Hej!
Jag har en idé om att bygga en trapp som vindlar nedför slänten i trädgården med tjocka träbalkar direkt på jorden, typ så här:
Trappsteg av tjocka träbalkar under uppbyggnad på en slänt med jord och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att borra hål genom dem och banka ner armeringsjärn en bit i jorden så att de sitter på plats. Men jag är osäker på vilken sorts trä jag behöver för att det ska hålla i längden. Vill så klart ha så lite kemikalier som möjligt men ändå säkra mot röta. Var hittar jag ens så feta balkar? Behövs tjärpapper under? Behöver jag behandla ändträt?

Tacksam för alla kloka inspel!
 
Simon Taubert Simon Taubert skrev:
Hej!
Jag har en idé om att bygga en trapp som vindlar nedför slänten i trädgården med tjocka träbalkar direkt på jorden, typ så här:
[bild]

Tanken är att borra hål genom dem och banka ner armeringsjärn en bit i jorden så att de sitter på plats. Men jag är osäker på vilken sorts trä jag behöver för att det ska hålla i längden. Vill så klart ha så lite kemikalier som möjligt men ändå säkra mot röta. Var hittar jag ens så feta balkar? Behövs tjärpapper under? Behöver jag behandla ändträt?

Tacksam för alla kloka inspel!
Jag har gjort liknande fast med sten. Se till att de är tjocka och stabila.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har gjort liknande fast med sten. Se till att de är tjocka och stabila.
Ja det är ju ett alternativ att titta på, hur säkrade du blocken så att de inte glider runt?
 
Simon Taubert Simon Taubert skrev:
Ja det är ju ett alternativ att titta på, hur säkrade du blocken så att de inte glider runt?
Jag har packad jord under, stenen ligger stabilt
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
Kolla på byggtimmer.
Bäst är naturligtvis gamla järnvägsslipers. Finns ibland på blocket, men säljs även direkt av grävmaskinisten där dom byter slipers. Du får dock inte säga dom hemma.
Tänk på att det kan bli halt vid blöta.
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
Lägg kantsten i grov grusbädd så slipper du göra om det när det ruttnar.
Trä är jäkligt halt när det är blött/påväxt och på vintern.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
Tänk på att steget ovan måste ned under marknivån för steget under, kantsten enligt föregående förslag är därför en bra lösning. Det spelar ingen roll hur mycket armeringsjärn du slår ned om du inte låser framkanten. Dränera gärna underlaget ordentligt också så att du slipper tjälsprängning. Jag lade en bädd av 16-20 makadam i sluttningen, murade sedan trappen med lecablock och klädde den med marksten - allt för att undvika frostsprängningar. Markstenen kan naturligtvis ersättas med virke om man vill. Min trapp har hållit i snart 20 år utan sättningar.
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk på att steget ovan måste ned under marknivån för steget under, kantsten enligt föregående förslag är därför en bra lösning. Det spelar ingen roll hur mycket armeringsjärn du slår ned om du inte låser framkanten. Dränera gärna underlaget ordentligt också så att du slipper tjälsprängning. Jag lade en bädd av 16-20 makadam i sluttningen, murade sedan trappen med lecablock och klädde den med marksten - allt för att undvika frostsprängningar. Markstenen kan naturligtvis ersättas med virke om man vill. Min trapp har hållit i snart 20 år utan sättningar.
Hej
Har du möjligtvis en bild på din trapp
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej
Har du möjligtvis en bild på din trapp
/B
Det blir svårt, trappen finns i föräldrarnas fd sommarstuga (såldes ifjol). Jag kan gräva i gamla foton så får vi se om jag hittar något där man ser hur den ser ut.
 
Jag skulle iaf undvika gamla slipers, telefonstolpar etc. som är impregnerat med kreosot.

Massiv ek kanske håller obehandlad om du har budget för det :)
 
  • Gilla
Simon Taubert och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
En tanke annars är väl att gjuta i gummimattor och få ett träutseende på så sätt?

Typ sådana här
[länk]
En del jobb med att göra gummiformen, men det blir garanterat väldigt bra. Man bör dock armera ordentligt också...

Edit: enklast är nog att gjuta stockarna upp och ned i formen och att hänga armeringen i nylon trådar från ovansidan.
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
Tack för alla kloka inlägg! Fakta i målet är att det är en "genväg" ner till gräsmattan vid en sommarstuga, d.v.s. ingen huvudentré, så det finns en begränsning i hur mycket pengar och jobb det är värt i detta fall. Men man vill ju ha det fint. :)

Slipers lät ju perfekt rent praktiskt, men en snabb googling på kreosot gjorde ju tydligt att det inte var optimalt i trädgården. Lutar kanske mer åt stenblock ändå. Ni som la grus under, är det för att förhindra att de halkar runt? I mitt fall kommer vindla sig ner med lite svängar (lite som på bilden i originalposten) så att "låsa" dem i varandra kommer inte vara ett alternativ. Svårare med armeringsjärn med sten också.
 
Redigerat:
Simon Taubert Simon Taubert skrev:
Tack för alla kloka inlägg! Fakta i målet är att det är en "genväg" ner till gräsmattan vid en sommarstuga, d.v.s. ingen huvudentré, så det finns en begränsning i hur mycket pengar och jobb det är värt i detta fall. Men man vill ju ha det fint. :)

Slipers lät ju perfekt rent praktiskt, men en snabb googling på gjorde ju tydligt att det inte var optimalt i trädgården. Lutar kanske mer åt stenblock ändå. Ni som la grus under, är det för att förhindra att de halkar runt? I mitt fall kommer vindla sig ner med lite svängar (lite som på bilden i originalposten) så att "låsa" dem i varandra kommer inte vara ett alternativ. Svårare med armeringsjärn med sten också.
Grus är för att dränera så att de inte flyttar på sig av frost och tjäle.
 
  • Gilla
Simon Taubert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.