Vi håller på med köksrenovering för fullt!

Vi har ny plats för fläkt och spis, så en ny ventilationskanal krävs. Men pga tidsbrist så tänker vi vänta till våren-sommaren för det. Så vi tänkte köra med kolfilter så länge. Har vi gjort bort oss alldeles då?:confused: Eller tror ni att det kan funka åtminstone hyfsat med kolfilter?:rolleyes:
 
Hmmm... Kolfilter är inte bra, men bättre än ingen fläkt alls...
 
Linska skrev:
Hmmm... Kolfilter är inte bra, men bättre än ingen fläkt alls...
Nej, det är ju inte det bästa. Men det kanske funkar ok nu under en begränsad tid, eller?

Tack för svaret förresten!:)
 
Enligt Råd och Röns test ska det ta bort (om det är en bra fläkt) 99 % av fettet, men bara ca 75 % av lukten (om jag minns rätt), medan en fläkt som fläktar ut oset tar mer av lukten. Det jag hört från de som har kolfilterfläkt är att det funkar bra. Får se när jag sätter igång min egen i slutet på veckan. Vi hade rätt långt till frånluftskanalen i lägenheten, plus att man ändå inte får fläkta ut hur mycket som helst eftersom det då fläktar in i andra lägenheter, därför blev det kolfilter.
 
Fabian skrev:
Enligt Råd och Röns test ska det ta bort (om det är en bra fläkt) 99 % av fettet, men bara ca 75 % av lukten (om jag minns rätt), medan en fläkt som fläktar ut oset tar mer av lukten. Det jag hört från de som har kolfilterfläkt är att det funkar bra. Får se när jag sätter igång min egen i slutet på veckan. Vi hade rätt långt till frånluftskanalen i lägenheten, plus att man ändå inte får fläkta ut hur mycket som helst eftersom det då fläktar in i andra lägenheter, därför blev det kolfilter.
Okej! Du får rapportera här då hur det funkar!;):D
 
Det största felet med kolfilterfläkt är att den inte drar ut fukten. Men om man har ett stort kök och bor i stenhus behöver inte det vara ett stort problem. Under begränsad tid fungerar det säkert också bra.
 
Jag körde in min wok idag på förmiddagen och det osade rätt rejält. Kolfilterfläkten gjorde så det inte blev dimmigt i köket, men det luktar olja ändå. Förhoppningsvis ingen oljebeläggning på köksluckor och övrigt dock.
 
Fabian skrev:
Jag körde in min wok idag på förmiddagen och det osade rätt rejält. Kolfilterfläkten gjorde så det inte blev dimmigt i köket, men det luktar olja ändå. Förhoppningsvis ingen oljebeläggning på köksluckor och övrigt dock.
okej! Det kanske funkar hyfsat ändå då..:)

Tack så mycket för "rapporteringen"!:):D
 
Det blir riktigt dimmigt, men det är vattenånga så det försvinner rel. fort. Man luktar en del samma kväll som man lagat mat, men när kläderna legat över natten försvinner det så det är inte så beständigt (troligast för fettet är bortfiltrerat). En idé vi har är att låna en luftavfuktare och se om det gör att man slipper dimman. På vintern då det är torrt inne är det väl ok men kanske inte lika bra på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.