E etompau skrev:
Du stoppar ledarna i var sitt hål i Wago-klämman.
Som sagt, elinstallationer i våtutrymme ska man hanterar med varsamhet. Om du inte fixar detta så bör du låta en fackman kolla på grejorna.
Den L som syns på pucken går direkt till en wago, kan man då ta bort den helt? Varje gång jag trycker på den andra knappen för spegel belysningen, hörs ett klickande ljud .

Lite mer bilder hur det ser ut.
 
  • Öppen eldosa med synliga kablar kopplade till en Wago-kontakt och strömbrytare i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med eluttag, kablar och ansluten wago i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D Dani11 skrev:
Den L som syns på pucken går direkt till en wago, kan man då ta bort den helt? Varje gång jag trycker på den andra knappen för spegel belysningen, hörs ett klickande ljud .

Lite mer bilder hur det ser ut.
Ja byt ut Ls plats i wagon mot Qs ledare
 
Jakopp Jakopp skrev:
Ja byt ut Ls plats i wagon mot Qs ledare
Testade detta, nu lyser spegelbelysningen konstant. Går ej att stänga av med brytaren. Se bild hur det ser ut när L är borta och Q går in i wago. Blir tokig på detta. Kastar snart in handuken 😂
 
  • Öppen vägginstallation med eluttag, Wago-kopplingar och lösa elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det väl fel fibaro du meckar med, den gick ju till spegelbelysningen och inte till några downlight?
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då är det väl fel fibaro du meckar med, den gick ju till spegelbelysningen och inte till några downlight?
Det är en Fibaro som båda går till spegel och downlighten. Se mitt första inlägg för att hur kopplingen såg ut fram tills downlighten dog.
 
D Dani11 skrev:
Det är en Fibaro som båda går till spegel och downlighten. Se mitt första inlägg för att hur kopplingen såg ut fram tills downlighten dog.
Tror jag inte, det finns ju bara en utgång "Q" och den vet vi går till spegelbelysningen och den styrs av ena strömbrytaren.
När den sitter i fibarons utgång "Q" kan du bryta strömmen till spegeln med den (reläet klickar och spegellampan släcks/tänds), nu har du kopplat strömmen direkt till spegeln utan brytare och då lyser den konstant.

Den andra strömbrytaren går till downlight, möjligen til en annan fibaro som finns någon annan stans.
Elektrisk installation med öppen väggdosor, kablar och ansluten Fibaro-enhet, märkt som anslutning till downlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har två svarta ut från strömbrytaren, den ena går till spegelbelysningen och den andra till downlight.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dani11
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tror jag inte, det finns ju bara en utgång "Q" och den vet vi går till spegelbelysningen och den styrs av ena strömbrytaren.
När den sitter i fibarons utgång "Q" kan du bryta strömmen till spegeln med den (reläet klickar och spegellampan släcks/tänds), nu har du kopplat strömmen direkt till spegeln utan brytare och då lyser den konstant.

Den andra strömbrytaren går till downlight, möjligen til en annan fibaro som finns någon annan stans.
Smart.. Jag misstänkte det när du skrev ditt första inlägg. Nu när jag kollar, så står det "Spegel-badrum" på den här fibaron. Men var kan den andra ligga? Jag kommer ju inte åt något annat ställe.
 
D Dani11 skrev:
Smart.. Jag misstänkte det när du skrev ditt första inlägg. Nu när jag kollar, så står det "Spegel-badrum" på den här fibaron. Men var kan den andra ligga? Jag kommer ju inte åt något annat ställe.
Antigen tillsammans med den första spotlighten eller i en kopplingsdosa utanför badrummet. Du har ingen kopplingsdosa utanför badrummet?

Gissar på att JM är byggherre?
 
Jag har flera gånger skrivit att den visade pucken inte är en dimmer. Det lär finnas mer grejor någonstans i installation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ström
E etompau skrev:
Jag har flera gånger skrivit att den visade pucken inte är en dimmer. Det lär finnas mer grejor någonstans i installation.
Yes, jag var lite envis, men nu har jag hittat den andra pucken som är benämnd "tak-badrum" utanför badrummet vid hallen. Hur gör jag så att den inte går via pucken?
 
  • Öppet eluttag med trådar och en smart switch märkt "Fibaro System".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar och nätverkskablar i ett öppet hål i taket, märkt för "tak-badrum".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutningar och dosa i tak med synlig etikett "tak-badrum" på en kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dimmerns utgång är plinten med "våg med pil". Kopplas loss denna ledare (tändtråd) och förbind den med fas (L) så är pucken förbikopplad.
 
E etompau skrev:
Dimmerns utgång är plinten med "våg med pil". Kopplas loss denna ledare (tändtråd) och förbind den med fas (L) så är pucken förbikopplad.
Tack, jag ska prova detta. Jag antar att jag får frigöra plats i wagon för detta, för att få plats med L och tändtråden?

Har du koll på vad det här kan vara? Ser ut som en tändtråd och L?
 
  • Elektrisk anslutning och kablar i en väggdosa med en utmärkt potentiell tändtråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bryt spänningen.
Skruva loss ledarna från puckens "våg med pil (tändtråd till drivdon)" och L-terminaler, koppla samman dessa två ledar i lämplig produkt, ex. wago-klämma eller sockerbit.
Slå på spänningen.
Iakttag resultatet.
 
Jag
E etompau skrev:
Bryt spänningen.
Skruva loss ledarna från puckens "våg med pil (tändtråd till drivdon)" och L-terminaler, koppla samman dessa två ledar i lämplig produkt, ex. wago-klämma eller sockerbit.
Slå på spänningen.
Iakttag resultatet.
Jag har lyckats ta en puck från ett annat uttag. Nu fungerar downlighten. Då hade du rätt om att dimmern var paj. Stort tack för tålamod och all input.

Dock har jag ett annat problem...sorry...

Från takuttaget som jag tog pucken ifrån, har vi inga lampor i. Det finns två såna uttag vid köket, se bild. När jag tog ut pucken och bytte till badrummet, så visade sig att bänkbelysningen har slutat fungera. Då måste det bero på att den pucken är kopplad till bänkbelysningen och som ligger i taket.

När jag skruvade loss uttaget på den andra lamputtaget (längst bort) så gömde sig även där en puck som var märkt "bänkbelysning-kök". Självklart provade jag att bytta plats på puckarna i taket, men det fungerade ej. Vad kan vara felet här?

Vad är även skillnad på dessa puckar?

Här är även bilder på bänkbelysning, vad jag kan se är det två olika ingång förrrspektive del, kan då puckarna vara seriekopplad på något sätt?
 
  • Takuttag utan ansluten lampa på en vit takyta, med en puck inuti vid köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk transformatorpuck för belysning med anslutna kablar på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk puck från takuttag som används för att styra bänkbelysning, med trådar och märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbildsfoto av en bänkbelysning monterad under ett köksskåp med marmorbänkskiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under köksskåp som visar bänkbelysningen och elledningar, relaterat till ett elektriskt problem som beskrivs i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inte samma sorts puck. Det är olika modeller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.