I källartaket i vårt 100 år gamla hur går det stålbalkar, där putsen har släppt. Jag har knackat ner putsen och man ser att balken har korrosion vilket förklarar varför putsen släpper längs med balken.
1) Finns det något ämne att spraya direkt på balken som skyddar utan att behöva slipa bort rosten innan jag putsar om?
2) Om inte, vad slipar jag med för att bli klar med uppgiften fortare än kvickt?
 
Beror väl lite på... Men är nog bra att få bort rosten, roterande stålborste brukar va bra att få bort det mesta och sen avsluta med nån rostätare. Sen rostskyddsprimer och slutfärg.
 
S swirve skrev:
Beror väl lite på... Men är nog bra att få bort rosten, roterande stålborste brukar va bra att få bort det mesta och sen avsluta med nån rostätare. Sen rostskyddsprimer och slutfärg.
Vad är rostätare?
 
P ptk skrev:
Vad är rostätare?
En bluffprodukt som knappt finns att köpa längre.
 
ricebridge ricebridge skrev:
En bluffprodukt som knappt finns att köpa längre.
Oklart vad du köper men inte min erfarenhet..

Fosforsyra fungerar kanon på rost.
Eller vill man betala mycket för syran köper man Carosol Rostätare eller liknande.
 

Bästa svaret

P ptk skrev:
1) Finns det något ämne att spraya direkt på balken som skyddar utan att behöva slipa bort rosten innan jag putsar om?
2) Om inte, vad slipar jag med för att bli klar med uppgiften fortare än kvickt?
1) Nej.
2) Flapdisc (googla på det) som man sätter på en vinkelslip är bäst enligt min erfarenhet. Räkna med en sådan per 1-2 meter beroende på. Roterande stålborste som man fäster i en borrmaskin fungerar också, men tar mycket längre tid, och brukar lämpa sig bäst för djuprengöring där inte flapdiscen kommer åt.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Oklart vad du köper men inte min erfarenhet..

Fosforsyra fungerar kanon på rost.
Eller vill man betala mycket för syran köper man Carosol Rostätare eller liknande.
När jag använt rostätare — och ganska mycket sådan över ett par år — har rosten glatt tuggat i sig den och rostat vidare. Så den ger jag inte mycket för.
 
ricebridge ricebridge skrev:
När jag använt rostätare — och ganska mycket sådan över ett par år — har rosten glatt tuggat i sig den och rostat vidare. Så den ger jag inte mycket för.
Men du har väl grundat och lackat efter? Jag kör med Hammerits produkter håller länge.
 
ricebridge ricebridge skrev:
När jag använt rostätare — och ganska mycket sådan över ett par år — har rosten glatt tuggat i sig den och rostat vidare. Så den ger jag inte mycket för.
Intressant.
Min erfarenhet är den motsatta. Brukar ge en ganska bra grund för vidare ytbehandling.

Sen använder jag ju det mest där det inte går att blästra (eller jag inte orkar), så på ställen som sen får underredsbehandling, det stoppar ju det mesta i rostväg av sig självt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
1) Nej.
2) Flapdisc (googla på det) som man sätter på en vinkelslip är bäst enligt min erfarenhet. Räkna med en sådan per 1-2 meter beroende på. Roterande stålborste som man fäster i en borrmaskin fungerar också, men tar mycket längre tid, och brukar lämpa sig bäst för djuprengöring där inte flapdiscen kommer åt.
Tack!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har väldigt bra erfarenheter av Isotrol.
 
A AndersS skrev:
Men du har väl grundat och lackat efter?
Självklart.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Självklart.
Byt till Hammerit och behöver inte vara Hammarlacken. Men är det på bilar kanske det är annorlunda, där verkar inget fungera riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.