Hallå!


Dags för min första tråd. Bor sedan 10 år i en 60-talsvilla där gamla stödmurar i trädgården börjat ge vika.
Den jag tänkte ta mig an är ca 15 meter lång med en vinkel i mitten.

Stödmurarna är gamla slipers med oklart ursprung. Jag ser inga tecken att dom använts inom järnvägen och jag vet inte hur giftiga dom är. Dock verkar dom vara urlakade. Känns som att hålla i balsaträ.

Min plan är att ersätta dom med Byggtimmer 120 x 140.

Jag antar att man ska gå tillväga som med stenmurar, göra en riktig botten med grus och därefter börja bygga upp muren med timmer med kapillärbrytande grus även bakom. Jag läste att man kan göra "ankare" man förankrar några meter bakom muren. Utöver det slår jag ner armeringsjärn i marken.

Måste man även sätta Geo-nät bakom eller räcker ankare? På vilket djup? Muren blir ca 90-100 cm hög.
Jag planerar även att göra marken sluttande från muren.

Jag hittar mest artiklar/inlägg om stenmurar men väldigt lite om byggtimmer.
Det verkar finnas minst två dimensioner, 120 x 140 eller 140 x 180.
Min gissning är att de större är stadigare men otympligare. Bör man ändå nyttja de större?
Muren hamnar uppe på ett berg så sakerna ska släpas en bit dessutom.

Fokus ligger på ekonomi men självfallet ska det göras ordentligt.
Lite snabbt uträknat blir kostnaden för byggtimret (120 x 140) ca 9 000:-. För murblock på Byggmax ca 25 000:-.
Gabioner är en lösning men det känns tidsödande.

Några tankar, ideér, förslag om utförande eller handlare?


Gamla slitna slipers som används som stödmurar i en trädgård med vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Söndervittrad gammal slipers som använts som stödmur i en trädgård, med synligt slitage och förfall i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla slipers som stödmurar i trädgården, delvis övervuxna och urlakade, i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla urlakade slipers använda som stödmur i en trädgård, omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urlakade gamla slipers i trädgård som behöver ersättas vid renovering av stödmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av sektion genom en stödmur med delar märkta, visar uppbyggnad och materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en nyligen byggd stödmur i trä med armeringsjärn och grus, i en trädgårdsmiljö.
 
  • Gilla
Shaifullah Saidajan
  • Laddar…
Hej,
Tänkte också köra byggtimmer 9m med höjd ca 50-55 cm i en slänt. Kolla på samma typ av lösningar som du och kommit fram till att byggtimmer blir nog bra. Istället för dem där ankarna läste jag att någon fäst armeringsnät med Rostfritt stålband på insidan. Det gör jag nog också istället för byggtimmer ankare. Hoppas det kommer fler idéer till tråden.
 
  • Gilla
Halcyon
  • Laddar…
Regnet Regnet skrev:
Hej,
Tänkte också köra byggtimmer 9m med höjd ca 50-55 cm i en slänt. Kolla på samma typ av lösningar som du och kommit fram till att byggtimmer blir nog bra. Istället för dem där ankarna läste jag att någon fäst armeringsnät med Rostfritt stålband på insidan. Det gör jag nog också istället för byggtimmer ankare. Hoppas det kommer fler idéer till tråden.
Kul med flera i samma sits. Jag funderar också på nät men då måste jag gräva bort ett lager jord på hela övre delen. Använder jag ankare behöver jag bara gräva på vissa delar.
Arbetet tänkte jag göra själv med spade och korp.
 
Sökte på "retaining wall timber" på tuben och där verkar det finnas en del info. Det följer mitt tänk ganska bra.
 
  • Gilla
Shaifullah Saidajan och 2 till
  • Laddar…
Ingenting har hänt sedan sist utan detta blir nog ett sommarprojekt. Muren blir placerad på ett berg som är lite krångligt att ta sig till och igår fick jag en tanke.
Dräneringen bakom muren hade jag tänkt att lösa med grus men det blir stora mängder, tungt och slitsamt så nu funderar jag på om man skulle kunna använda Isodrän, Pordrän eller liknande?
Såna skivor är lättare att transportera och förvara än grus.

Söker man får man lite olika svar.
 
Halcyon Halcyon skrev:
Ingenting har hänt sedan sist utan detta blir nog ett sommarprojekt. Muren blir placerad på ett berg som är lite krångligt att ta sig till och igår fick jag en tanke.
Dräneringen bakom muren hade jag tänkt att lösa med grus men det blir stora mängder, tungt och slitsamt så nu funderar jag på om man skulle kunna använda Isodrän, Pordrän eller liknande?
Såna skivor är lättare att transportera och förvara än grus.

Söker man får man lite olika svar.
Hej
Undrar hur det gick med ditt murprojekt i byggtimmer? Funderar själv och undrar över lite som du kanske har svar på?
Hur pass skevt är byggtimmer? Är det ett helvete att dra på plats så att de linjerar ovan varandra? Hur förankrade du?
Skall bygga i tomtgräns ca 5-6 på höjd 12 långt.
 
G Gilgamesch skrev:
Hej
Undrar hur det gick med ditt murprojekt i byggtimmer? Funderar själv och undrar över lite som du kanske har svar på?
Hur pass skevt är byggtimmer? Är det ett helvete att dra på plats så att de linjerar ovan varandra? Hur förankrade du?
Skall bygga i tomtgräns ca 5-6 på höjd 12 långt.
Hej,
Jo tack den har ju stått en vinter nu och vi är nöjda. När det gäller om det är rakt så var det inget bekymmer alls men det beror såklart på vad ens egen definition är.
Jag valde att luta min lite inåt samt att göra hörnet rakt vilket såklart inte är lika starkt som att göra varannan överlapp. Det kommer förmodligen hålla ändå.
 
  • En upphöjd odlingsbädd konstruerad av trästockar med luta inåt och raka hörn, omgiven av grus och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Halcyon och 1 till
  • Laddar…
Regnet Regnet skrev:
Hej,
Jo tack den har ju stått en vinter nu och vi är nöjda. När det gäller om det är rakt så var det inget bekymmer alls men det beror såklart på vad ens egen definition är.
Jag valde att luta min lite inåt samt att göra hörnet rakt vilket såklart inte är lika starkt som att göra varannan överlapp. Det kommer förmodligen hålla ändå.
Tack för svar.
Snyggt blev det
 
G Gilgamesch skrev:
Tack för svar.
Snyggt blev det
Tack! Förarbetet gjorde jag inte så komplicerat, tog bort gräset jämnade till så mycket som jag ansåg var behövligt med lite stenmjöl. Ligger 3 jordankare i överblivet tryckat virke från altanbygge som skruvats i byggtimmret.
 
G Gilgamesch skrev:
Hej
Undrar hur det gick med ditt murprojekt i byggtimmer? Funderar själv och undrar över lite som du kanske har svar på?
Hur pass skevt är byggtimmer? Är det ett helvete att dra på plats så att de linjerar ovan varandra? Hur förankrade du?
Skall bygga i tomtgräns ca 5-6 på höjd 12 långt.

Det blev aldrig av förra året och i år är ju timmer dyrt. Min tanke blev med tiden att använda 200 x 200-timmer men det verkar svårt att hitta. Lutar åt 140 x 180 timmer istället.
Jag tänkte förankra genom att slå armeringsjärn genom timret kombinerat med några långa skruvar.
Då allt ligger på ett berg måste allt göras för hand så jag drar ut på det...
 
Tar upp gammal tråd.
Jag byggde en 15m lång och 5 lager hög stödmur för 3 år sedan med 120x140 timmer. Enda förankringen är att jag genom varje stock slagit ner 2st 12mm armeringsjärn så dom gick ner 1-1,3 meter i marken. Detta är gjort i alla lager utom översta där jag istället drog en kraftig farmarskruv rakt igenom ner i underliggande lager. Muren känns väldigt stabil och har inte gett sig det minsta

Saken var den att jag inte kunde gräva ur mer på andra sidan för att förankra då det var grannens tomt. Men det lär inte behövas heller. Hade jag gjort något annorlunda vore det att sätta Platon innan jag fyllde. Satte istället byggplast.
 
  • Gilla
Halcyon
  • Laddar…
Stort tack för svaret! Tyvärr måste min mur dröja minst ett år till pga sjukdom men jag är sugen att börja.
 
J JustForFun skrev:
Tar upp gammal tråd.
Jag byggde en 15m lång och 5 lager hög stödmur för 3 år sedan med 120x140 timmer. Enda förankringen är att jag genom varje stock slagit ner 2st 12mm armeringsjärn så dom gick ner 1-1,3 meter i marken. Detta är gjort i alla lager utom översta där jag istället drog en kraftig farmarskruv rakt igenom ner i underliggande lager. Muren känns väldigt stabil och har inte gett sig det minsta

Saken var den att jag inte kunde gräva ur mer på andra sidan för att förankra då det var grannens tomt. Men det lär inte behövas heller. Hade jag gjort något annorlunda vore det att sätta Platon innan jag fyllde. Satte istället byggplast.
Hej

När du byggde denna gjorde du by the book för stödmur och la grus o duk både under och innanför eller hur gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.