Ponera att en medlem i en BRF trots diverse kommunikationsinsatser inte är hemma vid en OVK och därmed orsakar föreningen extra kostnader. Har föreningen rätt att kräva att medlemmen betalar dessa? Krävs det något speciellt i föreningens stadgar för att detta ska vara möjligt?
 
RoTe
En OVK kräver väl inte tillträde till 100% av alla lägenheter? Så funkar det inte hos oss i alla fall.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Nej det går inte. Bostadsrättslagen rensades på möjligheter att ta ut andra avgifter än de som är lagstadgade när den uppdaterades på 90-talet. Så det som föreningen lagligen kan ta ut förutom upplåtelseavgift, är överlåtelseavgift och årsavgift. Men där stannar det.

Föreningen har lagstadgad rätt att få komma in i lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för eller har rätt att utföra, t ex OVK. Men det ska då kommuniceras och stämmas av i god tid i förväg. Och en inte rimlig bostadsrättshavare kan ju alltid låtsas som att informationen inte har kommit fram. Man får ha enormt tålamod med dessa tokstollar från styrelsehåll. Håll ut!
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En OVK kräver väl inte tillträde till 100% av alla lägenheter? Så funkar det inte hos oss i alla fall.
Det är möjligt . Jag borde dock ha varit tydligare med jag var mest intresserad av principen, oavsett OVK eller annan åtgärd.
 
Nej, föreningen kan inte kräva några avgifter i ett sådant fall. Men om det upprepas kan de begära handräckning och "bryta sig in" för att utföra kontrollen. I förlängningen (väldigt lång förlängning) kan bostadsrätten förverkas.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rent generellt, försök komma överens. Hela boendeformen med bostadsrätt bygger på att styrelse och medlemmar kommunicerar prestigelöst och lösningsorienterat. Detta är inte platsen för dominanslekar och principer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar köra med skrivelsen att merkostnader som orsakas av medlemmen kommer att debiteras medlemmen. Rent lagligt så tänker jag det som skadestånd för en förmögenhetsskadaborsakad av medlemmen pga att denne inte lämnar erforderligt tillträde.

Om det håller helt juridiskt är högst oklart men det är ett resonemang som de flesta kan ta till sig.

Men när man sedan upphandlar t ex en OVK bör man ju se till att få med ett antal efterbesök. Det jag har märkt är att man kommer in hos ca 90% vid varje besökstillfälle.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så länge föreningen och medlemmen avtalar om detta upplägg så håller det ju. Men om en medlem inte vill betala så lär det inte hålla.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det är ett brott att inte bereda tillträde till föreningen så ska det inte behövas något avtal.

Men nja det faller nog på nått juridiskt. Sen spelar det ingen roll, man kommer aldrig att dra det till sin spets om medlemmen inte betalar.

Sen kan medlemmar som trilskas gott ha dålig ventilation eller vad det nu kan vara för något föreningen ville in och kolla.
 
RoTe
Föreningarna är ju sällan så smidiga heller. Vi har ovk nu plus rengöring av ventilationen osv och totalt över tre veckor ska jag upplåta min lägenhet till denna entreprenör mellan 07:30 och 15:30. Bara det att jag jobbar kvällar och nätter och måste sova någon gång. Det går absolut inte att boka en specifik dag säger dom.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Föreningarna är ju sällan så smidiga heller. Vi har ovk nu plus rengöring av ventilationen osv och totalt över tre veckor ska jag upplåta min lägenhet till denna entreprenör mellan 07:30 och 15:30. Bara det att jag jobbar kvällar och nätter och måste sova någon gång. Det går absolut inte att boka en specifik dag säger dom.
Dags att byta styrelse så att ni får in lite upphandlingskompetens.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Om det är ett brott att inte bereda tillträde till föreningen så ska det inte behövas något avtal.

Men nja det faller nog på nått juridiskt. Sen spelar det ingen roll, man kommer aldrig att dra det till sin spets om medlemmen inte betalar.

Sen kan medlemmar som trilskas gott ha dålig ventilation eller vad det nu kan vara för något föreningen ville in och kolla.
Nej det är inget brott. Föreningen har enligt bostadsrättslagen rätt att komma in i lägenheten men inte när som helst och hur som helst. Föreningen får boka ett tid några veckor i förväg och kommunicera det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är inget brott. Föreningen har enligt bostadsrättslagen rätt att komma in i lägenheten men inte när som helst och hur som helst. Föreningen får boka ett tid några veckor i förväg och kommunicera det.
Premissen är ju att allt detta är uppfyllt men att man riggar det hela så att något skadestånd enligt annan lag än brflagen faller ut. Frågan är om det går utan att ett explicit avtal ingåtts.

Om jag minns rätt så har jag sett att vissa överlåtelsekontrakt låter köparen även acceptera föreningens ordningsregler, om man lägger till lite saker där så får man ju till ett avtal.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Premissen är ju att allt detta är uppfyllt men att man riggar det hela så att något skadestånd enligt annan lag än brflagen faller ut. Frågan är om det går utan att ett explicit avtal ingåtts.

Om jag minns rätt så har jag sett att vissa överlåtelsekontrakt låter köparen även acceptera föreningens ordningsregler, om man lägger till lite saker där så får man ju till ett avtal.
Problemet är väl snarast att med ditt agerande så har du inte säkrat att ett avtal har ingåtts. Du har inte säkerställt att informationen har kommit fram till medlemmen och du har inte säkrat att ni är överens om att föreningens företrädare kan få tillgång till lägenheten en viss tid ett visst datum.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag brukar köra med skrivelsen att merkostnader som orsakas av medlemmen kommer att debiteras medlemmen. Rent lagligt så tänker jag det som skadestånd för en förmögenhetsskadaborsakad av medlemmen pga att denne inte lämnar erforderligt tillträde.

Om det håller helt juridiskt är högst oklart men det är ett resonemang som de flesta kan ta till sig.

Men när man sedan upphandlar t ex en OVK bör man ju se till att få med ett antal efterbesök. Det jag har märkt är att man kommer in hos ca 90% vid varje besökstillfälle.
Tufft men smart, jag skulle nog betala om jag lovat vara hemma men inte var det, givet att personen inte också är sur, det räcker med 1 straff.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.