N Nerre skrev:
[länk]
Klassisk partsinlaga som vill att skattebetalarna ska stå för företagens utbildningskostnader, och gärna ett överutbud för att hålla nere lönerna
 
  • Gilla
varpan1 och 5 till
  • Laddar…
Höj lönerna för lastbilschaffisar så ser vi att de nog blir fler.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Höj lönerna för lastbilschaffisar så ser vi att de nog blir fler.
Lönen är ju ok. Problemet är att man måste jobba. Och det är det som åkerier har problem att hitta folk som faktiskt vill jobba.

Alltså inte bara snurra på ratten utan att faktiskt stå lite på flaket med. De körde ju en rejäl omgång för något år sen och många av de bytte bana pga att det kunde vara tungt om man körde typ stycke.

Det som annars är ett problem med lastbil är ju dålig planering av trafikledning och övertid om man har ett liv.
 
JanneJanne123
R Rkarlsson skrev:
Lönen är ju ok. Problemet är att man måste jobba. Och det är det som åkerier har problem att hitta folk som faktiskt vill jobba.

Alltså inte bara snurra på ratten utan att faktiskt stå lite på flaket med. De körde ju en rejäl omgång för något år sen och många av de bytte bana pga att det kunde vara tungt om man körde typ stycke.

Det som annars är ett problem med lastbil är ju dålig planering av trafikledning och övertid om man har ett liv.
Körde styckegods i min ungdom och det är ju superkul! Bara sitta och nöta bakom ratten blir ju dödstråkigt i längden. Oväntat bra med motion i vardagen också att dra pall och hoppa upp och ner från hytten.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Körde styckegods i min ungdom och det är ju superkul! Bara sitta och nöta bakom ratten blir ju dödstråkigt i längden. Oväntat bra med motion i vardagen också att dra pall och hoppa upp och ner från hytten.
Jag hade kunnat tänka mig det. Hellre det än att dra skåne-norrland och tvärtom på natten.

Vi hade så stora problem med de nya som ams fick in på marknaden för något år sen. Man undrade hur de ens klarade av körkortet och ykb.

Hade jag haft 100% säkerhet på ett dagtidsjobb så hade jag lätt hoppat på det. Men det kan man ju inte vara tyvärr :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Höj lönerna för lastbilschaffisar så ser vi att de nog blir fler.
Har bekanta som driver åkeri, fraktpriserna tillåter inte svenska förare längre, nu kommer de från EUs absoluta låglöneländer och jobbar under de villkor som gäller där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här påstås genomsnittslönen ligga på 29500:-/mån.
[länk]
Det är en markant skillnad på långgods och lokala transporter. Långgods har väl i princip blivit helt utkonkurrerat från utländska åkare medans man lokalt fortfarande har viss lönsamhet och lokalt anställd personal för verksamhet som bedrivs lokalt och i viss mån regionalt.

Lokalt anställda har förhållandevis goda löner ändå med tanke på att det inte ens krävs gymnasieutbildning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här påstås genomsnittslönen ligga på 29500:-/mån.
[länk]
Ja?
Om nu folk inte är attraherade av att arbeta som chauffören så får man väl göra det attraktivare att arbeta som det, lönen är normalt en sådan parameter.
Eller gäller inte tillgång och efterfrågan här?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Passat ID7 verkar få bra omdömen, men priset ligger fortfarande högt.
Verkar som riktpriset hos handlare på sedanmodellen börjar runt 670" för en "EU modell".
Jag är ju intresserad av en kombi med AWD, körassistanssystem och hyfsad dragvikt, nu hamnar vi runt 700" och då med bakhjulsdrift, men bara 1000kg släpvagnsvikt och ingen kombi.
Risken är väl att ID7 kombi med de tillägg som saknas idag hamnar runt 800" om de kan erbjudas.
Kollade som jämförelse en Volvo V90CC Hybrid med funktioner som önskas och kan nog få den för runt 560" och låga skatten. Visserligen äldre modell men ändå 240" i gissad prisskillnad.
Men med flera nya modeller och fortsatt konkurrens (både bil och batteritillverkare) samt teknikutveckling så kan det säkert hända något på prissättningen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Passat ID7 verkar få bra omdömen, men priset ligger fortfarande högt.
Verkar som riktpriset hos handlare på sedanmodellen börjar runt 670" för en "EU modell".
Jag är ju intresserad av en kombi med AWD, körassistanssystem och hyfsad dragvikt, nu hamnar vi runt 700" och då med bakhjulsdrift, men bara 1000kg släpvagnsvikt och ingen kombi.
Risken är väl att ID7 kombi med de tillägg som saknas idag hamnar runt 800" om de kan erbjudas.
Kollade som jämförelse en Volvo V90CC Hybrid med funktioner som önskas och kan nog få den för runt 560" och låga skatten. Visserligen äldre modell men ändå 240" i gissad prisskillnad.
Men med flera nya modeller och fortsatt konkurrens (både bil och batteritillverkare) samt teknikutveckling så kan det säkert hända något på prissättningen.
Jag får inte helt ihop denna prisbilden från tillverkarna, det är lite som att dom skjuter sig själva i foten och ska försöka ta igen utvecklingskostnaderna för konvertingen till elbilar på för kort tid.
Enkelt kan man väl räkna med att drivlinan till en ID7 kanske kostar 200.000kr då batteriet med nuvarande priser borde ligga runt 130.000kr och det är den stora posten, har inte sett några exakta siffror men nog kan man väl få tag i en elmotor för 70.000kr.

Hybriddrivlinan till en v90CC är inte så mycket billigare att det motiverar prisskillnaden…

Alla tillverkare är så sugna på att ta ett kliv uppåt i prislistan och ser elbilarna som en chans till det…om Tesla säljer model Y för 650 som ändå är en stor bil med 450hk och förhållandevis lång räckvidd, vad motiverar då VW att ta 150.000kr mer för en kombi som spelar i samma liga ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Hur räknar man hem en Volvo för 560 mot en Dacia för 200?

Ni som ska försvara bensinbilar med ekonomiska argument: Hur räknar ni hem detta?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Jag får inte helt ihop denna prisbilden från tillverkarna, det är lite som att dom skjuter sig själva i foten och ska försöka ta igen utvecklingskostnaderna för konvertingen till elbilar på för kort tid.
Enkelt kan man väl räkna med att drivlinan till en ID7 kanske kostar 200.000kr då batteriet med nuvarande priser borde ligga runt 130.000kr och det är den stora posten, har inte sett några exakta siffror men nog kan man väl få tag i en elmotor för 70.000kr.

Hybriddrivlinan till en v90CC är inte så mycket billigare att det motiverar prisskillnaden…

Alla tillverkare är så sugna på att ett kliv uppåt i prislistan och ser elbilarna som en chans till det…om tesla säljer model Y för 650 som ändå är en stor bil med 450hk och förhållandevis lång räckvidd, vad motiverar då VW att ta 150.000kr mer för en kombi som spelar i samma liga ?
Otidsenlig tillverkningsteknik, som Tesla i sin tur har gentemot de senaste kineserna.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Hur räknar man hem en Volvo för 560 mot en Dacia för 200?

Ni som ska försvara bensinbilar med ekonomiska argument: Hur räknar ni hem detta?
Man gör inte det i pengar, men jag värderar andra funktioner och utgår då från den bilen jag har idag och om den skulle bytas. Jag utgår bara från våra behov och vad jag tycker att en bil kan få kosta utifrån ekonomi, inte vad någon annan har för behov och ekonomi.
Dina behov och kostnad är unikt för dig. Så du kan bara jämföra ditt eget behov och ekonomi vad som är rimligt, jag kanske kan rycka 600", kanske mera eller mindre ur plånboken vid ett bilbyte, det är mina referenser för bil.

Jag är inte intresserad av just drivmedel, bara att det finns och driver de bilar jag har.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.