen från berggrunden om det går.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad säger ni om idén att ta uteluft till FTX från kallvinden vintertid? Hur skulle vinden påverkas? Risker? Tänker att den luften redan är lite varmare än utanför vinden pga läckage från bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Det finns inga fördelar, men många nackdelar.

Först så riskerar du att skada vinden. Kallvindar är generellt överventilerade och du kommer bara göra problemet värre. Se denna artikel i Byggteknik 2004/04, samt studien Riskanalyser för ventilerade kallvindskonstruktioner. Här är en utmärkt föreläsning kallvindar och fuktproblem för de som hellre lyssnar än läser.

För det andra så vinner du noll och ingenting på ingreppet. Ventilationen drar minst 4 l/s person, så du kommer ventilera ut den magra spillvärmen i vindsluften på ingen tid alls. Om du har väsentligt med spillvärme upp mot vinden så bör du lösa det problemet så att du kan behålla värmen i huset istället för att försöka återfånga den när den redan stuckit ut. Solvärmen som kommer utrymmet till gagn behövs där uppe för att hålla det torrt och friskt.

För det tredje så riskerar du att damma igen dina ventilationsfilter med löst glasull, träfiber eller vad du nu har för isolering där uppe. Det är i bästa fall. I värsta fall så fastnar skiten inte i filtren utan i era lungor istället.


Vad gäller din oro för kombidon så kan du nog släppa den. De är givetvis designade för att förhindra kortslutning av luftflödena, det är inte ett svårt problem att lösa. Cykla förbi Lindab och be att få kolla på ett kombidon så kan du se hur de är byggda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kommer du fram till det ? Hur har du mätt?
Tempsensor i tilluftskanalen (före värmeväxlaren). Ca 10 grader varmare än ute under soliga dagar.
Tror alla som varit in i en kallvind en solig vår/sommardag har märkt samma sak, det är inte därifrån namnet kommer 🥵
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Tempsensor i tilluftskanalen (före värmeväxlaren). Ca 10 grader varmare än ute under soliga dagar.
Tror alla som varit in i en kallvind en solig vår/sommardag har märkt samma sak, det är inte därifrån namnet kommer 🥵
Du har väl alltid varmare tilluft än utetemp i ett FTX-system? (Förutom sommaren)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har väl alltid varmare tilluft än utetemp i ett FTX-system? (Förutom sommaren)
Inte före värmeväxlaren
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
FÖRE värmeväxlaren…

Inte före värmeväxlaren
Sorry, missade det. Det beror även på hur varmt du har i huset och hur mycket värme som går upp på vinden osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sorry, missade det. Det beror även på hur varmt du har i huset och hur mycket värme som går upp på vinden osv.
Ingen fara 👍 på vintern när det behövs märker jag ingen skillnad, så tillbaka till det jag skrev först = kolla efter andra lösningar för solvärme

(kan även komplettera med att läcker det ut så mycket värme finns det bättre åtgärder att göra)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.