Hej!

Våran betong gång runt huset har blivit missfärgad utav höstlöv som legat på gången. När jag soppat bort alla löv och spolat gången med trädgårdsslangen så är det fortfarande kvar missfärgningar som ni kan se på bilden. Går detta bort med tiden eller hur behandlar man detta för att det skall bli som det var innan. Se för/efter bild. Om det inte går att få bort och det kommer sitta kvar permanent, kan man måla betongen i en ljusgrå färg?
 
  • Betonggång med missfärgningar från höstlöv, före rengöring, omgiven av gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Missfärgad betonggång bredvid grönt gräs med synliga fläckar efter höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provat med högtryckstvätt?

betongen är ju porig och blir naturligt skitig av allt möjligt. Ett sätt att få bort porerna är att polera den. Men det är dyrt och komplicerat att få gjort. Dessutom blir det halt som en skridskobana på vintern så det är kanske ett dåligt alternativ rent av.

Börjar man måla på betong så får man räkna med livslångt underhåll. Inget jag hade gett mig på.

Det jag kan tänka mig kan vara vattenglas (kaluimsilikat). Jag har använt det inomhus i mitt garage med framgång (samma yta som er gång ungefär). Det används frekvent inomhus, men jag har sett exempel på användning utomhus också. Det förutsätter att ytan är ren och torr, så det är nog ett sommarprojekt oavsett. Ytan blir inte lika mörk som med olja, men vatten och därmed smutsavvisande. Som sagt, jag vet inte om det rekommenderas utomhus, men är det bara torrt och rent borde det inte vara några problem. Det tar lite tid på sig att härda också, så övertäckning under denna period kan nog vara nödvändig om det regnar och så.
 
Vi har också samma problem, fläckar efter löv. De gick inte bort med högtryckstvätt och rengöringsmedel. 🥲 Så tråkigt att hela betongplattan som är vår uteplats är förstörd redan första sommaren…
Det måste ju finnas något sätt att rädda det? Hur gör alla andra!?
 
Betong får patina vilket man ser om man kollar på en äldre betongyta. Antingen bestämmer man sig för att göra allt för att fördröja det eller så accepterar man det val av material man gjort och ägnar sig åt något annat.
 
Hjarne Hjarne skrev:
Vi har också samma problem, fläckar efter löv. De gick inte bort med högtryckstvätt och rengöringsmedel. 🥲 Så tråkigt att hela betongplattan som är vår uteplats är förstörd redan första sommaren…
Det måste ju finnas något sätt att rädda det? Hur gör alla andra!?
Det billigaste du kan göra är att ”måla” med cement. Du blandar helt enkelt cement med vatten till en välling och målar direkt på väl fuktat underlag.
 
1 del klorin/klorent, en del vatten och en kläm diskmedel eller annan basisk rengöringsmedel var ungefär det som visades i YT-snutten som MrJay länkade till - eller om man vill köpa färdigt klorin mousse typ.

biltemas klorrent har redan tensider iblandat så där är det nog bara att späda ut med typ lika mycket vatten till innan användning.

klorin/klorrent är ganska så basiskt av NaOH som bildas när hypokloriden tillverkas (ofta med elektrolysering under omrörning av koksalt) och hjälper till att lösa smutsen, och hypokloriden bleker också organiska missfärgningar som humusfärger från löv.

och jag behöver förhoppningsvis inte nämna om att använda skyddsglasögon, skyddshandskar etc. ...


.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.