Hej!

För några år sedan anslöt vi vårt hus till kommunalt vatten och avlopp.

vår gamla borrade brunn finns kvar, och jag tänkte att vi skulle kunna använda vattnet till bevattning i trädgården.
Vår gamla vattenpump och hydrofor var i mycket dåligt skick då vi anslöt det kommunala, den gamla utrustningen demonterades och slängdes på tippen. Gamla slangar från brunnen och röranslutningar finns kvar i källaren samt anslutning till el.

Vad är den bästa lösningen för att börja använda vår gamla brunn igen, ny pump och hydrofor?
Finns ju även hydroforpumpar med pump och hydrofor i samma enhet, tämligen billiga för runt 2500kr. Skulle en sådan funka?
Annan lösning?

Har ca 10 meter från gamla vattenpumpens placering till brunnen.
Djup på brunnen har jag ännu inte kontrollerat.
 
B
Ja, det är en vettig lösning. Finns enklare modeller för mindre än 2.5kkr på t.ex. jula. Min höll i runt 10år, köptes för 1000kr vid någon drive, och jag tror den gick sönder pga att extremt lågt grundvattennivå.

Om den gamla pumpen var en hydropress, så borde för funka bra. Var det ejektorpump är der inte lika självklart att en hydropress kommer funka bra.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, det är en vettig lösning. Finns enklare modeller för mindre än 2.5kkr på t.ex. jula. Min höll i runt 10år, köptes för 1000kr vid någon drive, och jag tror den gick sönder pga att extremt lågt grundvattennivå.

Om den gamla pumpen var en hydropress, så borde för funka bra. Var det ejektorpump är der inte lika självklart att en hydropress kommer funka bra.
Funkar det med borrad brunn? Tänker att den borde vara hyfsat djup ändå?
 
B
Det hänger på höjden mellan vattenytan och pumpen, inte hur djup brunnen är. Vattenytan kan sjunka något när man förbrukar vatten, så det kam vara lite svårt att avgöra. Men ja, en borrad brunn är generellt inget problem.

Max höjd beror på pump, men ca 7m mellan vattenytan och pumpen brukar fungera, ungefär.
 
Kolla om du har två slangar som går mot borrhålet, isåfall hade du en ejektorpump och då behöver du en motsvarande ersättning för det, tyvärr inte lika enkelt som att bara sätta dit en pumpautomat...
 
  • Gilla
winyl
  • Laddar…
Tack för alla svar!

stämmer att jag har två slangar som var anslutna till gamla vattenpumpen och söker jag på bilder på ejektorpump så se de ut som min gamla i många fall (även lika rostiga...)

Och därmed sitter det någon anordning nere i brunnen som sammanfogar de båda slangarna kan man konstatera.

det råkar inte vara så enkelt att man kan använda sig av den ena slangen om man särar på de två nere i brunnen? Enkla lösningar brukar dock inte funka så bra
 
B
Det kan ju betyda att höjden mellan vattenytan och pumpens position är för hög för att en hydropress kan fungera.

Det man kan överväga är ju en pump i borrhålet istället.

Typ denna.
https://www.expondo.se/msw-djupvatt...P2QZAIqvDFJuOSl_YY7obeOurSIgP2QYaAr-xEALw_wcB

Jag tog första bästa billiga länk. Det är säkert för lite tryck för att ge en bra tryckbild i vattenspridare, så köp inte just den pumpen. Och kvalitén har jag ingen aning om.

Är man lite ful, så kan man ju använda den ena slangen som kabelkanal, för att få fram el till en sådan pump. Men det är ju inte lagligt att dra el I pem-slang.

Ejektorpump tror jag inte man sätter in idag, tekniken har utvecklats. Finns bättre lösningar idag.
 
Har denna:
https://www.expondo.se/msw-djupvatt...P2QZAIqvDFJuOSl_YY7obeOurSIgP2QYaAr-xEALw_wcB
liknande den som BSOD länkar till.
Har själv den pumpen som jag länkar till och den driver 7 st Gardena T380 och fungerar utmärkt.
Men som nämnts tidigare så mät ut hur djupt det är, sen kan det bli så att denna är för kraftig, dvs beror på hur tillflödet i brunnen är men det går att lösa enkelt med en kulventil.
Själv körde jag på en hydropress med en spridare och det fungerade bra.
 
En tanke kunde eventuellt vara att ändå använda en vanlig pumpautomat som ejektorpump, om man sätter ett T-rör på trycksidan och skickar ned vatten i den smalare av slangarna som går till brunnen...men vet inte om trycket blir tillräckligt för att driva ejektorn...någon kanske vet .. ?
 
Hej!

Sen återkoppling, men ändå en återkoppling!

Jag valde en Gardena hydroforpump. Fick inte använt den jättemycket eftersom jag köpte den efter värmeböljan och innan den långa regnperioden som varade under andra halvan av sommaren 2023.
Men verkar vara en bra pump, den löste att torrlägga brunnen efter ett par timmars drift!

Vårens projekt blir att bygga ett litet "pumphus" där den kan få stå under vår- och sommarhalvåret.
 
B BMW-E28 skrev:
Hej!

Sen återkoppling, men ändå en återkoppling!

Jag valde en Gardena hydroforpump. Fick inte använt den jättemycket eftersom jag köpte den efter värmeböljan och innan den långa regnperioden som varade under andra halvan av sommaren 2023.
Men verkar vara en bra pump, den löste att torrlägga brunnen efter ett par timmars drift!

Vårens projekt blir att bygga ett litet "pumphus" där den kan få stå under vår- och sommarhalvåret.
Väcker tråden då jag sitter lite i samma situation.
Köpt ett hus med en gammal borrad brunn på tomten jag tänkte använda till bevattning. Två slangar kom in i källaren så antar att det suttit en ejektorpump som nämnts i tråden.

Vilken pump köpte du?
Hur kopplade du den i och med att du hade en ejektorpump-lösning tidigare?
 
B byggbygg123 skrev:
Väcker tråden då jag sitter lite i samma situation.
Köpt ett hus med en gammal borrad brunn på tomten jag tänkte använda till bevattning. Två slangar kom in i källaren så antar att det suttit en ejektorpump som nämnts i tråden.

Vilken pump köpte du?
Hur kopplade du den i och med att du hade en ejektorpump-lösning tidigare?
Hej!

Kul att gamla trådar väcks till liv.

Jag köpte en Gardena Classic 3000/4 Eco, och har än så länge endast nyttjat den genom att ställa den vid brunnen och sänka ned en slang, jag har alltså inte nyttjat gamla rör eller slangar från min gamla vattenpump. Duger gott till mitt bevattningsbehov.

Sommarens projekt blir att bygga ett litet pumphus där den kan få bo i under perioden då det inte är minusgrader, så blir det aldrig något projekt att ta fram och ställa bort pumpen när man vill vattna.
 
B BMW-E28 skrev:
Hej!

Kul att gamla trådar väcks till liv.

Jag köpte en Gardena Classic 3000/4 Eco, och har än så länge endast nyttjat den genom att ställa den vid brunnen och sänka ned en slang, jag har alltså inte nyttjat gamla rör eller slangar från min gamla vattenpump. Duger gott till mitt bevattningsbehov.

Sommarens projekt blir att bygga ett litet pumphus där den kan få bo i under perioden då det inte är minusgrader, så blir det aldrig något projekt att ta fram och ställa bort pumpen när man vill vattna.
Okej. Tack för svar! :)
Hur lång slang kör du?
Hittade min brunn på SGU där det står "
Grundvattenanmärkning
VATTEN PÅ 35 M
LITE VATTEN PÅ 54
OCH 61 M"
Pumparna verkar bara kunna suga runt 8 meter om jag läser rätt..
 
B byggbygg123 skrev:
Okej. Tack för svar! :)
Hur lång slang kör du?
Hittade min brunn på SGU där det står "
Grundvattenanmärkning
VATTEN PÅ 35 M
LITE VATTEN PÅ 54
OCH 61 M"
Pumparna verkar bara kunna suga runt 8 meter om jag läser rätt..
Då finns det bara att sätta en pump i hålet. Sen är det dåligt med vatten som synes och är nog lätt att suga torrt för pumpen och den säger upp sig, vid större uttag som vattning. Det finns bot för det med torrkörning, att sätta en nivåvakt i hålet som stänger v pumpen vid för låg nivå. Sprt på en sådan få du söka själv på, det finna flera fabrikat.
 
J jonaserik skrev:
Då finns det bara att sätta en pump i hålet. Sen är det dåligt med vatten som synes och är nog lätt att suga torrt för pumpen och den säger upp sig, vid större uttag som vattning. Det finns bot för det med torrkörning, att sätta en nivåvakt i hålet som stänger v pumpen vid för låg nivå. Sprt på en sådan få du söka själv på, det finna flera fabrikat.
Jo det sitter ju en pump i hålet idag som ska jobba tillsammans med en pump som kopplas till två slangar, men det verkar inte finnas tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.