Jag ska bygga till 10 kvm med ett litet arbetsrum med parkett och en hall med klinker. Jag ska ha vattenburen golvvärme i båda delarna. Enklast vore att lägga spånskivor för golvvärme först i hela delen och sedan sätta den avgränsande väggen ovanpå golvvärmen, men då ligger slingorna under väggen (se ritningen). Är det möjligt att göra så? Alternativet är annars att bygga väggen först och sedan lägga golvvärmeslingorna, men det blir ett mycket krångligare projekt med att lägga spånskivor för golvvärmen.
 
  • Ritning över golvvärmeinstallation där slingorna förläggs under där en framtida vägg ska byggas, med måttangivelser och fönsterplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra att dom går under väggen, det är bara en kanalisation under, så gör som du tänkt. Styrning av slingan ( GV ) är ju gemensam för allt.
 
J jonaserik skrev:
Går bra att dom går under väggen, det är bara en kanalisation under, så gör som du tänkt. Styrning av slingan ( GV ) är ju gemensam för allt.
tack för ditt svar.
 
K
Hur fäster du väggens syll?
 
K kniv skrev:
Hur fäster du väggens syll?
Mellan värmegolvets slingor tänkte jag. De syns när väggen byggs.
 
K
R Renovera2022 skrev:
Mellan värmegolvets slingor tänkte jag. De syns när väggen byggs.
Genom värmeplåten?
 
K kniv skrev:
Genom värmeplåten?
Jag tänkte att jag inte lägger värmeplåt precis under väggen. 10-100 mm ska det vara mellan värmeplåtarna. Väggen är 12 cm tjock, så blir lite längre avstånd precis där. Eller har du/ni något annat förslag?
 
Håll inte på med att dela av det med plåtarna, bara rakt under väggen med dom. Se till att du vet och märkt upp var slangarna är, så du inte skruvar/spikar i dom bara. Då kommer regleringen av värmen bli för de två samtidigt, men är inget fel i det om det kan godtas.
 
  • Gilla
Kenny Mäntylä
  • Laddar…
K
Ser verkligen inte vad fördelen skulle vara med att trycka under plåten över syllen. Skillnaden i värme kommer vara minimal, knappast märkbar.

Avsluta lite innan väggen bara och skruva inte fast syllen i slangarna så ska det nog gå fint
 
K
Vill man göra det avancerat skulle man kunna göra en upphöjd syll, så den inte ligger dikt an spånet och slangarna. För att göra det lättare att byta slang i framtiden om det skulle behövas. Är ju bara en liten innervägg vi pratar om
 
  • Gilla
Renovera2022
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.