Byggde ett trädeck i tryckimpregnerat virke för 15 år sen. Väntade med att behandla det med Sioo, enligt deras anvisningar, till året efter. Efter ytterligare några år så fick jag grönmögel angrepp och efter diskussion med Sioo så rekommenderade de att tvätta med antimögel medel och behandla igen vilket jag gjorde. Efter ytterliga några år igen var vi tillbaka på ruta ett. Gjorde om proceduren och kan konstatera att nu i år är det fullt av grönmögel igen.
Nu till frågar. Tycker att den gråa nyansen som blir av Sioo är snygg men att behandla igen är både tidskrävande och kostsamt.
Däcket ligger inte i skugga och flera meter upp i luften så placeringen är inte en anledning till mögelangreppen.
Funderar på att försiktigt tvätta med antimögel tvätt och sen behandla med vanlig träolja. Har någon någon erfarenhet eller tips.
 
Det beror såklart på hur stort det är och hur skicket är förutom möglet, men ett radikalt och effektivt alternativ är att lägga om däcket och låta bli olja och Sioo för all framtid och bara köra med brunsåpa ett par gånger per år i några år. Sedan är däcket snyggt grått och som det sitter enligt din beskrivning lär det inte mögla heller.
 
  • Gilla
Basper
  • Laddar…
M Mörbylånga skrev:
Byggde ett trädeck i tryckimpregnerat virke för 15 år sen. Väntade med att behandla det med Sioo, enligt deras anvisningar, till året efter. Efter ytterligare några år så fick jag grönmögel angrepp och efter diskussion med Sioo så rekommenderade de att tvätta med antimögel medel och behandla igen vilket jag gjorde. Efter ytterliga några år igen var vi tillbaka på ruta ett. Gjorde om proceduren och kan konstatera att nu i år är det fullt av grönmögel igen.
Nu till frågar. Tycker att den gråa nyansen som blir av Sioo är snygg men att behandla igen är både tidskrävande och kostsamt.
Däcket ligger inte i skugga och flera meter upp i luften så placeringen är inte en anledning till mögelangreppen.
Funderar på att försiktigt tvätta med antimögel tvätt och sen behandla med vanlig träolja. Har någon någon erfarenhet eller tips.
M Mörbylånga skrev:
Byggde ett trädeck i tryckimpregnerat virke för 15 år sen. Väntade med att behandla det med Sioo, enligt deras anvisningar, till året efter. Efter ytterligare några år så fick jag grönmögel angrepp och efter diskussion med Sioo så rekommenderade de att tvätta med antimögel medel och behandla igen vilket jag gjorde. Efter ytterliga några år igen var vi tillbaka på ruta ett. Gjorde om proceduren och kan konstatera att nu i år är det fullt av grönmögel igen.
Nu till frågar. Tycker att den gråa nyansen som blir av Sioo är snygg men att behandla igen är både tidskrävande och kostsamt.
Däcket ligger inte i skugga och flera meter upp i luften så placeringen är inte en anledning till mögelangreppen.
Funderar på att försiktigt tvätta med antimögel tvätt och sen behandla med vanlig träolja. Har någon någon erfarenhet eller tips.
Det finns en ny produkt från Jape som heter Redo Ytskydd. Vi kommer testa denna på vårt utekök i impregnerat virke i år. Det ska räcka med EN behandling som kan sprayas på. Betydligt smidigare och bättre pris... Du kommer dock behöva rengöra ytan först. Kolla här: https://www.jape.se/produkt/ytskydd-vara-produkter-redo-ytskydd-5-l
 
feffethegreat feffethegreat skrev:
Det finns en ny produkt från Jape som heter Redo Ytskydd. Vi kommer testa denna på vårt utekök i impregnerat virke i år. Det ska räcka med EN behandling som kan sprayas på. Betydligt smidigare och bättre pris... Du kommer dock behöva rengöra ytan först. Kolla här: [länk]
Tack för tipset
 
Jag har kört sioo några gånger. Första året med sioo lovades tror det var 15år skydd. Efter 6år var altanen mycket dålig, jag är rädd om min altan, bör sägas. Jag slipade ner hela altanen så den såg ut som parkettgolv. Använde sioo ytterligare en gång, nu hade de dock sänkt hållbarheten till typ 12år, minns inte riktigt. Den här gången höll det ca 4år, med tvätt av altanen varje år. Nu valde jag att använda biokleen också kiselbehandling fast bara två strykningar.mdet höll 1år. Nu i år har jag stortvättat min altan med Japes, rengörning och rengörning från jotun. Nu ska jag lägga på japes kisel behandling. Få se hur det blir . Trevlig sommar på er. 😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.