Hej experter! 😀

Vad sÀger ni om idén att ta uteluft till FTX frÄn kallvinden vintertid? Hur skulle vinden pÄverkas? Risker? TÀnker att den luften redan Àr lite varmare Àn utanför vinden pga lÀckage frÄn bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
 
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad sÀger ni om idén att ta uteluft till FTX frÄn kallvinden vintertid? Hur skulle vinden pÄverkas? Risker? TÀnker att den luften redan Àr lite varmare Àn utanför vinden pga lÀckage frÄn bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Med tanke pÄ att du suger in sÄ pass mycket ny luft som tas frÄn en eller annan öppning sÄ fÄr du ingen varmare uteluft som du kan rÀkna hem, mer Àn första timmen du slÄr igen aggregatet pÄ vintern.

Helt klart en bra idé annars med tanke pÄ rördragning.
Hur det pÄverkar vinden och huset i övrigt kan sÀkert nÄgon annan svara pÄ.
 
  • Gilla
Vargulvsson
  • Laddar…
Vintern Àr den tid pÄ Äret nÀr kallvinden Àr som kÀnsligast för fukt med Ätföljande mikrobiell tillvÀxt. DÄ vill man inte suga in mer fuktig uteluft Àn absolut nödvÀndigt pÄ vinden. Den lilla extra vÀrme som kommer frÄn bostaden under gör ÀndÄ nytta bara det inte lÀcker upp fuktig inomhusluft frÄn t.ex. badrum, kök och tvÀttstuga.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vintern Àr den tid pÄ Äret nÀr kallvinden Àr som kÀnsligast för fukt med Ätföljande mikrobiell tillvÀxt. DÄ vill man inte suga in mer fuktig uteluft Àn absolut nödvÀndigt pÄ vinden. Den lilla extra vÀrme som kommer frÄn bostaden under gör ÀndÄ nytta bara det inte lÀcker upp fuktig inomhusluft frÄn t.ex. badrum, kök och tvÀttstuga.
Jag har tagit min uteluften för FTX frÄn vinden i 15 Är utan problem
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad sÀger ni om idén att ta uteluft till FTX frÄn kallvinden vintertid? Hur skulle vinden pÄverkas? Risker? TÀnker att den luften redan Àr lite varmare Àn utanför vinden pga lÀckage frÄn bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Du tjÀnar inget pÄ det, utan kyler bara ner vinden!

Har du dÀremot möjlighet att dra tex avloppsrör i marken och dra luft genom dessa som blir uppvÀrma av jorden, dÄ skulle du kunna tjÀna energi!
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Du tjÀnar inget pÄ det, utan kyler bara ner vinden!

Har du dÀremot möjlighet att dra tex avloppsrör i marken och dra luft genom dessa som blir uppvÀrma av jorden, dÄ skulle du kunna tjÀna energi!
Det gÄr inte under sommaren. Suga in varm sommarluft in i ett svalt avloppsrör i marken kommer ge kondens och mögel i ventilationskanalen.

Möjligen om det enbart anvÀnds vintertid och rengörs Ärligen.
 
B Bennca skrev:
Hej experter! 😀

Vad sÀger ni om idén att ta uteluft till FTX frÄn kallvinden vintertid? Hur skulle vinden pÄverkas? Risker? TÀnker att den luften redan Àr lite varmare Àn utanför vinden pga lÀckage frÄn bostadsytan. Och jag slipper ta i radonkontaminerad luft via ett kombidon. Kommentarer? Hiss eller diss?
Jag skulle inte rekommendera det, av flera anledningar.
-Dels bör vinden vara sÄ pass vÀl isolerad att du inte har vÀrme att hÀmta dÀrifrÄn. Finns det vÀrme att hÀmta skulle jag rÄda dig att tillÀggsisolera.
-Hur menar du att du har radonkonaminerad luft i ett kombidon? Jag sjÀlv Àr lite av en motstÄndare till kombidon, men det Àr en annan frÄga. Men radon, hur dÄ?
-Luktar det inte isolering pÄ vinden? Min vind Àr vÀl ventilerad och har ingen fukt, men det luktar ÀndÄ isolering.
-Sommartid nĂ€r solen ligger pĂ„... Det gĂ„r bara inte 😄

Övertyga mig gĂ€rna att jag brister i resonemanget, men jag ser noll fördelar.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
F forcelite skrev:
Det gÄr inte under sommaren. Suga in varm sommarluft in i ett svalt avloppsrör i marken kommer ge kondens och mögel i ventilationskanalen.

Möjligen om det enbart anvÀnds vintertid och rengörs Ärligen.
Fast denna lösning Àr inte helt ovanlig. Kondensen som skapas inuti kanalen vÀdras i de flesta fall bort, men annars kan du lÀgga lite fall pÄ röret och koppla ett vattenlÄs till kanalen. GÀller dock att aggregatet stÄr i uppvÀrmd kÀllare och inte som hÀr, pÄ en vind. Men som du sÀger borde man rengöra regelbundet.

Vintertid hĂ€mtar du varm luft och sommartid sval luft 👌
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ä Äggkartong skrev:
Ä Äggkartong skrev:
Hur menar du att du har radonkonaminerad luft i ett kombidon?
Idag gÄr uteluft och avluft genom ett kombidon i fasaden. En viktig orsak till FTX Àr att vÀdra ut radon frÄn byggmaterialet i huset. En farhÄga jag har haft Àr att avluften blandas med uteluften sÄ att jag fÄr in luft med radon igen som just blivit utvÀdrad. Under veckan har.jag gjort mÀtningar inne i sprÄkröret före FTX och det Àr inte mer radon dÀr Àn vad det Àr i fria luften pÄ andra sidan huset.
 
Ä Äggkartong skrev:
Vintertid hÀmtar du varm luft och sommartid sval luft
Hmm, nej aggregatet stÄr dessvÀrre pÄ kallvinden vilket gör markrörslösningen svÄr. Skulle ju kunna sÀtta ett T-rör pÄ uteluften och pÄ sÄ sÀtt vÀlja om jag vill ta luft frÄn vinden (vintertid) eller uteifrÄn (sommartid). Det Àr vÀl frÀmst fukt problematiken som fÄr mig att tveka pÄ en sÄdan lösning, dvs att jag fÄr in vÀldigt mycket kall luft som riskerar kondensera och skapa mögelproblem istÀllet.
 
  • Gilla
HĂ„kan_C
  • Laddar…
B Bennca skrev:
Idag gÄr uteluft och avluft genom ett kombidon i fasaden. En viktig orsak till FTX Àr att vÀdra ut radon frÄn byggmaterialet i huset. En farhÄga jag har haft Àr att avluften blandas med uteluften sÄ att jag fÄr in luft med radon igen som just blivit utvÀdrad. Under veckan har.jag gjort mÀtningar inne i sprÄkröret före FTX och det Àr inte mer radon dÀr Àn vad det Àr i fria luften pÄ andra sidan huset.
SÄ Äterluft alltsÄ. Det Àr ju tyvÀrr risken med kombidon. Kan dock inte uttala mig specifikt om radon, men att avluft Äterförs till intaget Àr inte bra. I teori kan man faktiskt hÀvda att de inte bör godkÀnnas dÄ det finns riktlinjer för rekommenderat minsta avstÄnd mellan ute-/avluft.
Jag skulle isf rekommendera att flytta avluften till taket. SĂ„ gjorde jag i mitt hus. Dock har jag inte radon
 
B Bennca skrev:
Hmm, nej aggregatet stÄr dessvÀrre pÄ kallvinden vilket gör markrörslösningen svÄr. Skulle ju kunna sÀtta ett T-rör pÄ uteluften och pÄ sÄ sÀtt vÀlja om jag vill ta luft frÄn vinden (vintertid) eller uteifrÄn (sommartid). Det Àr vÀl frÀmst fukt problematiken som fÄr mig att tveka pÄ en sÄdan lösning, dvs att jag fÄr in vÀldigt mycket kall luft som riskerar kondensera och skapa mögelproblem istÀllet.
Den lösningen skulle jag sÀga Àr vÀldigt överkurs, sÄ jag skulle inte lagt sÄ mycket tanke pÄ det.
DÀremot hade jag sjÀlv föredragit att hÄlla en marklagd kanal ventilerad sommartid hellre Àn att stÀnga igen den. Fukt kommer det bli dÀr i och vÀdras inte kanalen börjar det nog vÀxa..
 
Va vÀll ett hus i husdrömmar som la ned ett lÄngt markör vilket gav dem uppvÀrmd luft pÄ vintern och nedkyld pÄ sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Drar ev. in trÄkigheter frÄn löst liggande isolering in i huset?

//
 
Ä Äggkartong skrev:
Jag skulle inte rekommendera det, av flera anledningar.
-Dels bör vinden vara sÄ pass vÀl isolerad att du inte har vÀrme att hÀmta dÀrifrÄn. Finns det vÀrme att hÀmta skulle jag rÄda dig att tillÀggsisolera.
-Hur menar du att du har radonkonaminerad luft i ett kombidon? Jag sjÀlv Àr lite av en motstÄndare till kombidon, men det Àr en annan frÄga. Men radon, hur dÄ?
-Luktar det inte isolering pÄ vinden? Min vind Àr vÀl ventilerad och har ingen fukt, men det luktar ÀndÄ isolering.
-Sommartid nĂ€r solen ligger pĂ„... Det gĂ„r bara inte 😄

Övertyga mig gĂ€rna att jag brister i resonemanget, men jag ser noll fördelar.
Personligen tror jag att luftutbytet blir tillrÀckligt stort och vinden blir ordentligt ventilerad. DÀremot vill man nog inte ha isoleringspartiklar svÀvandes och in i aggregatet och tÀppa igen filtren.

Det Àr dÀremot sÄ pass stort luftutbyte sÄ den lilla extra vÀrmen man kan ha pÄ vintern försvinner fort som fan och nÄgon ekonomisk kalkyl blir det inte.

Det man mest tjÀnar pÄ Àr rördragning.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.