Hej på er.
Min kommun kräver bygglov för dubbelcarport med förråd på min tomt som inte ligger inom detaljplanerat område.
Till saken hör att jag redan för 8 år sedan sökt (utan bättre vetande) och beviljats bygglov men ej haft råd att sätta igång vilket gjort att bygglovet utgått. Har tänkt att snart bygga carport men hängt upp mig på ”bygglovet”.
Kommunens påstående då var:”att det ligger i närheten av detaljplanerat område”?
Enligt Boverket finns det inget som heter så däremot något som heter ”sammanhängande bebyggelse om tio till tjugo byggnader” (vilket det inte finns).
Kräva tillbaka inbetalad avgift och bygga utan bygglov?
Behöver råd !!
 
Varför anser du att du inte skulle behöva bygglov?
 
  • Gilla
Lida och 2 till
  • Laddar…
P Pelle Jansson66 skrev:
Kräva tillbaka inbetalad avgift och bygga utan bygglov?
Varför tror du att du 8 år senare kan begära tillbaka pengar när du inte byggde enligt lovet du fick?
Det är väl bara ditt fel att du inte byggde?
 
  • Gilla
Lida och 4 till
  • Laddar…
P Pelle Jansson66 skrev:
Hej på er.
Min kommun kräver bygglov för dubbelcarport med förråd på min tomt som inte ligger inom detaljplanerat område.
Till saken hör att jag redan för 8 år sedan sökt (utan bättre vetande) och beviljats bygglov men ej haft råd att sätta igång vilket gjort att bygglovet utgått. Har tänkt att snart bygga carport men hängt upp mig på ”bygglovet”.
Kommunens påstående då var:”att det ligger i närheten av detaljplanerat område”?
Enligt Boverket finns det inget som heter så däremot något som heter ”sammanhängande bebyggelse om tio till tjugo byggnader” (vilket det inte finns).
Kräva tillbaka inbetalad avgift och bygga utan bygglov?
Behöver råd !!
Ligger din fastighet tillräckligt nära det detaljplanelagda området så omfattas din fastighet av den sammanhållna bebyggelse som detaljplaneområdet skapar.
För att avgöra om så är fallet skulle det behövas ett kartunderlag där man ser din fastighet samt det detaljplanelagda området.
 
Claes Sörmland
Avgiften får du aldrig tillbaka, den var taxan för bygglovet som du sökte.

Om bygglov alls krävs för din planerade byggnad eller inte är en bedömningsfråga. Den som gör den bedömningen är du själv. Om du bedömer att uppförande av byggnaden inte kräver bygglov enligt PBL och du uppför den och sen kommunen öppnar ett tillsynsärende och istället finner att byggnationen faktiskt kräver bygglov, ja då får du överklaga byggnadsnämndens beslut. Sen prövas din och kommunens bedömningar i länsstyrelsen.

Boverket sammanfattar vilka kritierier som ska vara uppfyllda för att få bygga en komplementbyggnad utan bygglov utanför detaljplanerat område:

Textdokument med kriterier för uppförande av komplementbyggnad utan bygglov enligt PBL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P Pelle Jansson66 skrev:
sammanhängande bebyggelse om tio till tjugo byggnader
Enl. definitionen av sammanhållen bebyggelse så måste det vara minst 3 byggnader, placerade på minst två tomter. Sedan är praxis att inte hantera alla grupper av hus med 3 - 5 byggnader som sammanhållen. Därav skrivningen om "tio till tjugo byggnader". Men beroende på omständigheter (och hur grinig handläggare på kommunen du råkar ut för), så räcker det alltså med att du har en granntomt med två byggnader på tomten.

Observera att i det här fallet måste man ta sikte på "tomt" inte fastighet. Man har alltid fastigheter som grannar. Men en tomt är ett område på din fastighet i närheten av ditt hus. Typ 2 - 3 000 kvm, max. Om det på en angränsande fastighet finns ett hus 300m från ditt hus, så ger inte det sammanhållen bebyggelse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret.
Kommunen har nog fasen rätt iallafall.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Enl. definitionen av sammanhållen bebyggelse så måste det vara minst 3 byggnader, placerade på minst två tomter. Sedan är praxis att inte hantera alla grupper av hus med 3 - 5 byggnader som sammanhållen. Därav skrivningen om "tio till tjugo byggnader". Men beroende på omständigheter (och hur grinig handläggare på kommunen du råkar ut för), så räcker det alltså med att du har en granntomt med två byggnader på tomten.

Observera att i det här fallet måste man ta sikte på "tomt" inte fastighet. Man har alltid fastigheter som grannar. Men en tomt är ett område på din fastighet i närheten av ditt hus. Typ 2 - 3 000 kvm, max. Om det på en angränsande fastighet finns ett hus 300m från ditt hus, så ger inte det sammanhållen bebyggelse.
Det finns två olika definitioner för sammanhållen bebyggelse.
Den sammanhållna bebyggelsen med minst 3 byggnader på 2 tomter har med plankravet att göra enligt pbl 4kap. 2§.

Sammanhållen bebyggelse för att undantagen i pbl 9 kap. 6 § ska kunna tillämpas är en bebyggelsegrupp om 10-20 byggnader.

Här finns mer information:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...iade-atgarder/Tillbyggnad-utanfor-detaljplan/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lovbefriade-atgarder/sammanhallen-bebyggelse/
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.