Man får ju inte ha jordat och ojordat i samma rum...

Men: Om man i en tvåplansvilla har en trappa mellan våningsplanen. Får man då ha olika (jordat/ogjordat) direkt ovanför och nedanför trappan, om det bara är trappan och inte någon dörr som skiljer dessa utrummen åt?
 
Får och får, tänkt lite vad som är lämpligt också.

Ponera att du har jordat på övervåningen och ojordat på nedervåningen. Du dammsuger nedervåningen med en gammal ojordad dammsugare i ett ojordat vägguttag. Men du dammsuger även trappen eftersom sladden till dammsugaren är lång och vips så står du på övervåningen i ett jordat "rum".
 
I princip hållr jag med Styrman, men exemplet med damsugaren...

Skall du hitta en damsugare med jord idag (alltså inte dubbelisolerad) så får du nog råna tekniska museet.
 
Mig veterligt så är väl alla dammsugare - såväl ny som gammal, aldrig jordade. De är ju dubbelisolerade och således aldrig jordade.
Nu var ju det i och för sig inte svar på frågan men generellt sett så kan man väl säga att det ser ut så här i många hem där elinstallationen gjordes för ett antal år sedan: jordat i exempelvis kök, ojordat i resten av huset.
 
Det jag funderar på är ju om risken är (anses vara) större att folk drar sladdar upp/ner för en trappa än genom en dörr. Ty att ha jordat/ojordat i varannat rum är väl ur lagens mening helt OK (om installerat före -94)?
 
hempularen skrev:
I princip hållr jag med Styrman, men exemplet med damsugaren...

Skall du hitta en damsugare med jord idag (alltså inte dubbelisolerad) så får du nog råna tekniska museet.

Jag erkänner att dammsugaren var ett dåligt exempel. Men principen är densamma. Ta en gammal borrmaskin eller vad som helst. Det är väl lite det som är grejen med uttag, man vet inte vad som folk stoppar i!
 
Det räknas som olika rum, ett rum på övervåningen och ett på nedre våningen, om det sitter en dörr eller inte har ingen betydelse det kan vara annat som avgör om ett utrymme ska räknas som samma rum tex. funktion
 
Det är godkänt, men byt till jordat ändå..... Snåla inte.
 
hempularen skrev:
I princip hållr jag med Styrman, men exemplet med damsugaren...

Skall du hitta en damsugare med jord idag (alltså inte dubbelisolerad) så får du nog råna tekniska museet.

Hemma har jag en 3 år gammal melissa dammsugare med gjuten jordkontakt, på jobb en 1 år gammal Nilfisk, 1 2 månader gammal Kärcher, båda har helgjuten jordstickpropp.

Så nya maskiner har dem nog inte på Tekniska Museet.
 
Då blev jag förvånad, Och det är alltså gjuten stickpropp med jordbleck? inte bara samma form som en jordad kontakt? För damsugare har oftast inte de platta Euro kontakterna, har för mig att det är något med effekten, man får inte ha de platta på apparater som ligger över en viss märkeffekt.
 
Tittade precis på Nilfisken, ja det är en gjuten gummi med jordbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.