Har rivit en gammal altan som var i dåligt skick och innan den byggs upp igen så vill jag göra avrinningen av dagvatten lite bättre. Just nu är det bara slangar från stuprören som tömmer vattnet en bit in under altanen vilket riskerar att vatten letar sig in under en utbyggnad på plintgrund som altanen är fäst i.

Tanken är då att gräva stenkista eller installera dagvattenkasseter mellan plintarna som altanen står på och undrar då om det då riskerar att bli tjälskjutning på plintarna? Tänker mig att det det är mindre massa som absorberar kylan, men kanske övertänker det hela 😅

Kan ju även passa på att fråga hur man gör det så bra som möjligt men samtidigt gräver så lite som möjligt? Det är morän och rent helvetiskt svårjobbat med mycket sten plocka bort...
 
B
Tjäldjupet påverkas i alla fall en hel del om det är snö, eller snöfri yta som t.ex. en gårdsplan.

Vet inte hur mycket restvärme från huset påverkar, men jag hade inte lagt stenkistan under altanen, jag hade velat få bort vatten lite från huset i alla fall.

Vet hur det är med morän, krävs lite större maskiner för att komma någonstans... Och när man grävt klart så får man massa stenbumlingar som man måste försöka bli av med.
 
B BSOD skrev:
Tjäldjupet påverkas i alla fall en hel del om det är snö, eller snöfri yta som t.ex. en gårdsplan.

Vet inte hur mycket restvärme från huset påverkar, men jag hade inte lagt stenkistan under altanen, jag hade velat få bort vatten lite från huset i alla fall.

Vet hur det är med morän, krävs lite större maskiner för att komma någonstans... Och när man grävt klart så får man massa stenbumlingar som man måste försöka bli av med.
Går tyvärr inte att få bort vattnet mer än så, är en slänt uppåt efter altanen och grannar på sidorna (kedjehus). Så det är ca 4,5 meter fri yta utanför utbygganden som kan användas för att absorbera vatten och jag tänker mig att stenkista/davattenkassett är betydligt bättre än ingenting som det är nu 😅

Kan inte heller få dit grävmaskin, så det är manuellt arbete som gäller. Å andra sidan är det ingen som helst brådska, har ca en månad på mig att gräva bort saker så kan det bit för bit.
 
Har du problem med väta eller fukt i källaren. Vet du hur grannarna har det. Det med stuprör är största orsaken till väta i källare på äldre hus.
 
J jonaserik skrev:
Har du problem med väta eller fukt i källaren. Vet du hur grannarna har det. Det med stuprör är största orsaken till väta i källare på äldre hus.
Huset är platta på mark med tillbyggnad på plintgrund, så ingen källare att få fuktproblem i 😄.
Grannarna har mig veterligen inte heller några problem med fukt. Däremot har vi i höstas fixat trossbotten på utbyggnaden (isoleringen hade trillat ner) och i samma veva lagt ut markplast för att minska fuktnivåerna och vill då undvika att det framöver rinner in vatten som lägger sig ovanpå plasten. Enda lösningen är då att gräva ner sig mellan plintarna på altanen. Just nu så går det rör direkt från stuprören som dumpar vattnet direkt på marken ett par meter ut från huset (under altanen) och blir det mättat då så kommer vattnet att krypa in under utbyggnaden.
 
Då är nästa fråga, vad för jordmån är det under din alltan, det måste vara genomsläppligt, kanske är kross uner plattan och då kommer vätan att gå under plattan och fukta upp den bra, en därom vet man inte hur det blir. Finns säker en dränering ca 20 cm under plattnivån i ytterkanten och vart går den. det är många m3 som kommer från taket och det kan fort bli fullt i en kasun eller stenkista.
 
J jonaserik skrev:
Då är nästa fråga, vad för jordmån är det under din alltan, det måste vara genomsläppligt, kanske är kross uner plattan och då kommer vätan att gå under plattan och fukta upp den bra, en därom vet man inte hur det blir. Finns säker en dränering ca 20 cm under plattnivån i ytterkanten och vart går den. det är många m3 som kommer från taket och det kan fort bli fullt i en kasun eller stenkista.
Det är morän så antagligen inte speciellt genomsläppligt. Men huset har stått här sedan 50-talet och nuvarande lösning för avrinningen har troligen funnits här sedan utbyggnaden konstruerades, dvs runt 00-talet utan några märkbara problem med fukt. Tänker mig ändå att stenkista/dagvattenkassetter är bättre än ingenting om man vill undvika att få in vatten under tillbyggnaden? Husen står i en slänt vilket gör att baksidan har en lätt uppförsbacke. Det är dock är plangrävt till ca 6 meter ut från huset. På denna yta finns det då en utbyggnad samt en altan i anslutning till utbygganden. Eftersom det är kedjehus så finns det grannar på sidorna och det finns ingen möjlighet att leda vattnet runt eller genom huset...
 
Nästa fråga som kan vara bra. Har det runnit vatten i dagen under altanen, när det regnat kraftigt, rätt mycket som kommer från stupen, har det varit en sjö under där då. Om inte, så är det lite kontraproduktivt att lägga en något som ska samla vatten i en grop. Eller att lägga något tätskikt under, altl ska sjunka ner, samlas det på ett ställe med stupen så kan det bli fullt och sjön är där. Bäst är att sprida ut överflöd på fler ställen så naturen får jobba med det. det blir nog svårt att ge ett svar som kanske tilltalar dig i det hela. Men inga problem nu, så skapa inte något för framtiden.
 
J jonaserik skrev:
Nästa fråga som kan vara bra. Har det runnit vatten i dagen under altanen, när det regnat kraftigt, rätt mycket som kommer från stupen, har det varit en sjö under där då. Om inte, så är det lite kontraproduktivt att lägga en något som ska samla vatten i en grop. Eller att lägga något tätskikt under, altl ska sjunka ner, samlas det på ett ställe med stupen så kan det bli fullt och sjön är där. Bäst är att sprida ut överflöd på fler ställen så naturen får jobba med det. det blir nog svårt att ge ett svar som kanske tilltalar dig i det hela. Men inga problem nu, så skapa inte något för framtiden.
Du tänker alltså att det kan vara bättre att inte ha plast under tillbyggnaden då det vatten som runnit in där under vid tidigare tillfällen har absorberats av de dränerande lager som finns under plattan? Definitivt värt att att tänka på...men det lär väl fortfarande vara bättre med stenkista/dagvattenkassetter än att inte ha det? Bör väl inte skada ifall en hel del vatten INTE rinner in under tillbyggnaden, oavsett om det finns plast eller inte? Har gärna hängslen och livrem om det är en möjlighet!
 
Inget är omöjligt. Kan vara bra att släppa ner vätan i en större grop och den sedan sjunker. Det med att du befarar väta under något, kommer att bli om gropen blir full och det inte hinner sjunka. Finns ett uttryck Så länge något fungerar, så rör det inte. Om det blir bättre i ditt fall med en grop kan jag inte säga. Det vatten som kommer från stupen, åker det ner i marken eller blir det som en älv på marken in mot huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.