God kväll!

Ofta när jag blir trött så fastnar jag i för andra kanske lätta och självklara beslut. Ikväll är jag trött.

Behövde flytta kanalen för köksfläkten 10cm åt höger för att få ut den centrum över häll. I ett försök att musskydda bättre än innan vill jag täppa till upp mot vinden.

Sågade först ut en tajt och fin bit OSB som satt som en smäck runtom, tätade fint. Kom sen på att juste, ska det inte vara brandskyddad genomföring? OSB är ju inget brandskydd. Skruvade då dit gips istället.

Är det dumt att ha gips direkt mot kanalen? Tänker mest på om kartongen kan ta fyr?
Kanalen har suttit i 50år direkt an trästomme, inte det minsta svedd... Men vill inte ha något försäkringsbolag som är tveksamma utifall brand skulle uppstå.

Är det bäst att ha ett hålrum på säg 1-2cm runtom kanalen, och köra musband istället för mustätning?
 
  • Renoverad vägg med gipsskivor, synliga träreglar och omplacerad köksfläktskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationskanal som flyttats 10 cm, omgiven av gips, med elledningar synliga i en öppning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
S StorBagaren skrev:
Kanalen har suttit i 50år direkt an trästomme, inte det minsta svedd...
Det har väl mest å göra med att om de börjar brinna i kanalen så ska man ha tid på sig innan det sprider sig till andra bjälklaget, dvs att man kan utrymma i "lugn"-takt...
 
Jag fick bygga om mitt spirorör till fläkten
Sotaren ville ha isoleringsmaterial 5 cm tjock
Runt röret med nät runt ock sedan fick jag bygga en låda runt med gips skiva och sedan
Blev det godkänt
 
J Jesper mångsysslare skrev:
Jag fick bygga om mitt spirorör till fläkten
Sotaren ville ha isoleringsmaterial 5 cm tjock
Runt röret med nät runt ock sedan fick jag bygga en låda runt med gips skiva och sedan
Blev det godkänt
Upp genom tak eller genom vägg? 🤓
 
S StorBagaren skrev:
Upp genom tak eller genom vägg? 🤓
Upp genom taket genom träbjälklaget och
Vidare genom en garderob
 
Min sotare satte i princip dikt an taksponten, jag frågade kring isolering/brandskydd men fick svaret att det inte var så höga krav vid genomgång mot liggande brädor, gick det längs med var det andra krav. Väl på vinden är röret välisolerat.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Min sotare satte i princip dikt an taksponten, jag frågade kring isolering/brandskydd men fick svaret att det inte var så höga krav vid genomgång mot liggande brädor, gick det längs med var det andra krav. Väl på vinden är röret välisolerat.
Vår kanal har också en tjock isolermatta runt sig på vinden. Då känns det tryggt att låta gipsen sitta kvar, ska ju ändå vara ej brännbart.

Tack för alla svar 👍🏼
 
På vinden är det ju också för att det är kall luft där på vintern och då bildas det kondens
När varmt möter kallt
Glömde att det finns sågspån i mitt bjälklag
då jag har ett gammalt hus kanske därför som sotaren ville ha ombygt när jag bytte fläkt det har aldrig varit anmärkning på det tidigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.