Har köpt en villa från 1928 utan någon ritning av huset och amatören planerar nu för att kunna göra en tvättstuga, dusch och toalett i ett rum i källaren. Rummet är på ca 14kvm och takhöjden är just nu ca 1.9m. Pendlar nån cm på sina ställen.


Det har funnits en dusch och en toalett i ett eget ”rum” i rummet som är murade av mindre betongblock. Dusch och toalett bortrivna av tidigare ägare då dom rensade ur hela källaren med uppreglade väggar osv.

Så det finns draget vatten till dusch, toa samt 2 golvbrunnar(1 golvbrunn utanför ”badrummet”, förmodligen till den gamla elpannan som stod där eller annat uppvärmningssystem som det kan droppa vatten av som funnits tidigare. Vi har satt in fjärrvärme där elpannan stod och är ca 1m från den golvbrunnen) och avlopp för toaletten. (Allt är av gjutjärn och är kollade med kamera osv utan anmärkningar). Men om vi gör denna process, om det går så kommer vi byta ut allt det.


Min fråga är om jag kan bila upp golvet för att få högre takhöjd? Eller acceptera att det inte går och bara bila upp för nya brunnar och avlopp och ta takhöjden som den är.
Planen är att isolera, lägga golvvärme och gjuta nytt golv och ha klinker på endast golv.


Huset är dränerat 2019 med isodrän.

Jag har bilat upp golvet i ett hörn mot ytterväggarna. Det gjutna golvet är ca 10cm och oarmerat(ser det ut som där jag bilat) och det ligger lite större stenar under blandat med grus/jord/sand. När jag googlar ser det ut som ”bärlager”.

Innerväggen är av lättbetong, har provborrat och är ca 10-15cm tjock innan grundmuren. Antar att grundmuren är av betonghålsten efter att ha googlat om 20tals hus och att det var vanligt då.


Lägger till lite bilder av det jag bilat samt av dräneringen utvändigt jag fick av förra ägaren.

Som sagt, takhöjden är invändigt ca 1.9m. Därav visar jag bilder från dräneringen för att se om någon har ett gott öga för det utvändiga måttet då det sägs att man inte ska gräva under sulan/dräneringen. Marken är av gammal sjöbotten och källaren klarade av regnovädret/översvämningarna som var här i trakterna i augusti 2021 om det är till någon nytta. Hörn av ett källargolv och vägg där ett hål är uppbilat som avslöjar gjutet golv och underliggande stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i ett källargolv som visar det tjocka, oarmerade betongskiktet och de underliggande lagren av sten och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet betonggolv i ett hörn av en källare med synliga stenar och material under, som antyder ett bärlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet betonggolv i ett hörn som avslöjar ett underliggande lager av större stenar och sand, troligtvis ett bärlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett uppbilat golv i ett hörn av en källare med synligt grus och oarmerad betong, ämnat för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett uppbilat hörn i en betongplatta med synligt lager av sten och grus under, i en källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av en källare med gulmålade väggar och en uppbilad del i golvet nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utsprängd källarvägg med synligt betonglager och underliggande sten och grusmaterial, eventuellt bärlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd mark längs en husgrund med synlig dränering och delvis utsatt betongvägg under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av villa med texter som visar "Tillbyggt senare" och "Ursprungsgrund" under pågående dräneringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh
 
Huset är troligen grundlagt på utbredda plattor (sulor). Mellan dessa har man gjutit tunna oarmerade betongplattor. Vanligtvis så göt man sulorna på oschaktad mark. Man bör därför vara försiktig med att sänka dräneringens nivå, vilket man måste göra om man ska öka på källarens höjd. Det kan resultera i sättningsskador. Vad jag kan se av bilderna har man varit noga med det vid omdräneringen.
 
Tack för svar!

Begärde ut ritningar från kommun och som tur var fanns det kvar, dock från 40 talet och framåt. Det som var lite mindre tur var att det inte fanns någon riktig ritning om husets uppbyggnad utan mest om planlösningar osv. Enda som fanns som kanske var av intresse i detta fall, var takhöjd på diverse våning. Men vet inte hur mycket jag vågar lita på det. Stämmer på ett ungefär. Källarvåningen låg på 2.1m från golv till tak. Dvs skillnad på ca 20cm gentemot vad det är nu(ca 1.9).

Med andra ord kanske man får acceptera att det inte går att lösa själv utan hjälp från experter på området. Och då blir det en kostnadsfråga och förmodligen en dyr sådan.
Som tur är så är vi korta och påverkar inte oss avsevärt med den takhöjd som är nu. Men just för komforten så hade det varit skönare med högre takhöjd i just det rummet.

Sektionsritning av ett hus med angivna mått för takhöjd på olika våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vårt hus är byggt 1929 och har samma fördelning i takhöjd som ditt hus. Av din text och bilder att dömma så verkar våra hus vara väldigt lika. Planen är att framöver gräva ur källaren för att få högra i tak samt gräva ner alla avloppsrör osv som idag går i taket i källaren. Troligen ser vår grundkonstruktion likadan ut som din så det kanske inte blir så lätt som jag tänkt mig. Vårt hus står också på gammal sjöbotten men är odränerat. Har aldrig haft problem med källaren. Inte ens när resten av staden hade översvämning förra sommaren. En sak som förbryllar mig lite är varför man gjorde så låg takhöjd i källaren? En annan sak som är konstig i vårt hus är att i vedförråden (som du ser på källarritningen) är golvet lägre och takhöjden ca 25-30 cm högre. Undra varför man gjorde så? Följer den tråd med spänning. Lycka till!
 
B
Jag hade aldrig sänkt golvet i ett sådant hus.
Konstruktionen medger inte det utan du måste gjuta under väggarna /sulorna vilket är ett svårt och jävla jobbigt jobb.
Dessutom vet du inte om marken är blöt om du kör en halvmeter ner. Kan ju vara dyngsurt. Och då är allt gjort i onödan.
Gilla läget är nitt råd.
 
Hur gick det med bilningen?
Funderade själv på att bila upp källargolvet i vårt hus och lägga nya avloppsrör och eventuellt sänka golvet.
 
C
R r91 skrev:
Funderade själv på att bila upp källargolvet i vårt hus och lägga nya avloppsrör och eventuellt sänka golvet.
Bara man är införstådd med att det är ett j-kla mastodontprojekt att sänka golvet så... Att bila upp golvet är den enkla biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.