Är det någon som har en aning om man kan montera en skåpslucka över diskmaskinen efter att köket är färdigmonterat och allt är på plats? Detta gör ju att hela köket blir lite mer enhetligt...

Vi kommer att ha ekant ekluckor från Myresjökök..

Hur monterar man detta i så fall??
 
Man köper en diskmaskin som är gjord med hel- eller delintegrerad front. Sen uppger man modellen för tillverkaren av luckan. De brukar ha mått för alla diskmaskiner...

Fast din fråga var kanske mer av typen: "Hur döljer jag en befintlig diskmaskin som egentligen inte är gjord för att gömmas bakom snickerilucka?" Mitt svar är då: Vet inte.
 
Jag har precis monterat en lucka på min diskmaskin och den är inte gjord för detta.

Jag monterade helt enkelt bort frontplåten på diskmaskinen. Borrade 8 hål och passade sedan dit luckan på rätt plats med fyra tvinnar. Sedan var det bara att förborra lite i luckan och skruva fast de åtta skruvarna.

Jag har även tänkt att ha en lådfron framför "panelen" på diskmaskinen för att gömma den helt, men "panelen" står ut ca 9mm, så jag fick lägga mellan några 9mm tjocka bitar mellan plåten och luckan, så att den kommer i samma nivå som lådfronten.

Resultatet blir mycket fint och diskmaskinen blir helt gömd.

Anledningen till att jag ville gömma diskmaskinen är att den bara är 3 år gammal och vit. Vi hade ingen lust att köpa en ny rostfri :) Alla andra vitvaraor var ca 15 år gamla så de köpte vi nya med rostfritt yttre...
 
prodigy: Du har möjliigtvis ingen bild på det, så man får se hur det blev?? :)

Blev det så att diskmaskinen stod ut mycket jämfört med de andra skåpen när du satte på skåpsluckan istället??
 
Den skall inte stå ut och gör den det ser det jävligare ut än å ha den "Diskmaskinsvit". Det jag menar att det ser ut som varken eller liksom.....
 
Ska du sätta en trälucka framför din vanliga lucka.
Glöm inte kraftigare fjädrar till luckan eller benskydd till dina gäster. Öppnar dom luckan så faller den obenhörligt ner över skenbenen.
Jag har bytt ut mina vitvaror till rostfritt, utom diskmaskinen som det inte var något fel på.
Jag plockade bort den vita frontplåten och den nedre plåten och gick till plåtverkstaden med dem. De fixade rostfria plåtar i samma mått som vita. Kommer inte ihåg vad det kostade, men det var inte dyrt.
Sedan bara hem och skruva dit. Helt nöjd!
 
AlfM: Vilken smart idé du kom med... Det med benskydd alltså ;D kanske skulle behövas..

Nä men v får nog klara oss utan, det är faktiskt inte hela världen heller :)
 
AlfM skrev:
Ska du sätta en trälucka framför din vanliga lucka.
Glöm inte kraftigare fjädrar till luckan eller benskydd till dina gäster. Öppnar dom luckan så faller den obenhörligt ner över skenbenen.
Inga problem med fjädrarna...så tung är inte luckan :)
Vi har massiva ekluckor, så de borde vara bland de tyngre. Det är precis som innan och luckan kan ställas i alla lägen. Du märker ingen skillnad helt enkelt.

Vi hade också funderingar på att skaffa rostfri front, men vi tyckte köket blev mer enhetligt med luckor på diskmaskinen. Sedan var det även en vit "panel" i plast överst som man även hade varit tvungen att byta ut.
 
fridasven skrev:
prodigy: Du har möjliigtvis ingen bild på det, så man får se hur det blev??  :)

Blev det så att diskmaskinen stod ut mycket jämfört med de andra skåpen när du satte på skåpsluckan istället??
Bild kan jag ordna...lägger upp en om ett par dagar!

Våran diskmaskin var intryckt lite längre än luckorna, så vi var t.o.m. tvyngna att dra ut den lite för att luckorna och diskmaskinen skulle komma i samma nivå. Helt omöjligt att se att det finns en diskmaskin bakom någon av skåpen :)
 
Ja det vore kanon om du ville lägga ut en bild... ;D
Efter att jag har läst om hur ni har gjort så kanske man vågar sig på ett försök i alla fall... i värsta fall är det väl bara att sätta tillbaka den andra fronten..

Jag kikar in här om ett par dagar och se ifall bilden ligger här då..

:)
 
Här kommer bilderna på diskmaskinen med luckor från K-Rauta (massiv ek). Jag har alltså bara skruvat på luckorna utanpå den gamla fronten. Tycker själv resultatet blev bättre än väntat. Den övre luckan (lådfronten) kan alltså vikas uppåt pga gångjärnen och man kommer då åt knappar och för att öppna då luckan är helt stängd.

disk01.jpg
disk02.jpg
disk03.jpg
disk04.jpg
disk05.jpg
 
Jag slänger in en bild på hur diskmaskinen såg ut innan monteringen av köksluckorna...

disk_innan.jpg
 
TACK för dina bilder.. Det ser ju verkligen kanon ut ju... Det får nog bli så för vår del också... ;D
Det är ju verkligen betydligt snyggare när man kan dölja diskmaskinen tycker jag..


Tack än en gång

MVH

Frida
 
årets mullemeck är på g att koras ;D

riktigt snyggt gjort
 
TiGGrE skrev:
årets mullemeck är på g att koras  ;D

riktigt snyggt gjort
Hahaha, den var bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.