gaia skrev:
Det är kanske därför inte alla har fått samma anmärkningar?
gaia
En annan anledning är att brandskyddskontrolen sker utifrån de regler som fanns när huset byggdes, lite skillnad på tex 1930 och 2006...
 
stämmer detta ?
och var hittar man reglerna för respektive år ?
 
Fotografen skrev:
En annan anledning är att brandskyddskontrolen sker utifrån de regler som fanns när huset byggdes, lite skillnad på tex 1930 och 2006...
Men byter du panna gäller inte reglerna som gällde när huset byggdes längre..
Så har jag fått det förklarat. Föresten är kravet på pannrum bortaget i den ny byggnormen.
 
har pannrum sen -45 men bytte system -04 alltså har jag 2004 år normer att följa?! Kan ju förklara ett och annat.. men frågan är varför en gammal trä ytterdörr är godkänd till pannrum (inte sollid trä) utan med trästomme masonite inv. + panel utv.
Och inte mina elkablar som går i taket till cirk. pumpar, lysrör mm. (sitter långt från värmekälla) Har inte heller fått någon förklarin i mitt bes. protokoll vad det är för grejer det skall vara. (jag va inte skälv hemma vid besiktingstilfället) Så hur får man reda på detta på lämpigaste sätt? har ringt till killen i fråga som skrivit protokollet, men han svamlade något i stil med att det inte var hanns bissnis! att förklara för alla vad det är som gäller, utan man fick ta reda på det på annat vis!? Tänkte mäst att det va bäst att sätta upp dem grejerna besiktningsnissen skulle godkänna bara för att göra det lätt för mig (och honnom) men han ville ju som sagt inte tala om vad han tyckte var godkänt!
 
Tobbefonsterfixare skrev:
har pannrum sen -45 men bytte system -04 alltså har jag 2004 år normer att följa?! Kan ju förklara ett och annat.. men frågan är varför en gammal trä ytterdörr är godkänd till pannrum (inte sollid trä) utan med trästomme masonite inv. + panel utv.
Och inte mina elkablar som går i taket till cirk. pumpar, lysrör mm. (sitter långt från värmekälla) Har inte heller fått någon förklarin i mitt bes. protokoll vad det är för grejer det skall vara. (jag va inte skälv hemma vid besiktingstilfället) Så hur får man reda på detta på lämpigaste sätt? har ringt till killen i fråga som skrivit protokollet, men han svamlade något i stil med att det inte var hanns bissnis! att förklara för alla vad det är som gäller, utan man fick ta reda på det på annat vis!? Tänkte mäst att det va bäst att sätta upp dem grejerna besiktningsnissen skulle godkänna bara för att göra det lätt för mig (och honnom) men han ville ju som sagt inte tala om vad han tyckte var godkänt!
Jag tycker du ska strunta i och göra nått åt vad han sa!
 
Andreas_Hansson skrev:
Men byter du panna gäller inte reglerna som gällde när huset byggdes längre..
Så har jag fått det förklarat. Föresten är kravet på pannrum bortaget i den ny byggnormen.
Byter man bränsleslag så gäller regler från det år man byter, men de flesta hus värmdes med ved in på 50-talet när oljan kom...
 
bytte från olja till ved -04 och kan inte strunta i vad han sa / skrev.. det är branskyddskontrolls besiktiningsanmärkningar och skall vara åtgärdade innan mitten på februari då ny "efterkontroll" kommer att göras! Suck..
 
Tobbefonsterfixare skrev:
bytte från olja till ved -04 och kan inte strunta i vad han sa / skrev.. det är branskyddskontrolls besiktiningsanmärkningar och skall vara åtgärdade innan mitten på februari då ny "efterkontroll" kommer att göras! Suck..
Ring räddningstjänsten i din kommun och prata med dom vad som gäller.
 
Jag körde med dubbelgips i taket, tätade skarvar och mot vägg i första skiktet med brandskyddsmassa. Andra skiktet sitter dikt an mot väggen.

Jag har lättklinkerbetongväggar runt om, mellanbjälklag i taket. EI30 dörrar som innerdörrar och en vanlig ytterdörr som ytterdörr.

Sotaren var så nöjd när han var och sotade så han minskade antalet gånger som han skulle behöva komma.

Det får bli en sotarkurs nu inom en snar framtid, payback är mindre än ett år. Jag kör bara med en panna i dag, det skall in två kaminer och en vedspis innan allt är klart....
 
Är det någon som har sprinkler i pannrummet?
 
Jag körde med dubbelgips i taket, tätade skarvar och mot vägg i första skiktet med brandskyddsmassa. Andra skiktet sitter dikt an mot väggen.
Andreas,

Du har alltså ingen form av taklist då?

Jag fick som bekant några springor (upp till 15mm) mellan taket och väggen på några ställen (väggen bågnar) som jag fick påbackning för. Med facit i hand så har man bara sig själv att skylla att man inte var mer noggran när man passade in gipsplattorna i taket. Att det skall vara helt tätt är väl mest för att hindra ev. brandrök att sprida sig. Dock fick jag tidigare (anvisning på EI 30 av sotaren) inga uppgifter att man måste ha brandtätning. Stod inget om det överhuvudtaget! Vart kan man läsa om brandtätningskraven??

Klyvde ut lister av en mineritskiva + några patroner brandfog så nu är det fixat..
 
AndreasK skrev:
Är det någon som har sprinkler i pannrummet?
Brann i grannens pannrum för nåt år sedan och det började då spruta vatten från taket, var en polyetenslang som hängde i taket, var ju ingen nackdel att det sprutade vatten iallafall. Så en enkel sprinkleranläggning är ju en plastledning som går runt i taket :cool:
 
Hej alla igen.. i dag blev det visst återbesök av brandskyddskontrolanten.. Allt dravel om el mm. godkänt, UTAN ATT JAG BYTT UT, eller ändrat något.. dock kom han på att det va för litet "gnist" skydd utanför min keddy kasett saknades en 5-10cm.. och det blev det ingen efterkontroll på utan bara att det skall åtgärdas innan nästa kontroll om 8a år!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.