Hej,

vi har ett egnahemshus från 1945 med vad vi tror är originalköket kvar (eller renoverat senast på 70-talet). I ett av skåpen skulle jag vilja ta bort hyllplanen för att få plats för höga köksmaskiner. Jag undrar om någon vet hur de normalt är fastsatta, är det som på skenor så att man kan dra ut dem, eller är de liksom fastsnickrade i ramen? Kommer jag behöva såga loss dem, eller kan de tas loss på annat sätt? Det känns som de sitter benhårt men har inte velat använda våld för att hårdtesta heller. Jag bifogar bilder så konstruktionen syns bättre. Men borde som sagt vara standard för den här typen av hus byggda den här perioden.

P.S. om någon tycker vi istället borde lämna inredningen i originalskick så gör jag gärna det så långt det går - men här är hyllorna angripna av mögel från tidigare misskötsel och skulle ändå behöva bytas.
 
  • Orange skåplucka i ett äldre kök, potentiellt från 1945, med slitna kanter och retro handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet skåp från 1945 med mögelskadade hyllplan, städutrustning och synlig fastsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hyllplan i gammalt köksskåp som visar mögel och fastsättning som kan vara inbyggd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammalt köksskåpens hörn som visar fästmetoden för hyllplanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De sitter fast, är spontade in i sidorna.
Man får dela hyllan på mitten.
 
  • Gilla
gogul
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
De sitter fast, är spontade in i sidorna.
Man får dela hyllan på mitten.
Tusen tack för supersnabbt svar! Låter rimligt. Det får bli sågen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.