N
Hej
Jag måste byta ut färskvattenledningen som kommer från Stockholm Vatten till min vattenmätare inne i mitt hem. Den beräknas vara 1,3 meter djup i marken och sträcker sig ungefär 12 meter från vägen till mitt hem. För närvarande är det en järnbelagd galvaniserad ledning som jag vill byta ut mot en plastledning, vilket kräver användning av en grävmaskin.

Jag kontaktade flera VVS-företag för att få offerter. Tre av dem svarade med följande prisförslag, inklusive skatter:

1) 105 000 SEK
2) 75 000 SEK
3) 80 000 SEK

Därefter kontaktade jag ett företag som hyr ut grävmaskiner med förare. De beräknade en dags grävning (7-10 timmar) och jordåterställning i cirka 3 timmar. Grävmaskintiden, exklusive arbetstimmar, skulle vara 5-7 timmar, under vilka en rörmokare skulle demontera den järnbelagda ledningen och ersätta den med en ny plastledning (helt reglerad).

När jag hanterar detta projekt och överväger båda företagens prisförslag skulle det kosta mig 33 000 SEK inklusive moms. Dessutom skulle kostnaden minskas ytterligare med ROT-avdrag.

Varför är det så stor skillnad i prissättning? Varför tar dessa VVS-företag ut så mycket?
Jag är en ny villaförläggare och är lite förvånad över att med 33 000 SEK, vilket misstag kommer jag att göra?
Tack!
 
Det lönar sig att göra själv. Svårare än så är det inte. Om det strular med grävningen så får du stå för det, men om du vet vad du gör så är det lugnt.

Behöver du ta bort den gamla ledningen? Räcker det inte med att gräva in den nya och koppla om?

PEM-slang är inte särskilt dyrt. Kan läggas i skyddsrör där den går in i huset om man vill.
 
Du kan såklart köra grävmaskin själv också. Det är roligt och kostnaden kan tas på nöjeskontot 😋

Men för allt i världen, hyr inte en risig maskin.
 
Tja, en del av kostnaden är att de flesta VVS-firmor inte har egna grävmaskiner/grävmaskinister, utan anlitar en underentreprenör, som har sina egna påslag, som VVS-firman gör påslag på.

Men jag håller med, ta och hyr en bra grävmaskin, gå upp i storlek från de mista modellerna om du ska gräva så långt och djupt, Öva ett tag innan du börjar närma dig vattenledningen och se till att vattnet är avstängt i gatan innan du börjar gräva det sista, och att använda spade är inte fegt.
 
N
H HenrikHuslöse skrev:
Du kan såklart köra grävmaskin själv också. Det är roligt och kostnaden kan tas på nöjeskontot 😋

Men för allt i världen, hyr inte en risig maskin.
Nej, jag kommer inte att göra det själv. Allt detta kommer att utföras av yrkespersoner. En professionell grävmaskin kommer att gräva och en certifierad rörmokare kommer att utföra arbetet. Jag bad dem att lägga till minst 2 timmar mer än deras uppskattning. Frågan är om dessa VVS-företag tar för mycket betalt?
 
N NordicNomad skrev:
Hej
Jag måste byta ut färskvattenledningen som kommer från Stockholm Vatten till min vattenmätare inne i mitt hem. Den beräknas vara 1,3 meter djup i marken och sträcker sig ungefär 12 meter från vägen till mitt hem. För närvarande är det en järnbelagd galvaniserad ledning som jag vill byta ut mot en plastledning, vilket kräver användning av en grävmaskin.

Jag kontaktade flera VVS-företag för att få offerter. Tre av dem svarade med följande prisförslag, inklusive skatter:

1) 105 000 SEK
2) 75 000 SEK
3) 80 000 SEK

Därefter kontaktade jag ett företag som hyr ut grävmaskiner med förare. De beräknade en dags grävning (7-10 timmar) och jordåterställning i cirka 3 timmar. Grävmaskintiden, exklusive arbetstimmar, skulle vara 5-7 timmar, under vilka en rörmokare skulle demontera den järnbelagda ledningen och ersätta den med en ny plastledning (helt reglerad).

När jag hanterar detta projekt och överväger båda företagens prisförslag skulle det kosta mig 33 000 SEK inklusive moms. Dessutom skulle kostnaden minskas ytterligare med ROT-avdrag.

Varför är det så stor skillnad i prissättning? Varför tar dessa VVS-företag ut så mycket?
Jag är en ny villaförläggare och är lite förvånad över att med 33 000 SEK, vilket misstag kommer jag att göra?
Tack!
Dela upp det i två, dvs en markfirma och en röris. Eller hitta en markfirma som gör hela jobbet, rörmokeriet är inte avancerat.
Men om du vill ha en certifierad rörmokare som är enkom rörmokare får du leva med dessa priser, eftersom detta inte är ett typiskt rörmokerijobb.

Huvudentreprenören ska vara den som gör merparten av arbetet. Det är den som har utrustning och kompetens att bedöma den dyra delen. Sedan tar de (vid behov) in en underentreprenör eller så anlitar du den själv.

Ska du lägga nya elrör inne och riva upp alla väggar och gipsa anlitar du inte heller en elektriker utan en snickare som tar in en elektriker vid behov.
 
Redigerat:
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Beroende på vilken typ av mark du har. Så kan det behövas grus av lämplig kvalitet att fylla runt ledningen. Så räkna med 2 - 4 000 kr för grus med transport, utöver det du har räknat fram hittils.

Sedan om det behöver grävas även utanför tomten, så kan det tillkomma lite kostnader för tillstånd att gräva i gatan, varningsskyltar osv. Och om det är asfalt en skaplig summa för att asfaltera.

Men detta kommer kanppast upp i de summor rörfirmorna vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.