Jag planerar att bygga ett litet komplementhus på min sommarstugetomt (Halland) och funderar på vilken typ av värmesystem som är bäst att installera. Tanken är att huset ska vara 40 kvm med loft, vinterbonat, och användas periodvis under året.

Ett alternativ är luft-luftpump, men jag är osäker på om det är ekonomiskt i längden, dessutom kan de låta en del.
Vattenburen frånluftsvärmepanna känns kanske som överkurs för ett så litet hus?
Är det någon här på forumet som har ett bra förslag?

Tack på förhand!
 
Rosenbad Rosenbad skrev:
Jag planerar att bygga ett litet komplementhus på min sommarstugetomt (Halland) och funderar på vilken typ av värmesystem som är bäst att installera. Tanken är att huset ska vara 40 kvm med loft, vinterbonat, och användas periodvis under året.

Ett alternativ är luft-luftpump, men jag är osäker på om det är ekonomiskt i längden, dessutom kan de låta en del.
Vattenburen frånluftsvärmepanna känns kanske som överkurs för ett så litet hus?
Är det någon här på forumet som har ett bra förslag?

Tack på förhand!
Luftvärmepump kommer alla säga.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvärmepump kommer alla säga.
Mja. Vi har ett gästhus på 40m2 med vattenburet golvvärme via bergvärmepump. Det mest ekonomiska för medelsvensson är dock lösningen du nämner
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
Luftluftvärmepump kompletterat med några el-radiatorer som kan vara back-up om något skulle hända med luftvärmepumpen. Bara en ensam luftluftvärmepump räknas inte som ett helt uppvärmningssystem. Om huset har vatten- och avlopp indraget vill man inte att det fryser ihop på vintern när man inte är där.
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luftvärmepump kommer alla säga.
Tack för snabbt svar! Ja det känns som en fördel att även kunna kyla ner det på sommaren. Känns dock lite dyrt under vintermånaderna...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Mja. Vi har ett gästhus på 40m2 med vattenburet golvvärme via bergvärmepump. Det mest ekonomiska för medelsvensson är dock lösningen du nämner
Vad intressant, men då gissar jag att ni hade ett befintligt bergvärmesystem att koppla på?
 
J Josth skrev:
Luftluftvärmepump kompletterat med några el-radiatorer som kan vara back-up om något skulle hända med luftvärmepumpen. Bara en ensam luftluftvärmepump räknas inte som ett helt uppvärmningssystem. Om huset har vatten- och avlopp indraget vill man inte att det fryser ihop på vintern när man inte är där.
Tack! Ja vi ska ha kommunalt avlopp och vatten (även ett litet kök). Huset kommer stå på platta så jag tänkte att ett vattenburet system kunde vara nyttigt. De vanliga verkar dock överdimensionerade...
 
MrJay
Rosenbad Rosenbad skrev:
Vad intressant, men då gissar jag att ni hade ett befintligt bergvärmesystem att koppla på?
Stämmer bra, det är draget från huvudbyggnaden som har det systemet.
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Stämmer bra, det är draget från huvudbyggnaden som har det systemet.
Ja, vi ska kanske byta ut den befintliga sommarstugan om 10-15 år, så därför kanske det ändå är värt att förbereda plattan för vattenburen värme (så kan man koppla på det till den nya huvudbyggnaden). Innan dess får vi kanske nöja oss med luft-luft.
 
Vill du inte ha luftvärmepump tycker jag du ska fundera på kamin.
 
F fribygg skrev:
Vill du inte ha luftvärmepump tycker jag du ska fundera på kamin.
Det kan ju vara trevligt, men jag söker något miljövänligt som kan vara igång även de månader då vi inte är i huset. Hellre en dyrare lösning så länge den är stabil och inte innebär störande ljud osv.
 
Tomture61
Har ett välisolerat garage på inv. yta 35 kvm .
Är 145 + 50 isolering i väggar , 2 x 145 i tak , 200 under plattan .
Sadeltak och innertaket följer yttertaket så nästan 4 m på mitten .
Värms till ca 20 gr med en billig LLVP , har även en energimätare på den .
1 Apr till nu 140 kwh .
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
B
Luftpump på stativ. Kommer vara svårslaget tillsammans med element som backup.
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
Vi har luft/luft - mycket effektiv uppvärmning, och som du säger, en stor fördel att kunna kyla ner. Vårt attefallshus blir annars väldigt varmt när det är soligt, pga stora fönster och liten yta (25 m2 + loft).

Vi har ingen golvvärme i badrummet, men där har vi alltid handdukstorken på. På låg effekt för underhållsvärme vintertid, så rören inte fryser, högre effekt när någon vistas i huset. Blir varmt och skönt - hur energieffektiv och miljövänlig en handukstork är som uppvärmningssystem vet jag dock inte 😄 men vi köpte ett visningshus och kunde inte välja uppvärmningssystem.

Vi har ett portabelt element med termostat också. Inte för att det behövs mer än luft/luft värmepumpen, och de används inte samtidigt, men för att man ibland vill ha det tystare. Skulle kunna vara en bra back-up för underhållsvärme för dig, ifall LVP skulle lägga av vintertid och ni inte är där?
 
  • Gilla
Rosenbad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.