Jag skall bygga ett nytt växthus på tomten. Ett väggväxthus 3x6 m som skall monteras mot ett nytt plank i tomtgräns som i sin tur är i ”L-form”. Resultatet blir alltså en ny byggnad, typ ett uthus på 3x6 m. Två väggar brädfasad, två väggar glas, lite utstickande plankdelar på 1-2m och ett tak i glas. ”Planket” blir alltså inget plank egentligen.
Bygglov skall naturligtvis skickas in så jag ringde och frågade SBK i Göteborg för att få lite guidning till bygglovsansökan, men kanske inte fick den mest skärpa av handläggarna i luren. Fick inget svar på vad jag egentligen skall söka bygglov för. Plank eller växthus/byggnad eller vad det nu är.

”Byggnaden” ligger utanför detaljplan och har inga områdesbestämmelser. Enbart kommunens fastighetskontor som rågranne. En gammal restremsa från före laga skifte utan detaljplan. Har hela tiden fått höra att ”jag kan göra som jag vill” precis som med själva huset.

Några inspel, tips eller erfarenheter?
 
Claes Sörmland
Sök bygglov för uppförande av växthusbyggnaden och rita in planket i ritningarna. Det spelar egentligen ingen roll vad det kallas för eftersom du får bygglov för att utföra hela åtgärden som du söker bygglov för. D v s hela åtgärden prövas inklusive plank och allt annat.
 
  • Gilla
LaszloToth och 3 till
  • Laddar…
Bygg. Tig.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sök bygglov för uppförande av växthusbyggnaden och rita in planket i ritningarna. Det spelar egentligen ingen roll vad det kallas för eftersom du får bygglov för att utföra hela åtgärden som du söker bygglov för. D v s hela åtgärden prövas inklusive plank och allt annat.
Ha med allting på ritningen även om det inte skulle kräva bygglov. Kan du få ok för avstånd till tomtgräns verkligen?
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
Kan du få ok för avstånd till tomtgräns verkligen?
Hänger inte med, det finns väl ingen regel om minsta avstånd till tomtgräns för byggnader som har bygglov utom detaljplanerat område?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hänger inte med, det finns väl ingen regel om minsta avstånd till tomtgräns för byggnader som har bygglov utom detaljplanerat område?
BS § 39 tänker jag på?
 
Claes Sörmland
LaszloToth LaszloToth skrev:
BS § 39 tänker jag på?
Men den gäller ju bara för tolkning av gamla byggnadsplaner och stadsplaner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.