Planerar att bygga ett 1-plans hus i Luleå närmaste året. Har börjat med layouter med ett förhållandes enkelt och lättanvänt gratisprogram.
http://google.sketchup.com
Har kommit fram till en bra grundlösning och nu skall jag förfina den med korrekta mått på betonggolvbjälklag med golvvärme, tjocklek på ytterväggar, tjocklek på vindsbjälklag, takstolar mm
Var kan jag hitta direktinformation om bla dessa byggmått.
 
stenene skrev:
Har kommit fram till en bra grundlösning och nu skall jag förfina den med korrekta mått på betonggolvbjälklag med golvvärme, tjocklek på ytterväggar, tjocklek på vindsbjälklag, takstolar mm
Var kan jag hitta direktinformation om bla dessa byggmått.
Det är detta man anlitar en konstruktör till.
Man måste beräkna laster och isolering för det specifika huset med just den placeringen geografiskt som gäller. Därför kan man inte kopiera dessa uppgifter från andra hus
 
Håller helt med ovanstående, en konstruktör skall anlitas men trådskaparen kanske vill prova/testa att måttsätta lite innan?

Några tips nedan:
* Den totala tjockleken på grund/väggar beror ju helt på vilklen isoleringstjocklek/fasadbeklnädnad du skall ha. Några mycket ungefärliga mått nedan:
- Betongplatta 100 mm inklusive golvvärmeslang , voterna (=kanterna) 2-300mm, cellplast under 2-300mm
- Fasad ? mm + Träregelkonstruktion ståendes 45*170 + liggandes 45*45 + ev OSB/plyfa 11mm + gips 13mm
* Takstolar beställer du (antagligen) färdiga, så leverantören får stå för beräkningen/måttsättningen
* Det finns t.e.x mycket bra ritningar på http://www.traguiden.se

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/bygget/
 
Att dimensionera t.ex. ytterväggar för hållfastighet är relativt enkelt. Vissa standardmått vid en korslagd regelstomme kan t.ex. vara 170x45 primärregel (stående) och 45x45 sekundärregel liggande. (Isolering 170mm + 45 mm). Man måste numera även ta hänsyn till boverkets nya regler rörande energi (BBR 9 kap.). Gå in på någon av leverantörerna av isolering så kan du se olika konstruktionsexempel.
Jag bygger själv i lösvirke med följande ytterväggskonstruktion (utifrån sett): 21x120 ytterpanel, 25x70 spikläkt, vindskyddsduk alt. 6 mm utegips, liggande sekundärregel 45x45, 45 mm isolering, 45x170 stående primärregel, 170 mm isolering, 45x45 liggande sekundärregel, 45 mm isolering, diffusionstät plast/ångspärr, 45x45 stående sekundärregel, rörinstallationer och 45 mm isolering, 21x120 råspont och 13 mm gipsskiva. U-värde 0,146.
Det går mao att konstruera själv men kanske bör man leja bort det om man känner sig osäker på dimensioner, tjocklek isolering, etc.
 
GöranKe skrev:
Att dimensionera t.ex. ytterväggar för hållfastighet är relativt enkelt. Vissa standardmått vid en korslagd regelstomme kan t.ex. vara 170x45 primärregel (stående) och 45x45 sekundärregel liggande. (Isolering 170mm + 45 mm). Man måste numera även ta hänsyn till boverkets nya regler rörande energi (BBR 9 kap.). Gå in på någon av leverantörerna av isolering så kan du se olika konstruktionsexempel.
Jag bygger själv i lösvirke med följande ytterväggskonstruktion (utifrån sett): 21x120 ytterpanel, 25x70 spikläkt, vindskyddsduk alt. 6 mm utegips, liggande sekundärregel 45x45, 45 mm isolering, 45x170 stående primärregel, 170 mm isolering, 45x45 liggande sekundärregel, 45 mm isolering, diffusionstät plast/ångspärr, 45x45 stående sekundärregel, rörinstallationer och 45 mm isolering, 21x120 råspont och 13 mm gipsskiva. U-värde 0,146.
Det går mao att konstruera själv men kanske bör man leja bort det om man känner sig osäker på dimensioner, tjocklek isolering, etc.
Hade det inte varit enklare att bygga 45 liggande, 220 stående och sedan 45 liggande?
 
Jo, naturligtvis men jag bygger med egetsågat virke och dimensionen att tillgå är 45x170mm. Så det är pga. virkesförutsättningarna som jag har valt den nu aktuella konstruktionen. :)
 
GöranKe skrev:
Att dimensionera t.ex. ytterväggar för hållfastighet är relativt enkelt. Vissa standardmått vid en korslagd regelstomme kan t.ex. vara 170x45 primärregel (stående) och 45x45 sekundärregel liggande. (Isolering 170mm + 45 mm). Man måste numera även ta hänsyn till boverkets nya regler rörande energi (BBR 9 kap.). Gå in på någon av leverantörerna av isolering så kan du se olika konstruktionsexempel.
Jag bygger själv i lösvirke med följande ytterväggskonstruktion (utifrån sett): 21x120 ytterpanel, 25x70 spikläkt, vindskyddsduk alt. 6 mm utegips, liggande sekundärregel 45x45, 45 mm isolering, 45x170 stående primärregel, 170 mm isolering, 45x45 liggande sekundärregel, 45 mm isolering, diffusionstät plast/ångspärr, 45x45 stående sekundärregel, rörinstallationer och 45 mm isolering, 21x120 råspont och 13 mm gipsskiva. U-värde 0,146.
Det går mao att konstruera själv men kanske bör man leja bort det om man känner sig osäker på dimensioner, tjocklek isolering, etc.
J-vlar! stadiga väggar va? :D
 
Ett jävla pyssel att bygga och rita i alla fall.
Varför råspont ? Det rör sig mer än spån/OSB och tar mycket längre tid att få upp så jag förstår inte vitsen?

/Kent
 
Kent- återigen beror valet på tillgång till eget material, dvs. det blir väsentligt billigare för mig att såga och hyvla eget virke jämfört med att köpa 800 kvm OSB. Jag delar även din uppfattning om tidsåtgången, men jag är en j-l på att spika råspont så det ska nog lösa sig.
/Göran
 
F
Hur kom du fram till u-värdet 0,146?
 
Det gjorde inte jag utan den som beräknade energiåtgången. Jag hittade emellertid samma värde på hemsidan hos en av tillverkarna av isolering - vill minnas att det var Paroc (ej säker).
 
Jag har tänkt att ha råspont och sedan 13mm eller renoveringsgips (Kommentar på gipsval), jag trodde spånskivor var olämpligt???
 
Spånskivor är olämpligt(förbjudet) i badrum, inte i husväggar vad jag vet.
 
Mikael_L
Träguiden har en tabell med ungefärliga dimensioner:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1314&contextPage=1301

Sen kanske jag inte håller med om precis allt...
Varför en mellanvägg, brandskiljande ska vara 200-300 tjock undrar jag ...?
Om den är bärande också är jag med, men det är inte riktigt så det står där.

Men man måste registrera sig för att komma in på guiden.
Men det tycker jag verkligen man ska göra om man planerar att bygga hus, det finns mycket info på de sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.