Har precis köpt hus och skall flytta in i maj/juni. I källaren finns det i dag en bastu som dom förrförra ägarna använt bastun som förråd (inte allt för ovanligt) och dessutom har dom skruvat upp hyllor lite här och var i bastun. Den var dessutom vedeldad och tyvärr så har dom gjort sig av med aggregatet.
Jag undrar nu om det går att återställa bastun till just en bastu igen? har aldrig byggt bastu och vet inte till 100% hur dom är byggda, men det jag undrar är om något kan ha blivit skadat bakom så att säga när dom har skruvat upp hyllor på panelen?

det hade varit skönt om det gick att fixa den för en mindre peng plus att köpa ett aggregat så att man snabbt kan komma igång med bastandet. :)

Tar tacksamt emot alla tips.

/hedde
 
Trist när folk våldför sig så där. Tycker du ska anmäla de förra ägarna! ;-)

Kan dock inte se att några skruvhål bör göra några större skador som gör att du inte kan använda bastun. Ska du ha vedeldat är det nog bara att kolla att skorsten och ventilation funkar som de ska och köra.
 
Jag funderar bara på hur det ser ut bakom panelen, sitter det någon fuktspärr eller något där som dom kan ha förstört genom att dra långa skruv eller något. Kommer nog att köra med en vanlig elkamin om det ser ut att funka. Längre fram så kommer hela den delen som bastun står i bl.a. att byggas om helt o hållet o då kommer bastun att bytas ut mot en färdigbygd från trabyggarna.com och stå i en större "spa avdelning" nere i källaren, men det är först om fem är kanske, så det hade ju varit skönt att ha en fungerande bastu fram till dess. :)

/hedde
 
Långa skruv har säkert punkterat fuktspärren, om det nu finns ngn. Det är ju svårt att e utan att lossa panelen. Kaske du kan göra det i ngt hörn som ej syns. Även om fuktspärren är bristfällig så behöver det inte vara så farligt ifall du inte använder den så ofta och om det är en källare är det väl sten bakom?
 
Ja, det bör väl vara sten bakom, har inte kunnat utforska det närmare, men jag får väl se hur dom satt upp hyllorna nästa gång jag är på besök. :) Får plocka ner en o se hur långa skruv dom använt. :) Får hoppas på korta. :)

/hedde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.